Het is inmiddels vijf jaar geleden dat ik een prachtige fietstocht door Ierland heb gemaakt. Bijna geen dag gaat voorbij of ik denk er nog steeds aan. Ierland, het buitenbeentje van Europa.... Ik heb nu besloten om mijn volledige reisverslag te plaatsen.
Donderdag 28 augustus 2014
Gisteravond al heb ik mijn spullen ingepakt, mijn fiets beladen. Hij was vandaag „jarig”, want ik heb deze gele Giant op 28 augustus 2003 gekocht, dus 11 jaar. De afgelopen twee weken heb ik enkele malen flinke panne gehad met mijn trouwe fiets. Het heeft me een paar honderd euro gekost om hem na reparaties weer rijvaardig te maken. Daarbij zijn er vitale onderdelen vervangen.
Om kwart voor 8 ging ik na een omhelzing met m’n vrouw Jeannette op weg naar station Baflo. Het was zonnig weer, terwijl er een lage grondmist het omliggende land bedekte. Deed ik er wel goed aan? Ik was één bonk zenuwen en was vol onzekerheden. De treinverbindingen kunnen nogal eens uitvallen, zeg ik uit eigen ervaring. Kan mijn fiets zonder problemen mee in het vliegtuig? Ook al heb ik eerder 57 keer gevlogen met mijn fiets mee aan boord. Ierland was het dichtstbijzijnde land waar ik nog nooit heb gefietst, hoewel ik daar samen met Jeannette in 2002 per auto ben geweest.
De Arriva-trein vertrok van Baflo om 8.18 uur en vanaf het Groninger Hoofdstation vertrok een DDM-trein van de NS naar Schiphol om 8.46 uur. Het overstappen duurde met slechts 4 minuten nogal kort.
Aankomst 10.56 uur op Schiphol. Bewolkt weer. Er was geen weg meer terug. De spanning steeg. Even zoeken naar welke terminal ik moest wezen: het is Terminal 2. Na wat zoeken de roltrap naar boven gevonden. Ik moest bij balie 16 zijn. Ervoor stonden blauwe check-in apparaten, waar je het paspoort moest instoppen en daar verscheen op het scherm mijn gegevens. Choose your destination door op de eerste drie letters te toetsen (touch screen). Ik typte DUB, toen kwam er Dubai tevoorschijn! Ik schrok even. Nee, nog een keer proberen, ik moest Dublin hebben en ja hoor, het lukte pas na een derde poging. Ook moest ik de terugreis hier bevestigen. En dan de boarding pass uitprinten. Wat een lange rij mensen stond er langs balie 16, met van die lange zig-zag afzetlinten op paaltjes. Maar mijn fiets? Ik zocht naar het loket oversized baggage en die was een behoorlijk eind vandaan, na eerst langs twee verkeerde deuren geweest te zijn. Een KLM-doos kostte € 20,–, weer bij een ander loket om te betalen en ik moest m’n fiets nog vliegklaar maken: stuur kwartslag draaien, banden leegmaken, pedalen eraf schroeven, alle bagage in de zwarte flight bag van de Fietsvakantiewinkel doen, behalve mijn stuurtas. De tijd drong, want ik moest nu voor de tweede maal in de lange rij gaan schuifelen maar het werd al 12.40 uur en het vliegtuig vertrok om 13.20 uur. Geen tijd meer, ik werd geweigerd. Vlug en nat van m’n zweet door spanning naar het reisbureau van de maatschappij Aer Lingus, maar de mevrouw stelde me gerust: er ging nog een vlucht over anderhalf uur, om 14.45 uur. Het vluchtnummer was EI 607. Bijbetalen hoefde gelukkig niet. Na een telefoontje van de mevrouw kon ik overgeboekt worden. Zij printte een nieuwe boarding pass uit en nou moest ik voor de derde keer in de lange rij mensen langs die rotbalie nr. 16. Wel wat later maar opgelucht, mijn fietstocht in Ierland kon in ieder geval doorgaan! Stel je voor! Lange weg met roltrottoirs naar de gate D27. Ik had dorst en kocht een pakje melk in een van de pierwinkels, maar die mocht niet door de security-gate. Weggooien of meteen opdrinken. Ik koos voor de laatste. Eindelijk zat ik nu te wachten bij gate D27.
Zou het goed gaan mijn fiets, mijn geliefde gele Giant? Op zijn 11e verjaardag? Het is voor hem de derde vlucht, want in 2006 heeft mijn fiets nog meegevlogen naar Pisa in Italië.
Met een kleine vertraging door het lange taxiën steeg de Airbus A320 vanaf de Zwanenburgbaan op. Hier een filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=WT1FE_gjAlE
Boven de Noordzee was het helemaal bewolkt, maar Engeland kon ik wel goed zien. Daar zag ik het vliegveld van Manchester en de stad Liverpool onder me liggen. Na een vrij korte oversteek boven de Ierse Zee geland om 15.25 uur in Dublin (Engelse tijd). Dus mijn horloge een uur terug draaien, zo ook het fietscomputertje. De landing is hier gefilmd: https://www.youtube.com/watch?v=B6dfjeGDoQg
Dublin Airport is kleiner maar moderner dan Schiphol. Het terminalgebouw 2 oogde nogal futuristisch. Het duurde een poosje voordat iedereen ging opstaan en naar de uitgangsdeur lopen. Daarna op een roltrap naar boven en door zeer lange gangen naar de terminal. De WC’s hebben niet eens handdoeken of luchtblazers om je gewassen handen te drogen. Dan maar uitwapperen. Dan een klein kwartier wachten tot m’n bagage over de band kwam, kort daarna stond de KLM-fietsdoos bij de schuifdeur van oversized baggage. Een bovenhoekje van de doos was beschadigd, maar verder heeft mijn fiets gelukkig geen krasje opgelopen. Zenuwachtig zette ik de boel in elkaar, banden oppompen, het uit 1973 daterende NL-bordje opschroeven, tassen erop. Niets aan te geven bij de douane? De lange loopbrug over de hal van de terminal eindigde in een soort traptoren boven de straat. Lastig om met mijn fiets in de hand de trappen af te dalen, twee verdiepingen lager.
Het was kwart voor vijf toen ik de eerste pedaalslagen op Ierse bodem maakte. „Ierland!” schreeuwde ik uit. Prima, er lagen mooie fietspaden direct langs de wegen rond het vliegveld. Net als in Engeland rijdt men hier links. Ik moest de weg R132 (de R staat voor regional roads) hebben, welke goed stond aangegeven. De zon scheen en het was 22 graden, prachtig. Mijn jas niet nodig, op de bagagedrager vastgebonden. Ik ben met Jeannette in 2002 per auto in Ierland geweest, maar nog nooit op mijn eigen fiets en dat gaf me een triomfantelijk gevoel. Eerst op een rotonde driekwart rechtsaf richting centrum Dublin (12 km). Ierse auto’s hebben kentekenplaten met langs de bovenrand de plaatsnaam waar het voertuig van afkomstig is, maar dan uitsluitend in het oud-Iers of Gaelic vermeld. Zoals Baile Átha Cliath voor Dublin of Cill Mhantáin voor Wicklow, een stadje aan de Ierse oostkust. De laatste twee cijfers op het kenteken is het bouwjaar van het voertuig.
Dublin ligt geografisch noordelijker dan stad Groningen, maar hier groeien toch palmbomen, dankzij de warme Golfstroom. Geen twijfel mogelijk, Ierland is het noordelijkste land van Europa waar palmbomen kunnen groeien. Zelfs tot dichtbij Belfast in Noord-Ierland, welke gelijk ligt met de Deense grens!
Uitgerekend was het spitsuur aangebroken en veel mensen begaven zich van hun werk naar huis met drukke straten als gevolg. Er waren veel kruispunten met stoplichten, waar je zo lang voor rood moest wachten. Zo legde ik hierdoor slechts 6 km per uur af! Er waren ook andere fietsers te zien, die net als ik een fluoreserend geel hesje droegen. Soms was er een eigen fietspad van rood asfalt met een wit fietslogo erop of fietsen op de busbaan (Lána Bus op het wegdek) mag ook. Een soort ongeschreven wet luidt: “No vehicle (other than a motorised wheelchair) may cross over a mandatory cycle track unless the driver is entering or leaving a place or a side road.” Ik heb het al eerder gezien op YouTube, maar nu ben ik werkelijk getuige van het vaak voorkomende tafereel waarin een fietser door zo’n dubbeldekker (in Dublin zijn ze blauw en geel geverfd) tegen de stoeprand aan in het gedrang kwam, de fietser hierna naast de rechterkant van de bus gaat rijden en op het raampje van de chauffeur ging kloppen om tegen hem verhaal te halen. Dan kreeg de fietser vaak te horen: “I'll run you over” of “You're gonna die”. Voorzichtigheid is dus geboden en goed uitkijken. Van zulke gebeurtenissen was ik wel iedere vijf minuten getuige!
Op een bepaald punt voegde de R132 zich bij de autosnelweg M50 en hier mocht niet gefietst worden. Daar lag een parkje met de Holychild Church uit 1942 met de vrijstaande toren met opvallende omlaag gebogen dakranden. Deze kerk is een belangrijk herkenningspunt voor fietsers naar Dublin. Maar ik heb thuis van tevoren al geoefend met Google Streetview. Ik heb daarom ook geen kaart bij me, niets! Ik kon wel over de Swords Road fietsen, een smal straatje in een woonwijk, ondanks de verboden rijrichting. Ierland is een buitenbeentje van Europa: de Europese verkeersborden komt men hier heel beperkt tegen, alles is voor een groot deel vergelijkbaar met Amerikaanse verkeersborden, vaak gele ruitvormige borden. Om 17.50 uur stak ik de Liffey over, de Theems of de Amstel van Dublin, terwijl deze rivier veel smaller is. Dublin valt niet te vergelijken met Londen of Parijs. Nergens grandeur en indrukwekkende bezienswaardigheden. De Ierse hoofdstad is wat bescheidener en ingetogener van aard. Vooral ten zuiden van de Liffey vindt men huizen in de 18e eeuwse Georgian Style, ten noorden van de rivier is het stadsbeeld wat rommeliger met oude gebouwen uit de Victoriaanse tijdperk. Maar Dublin staat wel in de top-vijf van de meest vriendelijkste steden ter wereld.
Ergens linksaf slaan en de straten begonnen al omhoog te klimmen. Ik kwam langs de Saint Patrick’s Cathedral uit 1260. Eigenlijk bezit Dublin maar liefst twee kathedralen, de aartsbisschop zetelt in de Christ Church Cathedral uit 1033, welke ik later op de terugweg zou zien. Je kunt wel goed merken dat Ierland een echt katholiek land is, want haast in iedere straat of wijk staat er wel een kerk. Ik bezocht het naast de kathedraal gelegen park om het grijze gebouw te bewonderen. Moeilijk te fotograferen, want ik keek recht tegen de zon in.
Rechts van de kathedraal van Saint Patrick stond een Spar-buurtwinkeltje. Grote supermarkten zoals bij ons in Nederland, kent Ierland nog amper. Ik heb in een moderne buitenwijk slechts één grote Lidl-vestiging gezien. Daar kocht ik wat melk en enkele Cadbury-chocoladerepen, die zijn erg lekker. Maar een fles mineraalwater bleek ik achteraf vergeten te hebben! Ik fietste verder over de Harold’s Cross Road, vals plat omhoog. Daarna volgde de Ballyboden Road, waar het wegnummer R115 begon, ook wel bekend als the Old Military Road. Na enkele kilometers weer een splitsing, de Stocking Lane. Na het oversteken van de autosnelweg M50 werd het landschap bosrijker en de weg steiler.
Deze oorspronkelijke militaire weg loopt noord-zuid over de rug van de Wicklow Mountains. Dit is een berglandschap direct ten zuiden van Dublin. De weg werd tussen 1800 en 1809 aangelegd, in de nasleep van de Ierse opstand van 1798, om het onderdrukkende Britse leger te helpen bij het neerslaan van de opstandelingen die er waren ondergedoken, tevens kon het ruige berglandschap ontsloten en beter bereikbaar gemaakt worden. De R115 was op sommige plekken zo steil, dat ik enkele kilometers moest lopen, met de fiets naast me in de handen. In de tegengestelde richting kwam ik veel wielrenners tegen, die met hoge snelheid naar Dublin aan het afdalen waren. Kennelijk zijn het mannen, die na hun werk thuis waren gekomen om na een avondmaaltijd nog even sportief de berg op gingen fietsen en daarna heerlijk snel afdalen om hun hoofden leeg te maken. Daar is de Cauberg in het Zuid-Limburgse Valkenburg met slechts 600 meter een kinderglijbaan bij vergeleken. Het is al na 19.00 uur geworden. Overal stonden er eiken en beuken, met ertussen villa’s en boerderijen. De eerste herfstkleuren dienden zich al aan. Op een splitsing bij Killakee opende het landschap zich voor mij, het was al acht uur ’s avonds geworden. Prachtige uitzichten met Dublin diep in de verte achter mij. Het begon hard te waaien, Beaufort 7 pal tegen! Het was zwaar zwoegen, de fietsketting stond meer dan snaarstrak bij het moeizaam trappen, er leek maar geen einde te komen aan de lange steile klim. Maar het landschap is adembenemend mooi: ik werd omgeven door met paarse heide bedekte kale heuvels en diepe dalen. Overal fraaie uitzichten, wel 25 km ver, kijk maar:
https://www.youtube.com/watch?v=Lgy-5PQVRRE
Ik stond hier op een hoogte van circa 500 meter, op 14 kilometer afstand van het centrum van Dublin. Er reden hier nog amper auto’s maar nog wel wielrenners. En zij begroetten mij vaak! Een politieauto met de letters Garda op het koetswerk stopte naast mij, zo laat in de avond hadden de agenten zeker geen vakantiefietser verwacht. Een raampje ging open en ik legde uit dat ik naar Knockree ging. In orde en na een vriendelijk handgebaar vervolgde de politieauto zijn weg. Garda lijkt meer op het Spaanse guarda, want Ierland wil zich na eeuwenlange Britse overheersing nog altijd losmaken van Engelse invloeden. Inderdaad, een buitenbeentje van Europa….
- wordt vervolgd -
Donderdag 28 augustus 2014
Gisteravond al heb ik mijn spullen ingepakt, mijn fiets beladen. Hij was vandaag „jarig”, want ik heb deze gele Giant op 28 augustus 2003 gekocht, dus 11 jaar. De afgelopen twee weken heb ik enkele malen flinke panne gehad met mijn trouwe fiets. Het heeft me een paar honderd euro gekost om hem na reparaties weer rijvaardig te maken. Daarbij zijn er vitale onderdelen vervangen.
Om kwart voor 8 ging ik na een omhelzing met m’n vrouw Jeannette op weg naar station Baflo. Het was zonnig weer, terwijl er een lage grondmist het omliggende land bedekte. Deed ik er wel goed aan? Ik was één bonk zenuwen en was vol onzekerheden. De treinverbindingen kunnen nogal eens uitvallen, zeg ik uit eigen ervaring. Kan mijn fiets zonder problemen mee in het vliegtuig? Ook al heb ik eerder 57 keer gevlogen met mijn fiets mee aan boord. Ierland was het dichtstbijzijnde land waar ik nog nooit heb gefietst, hoewel ik daar samen met Jeannette in 2002 per auto ben geweest.
De Arriva-trein vertrok van Baflo om 8.18 uur en vanaf het Groninger Hoofdstation vertrok een DDM-trein van de NS naar Schiphol om 8.46 uur. Het overstappen duurde met slechts 4 minuten nogal kort.
Aankomst 10.56 uur op Schiphol. Bewolkt weer. Er was geen weg meer terug. De spanning steeg. Even zoeken naar welke terminal ik moest wezen: het is Terminal 2. Na wat zoeken de roltrap naar boven gevonden. Ik moest bij balie 16 zijn. Ervoor stonden blauwe check-in apparaten, waar je het paspoort moest instoppen en daar verscheen op het scherm mijn gegevens. Choose your destination door op de eerste drie letters te toetsen (touch screen). Ik typte DUB, toen kwam er Dubai tevoorschijn! Ik schrok even. Nee, nog een keer proberen, ik moest Dublin hebben en ja hoor, het lukte pas na een derde poging. Ook moest ik de terugreis hier bevestigen. En dan de boarding pass uitprinten. Wat een lange rij mensen stond er langs balie 16, met van die lange zig-zag afzetlinten op paaltjes. Maar mijn fiets? Ik zocht naar het loket oversized baggage en die was een behoorlijk eind vandaan, na eerst langs twee verkeerde deuren geweest te zijn. Een KLM-doos kostte € 20,–, weer bij een ander loket om te betalen en ik moest m’n fiets nog vliegklaar maken: stuur kwartslag draaien, banden leegmaken, pedalen eraf schroeven, alle bagage in de zwarte flight bag van de Fietsvakantiewinkel doen, behalve mijn stuurtas. De tijd drong, want ik moest nu voor de tweede maal in de lange rij gaan schuifelen maar het werd al 12.40 uur en het vliegtuig vertrok om 13.20 uur. Geen tijd meer, ik werd geweigerd. Vlug en nat van m’n zweet door spanning naar het reisbureau van de maatschappij Aer Lingus, maar de mevrouw stelde me gerust: er ging nog een vlucht over anderhalf uur, om 14.45 uur. Het vluchtnummer was EI 607. Bijbetalen hoefde gelukkig niet. Na een telefoontje van de mevrouw kon ik overgeboekt worden. Zij printte een nieuwe boarding pass uit en nou moest ik voor de derde keer in de lange rij mensen langs die rotbalie nr. 16. Wel wat later maar opgelucht, mijn fietstocht in Ierland kon in ieder geval doorgaan! Stel je voor! Lange weg met roltrottoirs naar de gate D27. Ik had dorst en kocht een pakje melk in een van de pierwinkels, maar die mocht niet door de security-gate. Weggooien of meteen opdrinken. Ik koos voor de laatste. Eindelijk zat ik nu te wachten bij gate D27.
Zou het goed gaan mijn fiets, mijn geliefde gele Giant? Op zijn 11e verjaardag? Het is voor hem de derde vlucht, want in 2006 heeft mijn fiets nog meegevlogen naar Pisa in Italië.
Met een kleine vertraging door het lange taxiën steeg de Airbus A320 vanaf de Zwanenburgbaan op. Hier een filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=WT1FE_gjAlE
Boven de Noordzee was het helemaal bewolkt, maar Engeland kon ik wel goed zien. Daar zag ik het vliegveld van Manchester en de stad Liverpool onder me liggen. Na een vrij korte oversteek boven de Ierse Zee geland om 15.25 uur in Dublin (Engelse tijd). Dus mijn horloge een uur terug draaien, zo ook het fietscomputertje. De landing is hier gefilmd: https://www.youtube.com/watch?v=B6dfjeGDoQg
Dublin Airport is kleiner maar moderner dan Schiphol. Het terminalgebouw 2 oogde nogal futuristisch. Het duurde een poosje voordat iedereen ging opstaan en naar de uitgangsdeur lopen. Daarna op een roltrap naar boven en door zeer lange gangen naar de terminal. De WC’s hebben niet eens handdoeken of luchtblazers om je gewassen handen te drogen. Dan maar uitwapperen. Dan een klein kwartier wachten tot m’n bagage over de band kwam, kort daarna stond de KLM-fietsdoos bij de schuifdeur van oversized baggage. Een bovenhoekje van de doos was beschadigd, maar verder heeft mijn fiets gelukkig geen krasje opgelopen. Zenuwachtig zette ik de boel in elkaar, banden oppompen, het uit 1973 daterende NL-bordje opschroeven, tassen erop. Niets aan te geven bij de douane? De lange loopbrug over de hal van de terminal eindigde in een soort traptoren boven de straat. Lastig om met mijn fiets in de hand de trappen af te dalen, twee verdiepingen lager.
Het was kwart voor vijf toen ik de eerste pedaalslagen op Ierse bodem maakte. „Ierland!” schreeuwde ik uit. Prima, er lagen mooie fietspaden direct langs de wegen rond het vliegveld. Net als in Engeland rijdt men hier links. Ik moest de weg R132 (de R staat voor regional roads) hebben, welke goed stond aangegeven. De zon scheen en het was 22 graden, prachtig. Mijn jas niet nodig, op de bagagedrager vastgebonden. Ik ben met Jeannette in 2002 per auto in Ierland geweest, maar nog nooit op mijn eigen fiets en dat gaf me een triomfantelijk gevoel. Eerst op een rotonde driekwart rechtsaf richting centrum Dublin (12 km). Ierse auto’s hebben kentekenplaten met langs de bovenrand de plaatsnaam waar het voertuig van afkomstig is, maar dan uitsluitend in het oud-Iers of Gaelic vermeld. Zoals Baile Átha Cliath voor Dublin of Cill Mhantáin voor Wicklow, een stadje aan de Ierse oostkust. De laatste twee cijfers op het kenteken is het bouwjaar van het voertuig.
Dublin ligt geografisch noordelijker dan stad Groningen, maar hier groeien toch palmbomen, dankzij de warme Golfstroom. Geen twijfel mogelijk, Ierland is het noordelijkste land van Europa waar palmbomen kunnen groeien. Zelfs tot dichtbij Belfast in Noord-Ierland, welke gelijk ligt met de Deense grens!
Uitgerekend was het spitsuur aangebroken en veel mensen begaven zich van hun werk naar huis met drukke straten als gevolg. Er waren veel kruispunten met stoplichten, waar je zo lang voor rood moest wachten. Zo legde ik hierdoor slechts 6 km per uur af! Er waren ook andere fietsers te zien, die net als ik een fluoreserend geel hesje droegen. Soms was er een eigen fietspad van rood asfalt met een wit fietslogo erop of fietsen op de busbaan (Lána Bus op het wegdek) mag ook. Een soort ongeschreven wet luidt: “No vehicle (other than a motorised wheelchair) may cross over a mandatory cycle track unless the driver is entering or leaving a place or a side road.” Ik heb het al eerder gezien op YouTube, maar nu ben ik werkelijk getuige van het vaak voorkomende tafereel waarin een fietser door zo’n dubbeldekker (in Dublin zijn ze blauw en geel geverfd) tegen de stoeprand aan in het gedrang kwam, de fietser hierna naast de rechterkant van de bus gaat rijden en op het raampje van de chauffeur ging kloppen om tegen hem verhaal te halen. Dan kreeg de fietser vaak te horen: “I'll run you over” of “You're gonna die”. Voorzichtigheid is dus geboden en goed uitkijken. Van zulke gebeurtenissen was ik wel iedere vijf minuten getuige!
Op een bepaald punt voegde de R132 zich bij de autosnelweg M50 en hier mocht niet gefietst worden. Daar lag een parkje met de Holychild Church uit 1942 met de vrijstaande toren met opvallende omlaag gebogen dakranden. Deze kerk is een belangrijk herkenningspunt voor fietsers naar Dublin. Maar ik heb thuis van tevoren al geoefend met Google Streetview. Ik heb daarom ook geen kaart bij me, niets! Ik kon wel over de Swords Road fietsen, een smal straatje in een woonwijk, ondanks de verboden rijrichting. Ierland is een buitenbeentje van Europa: de Europese verkeersborden komt men hier heel beperkt tegen, alles is voor een groot deel vergelijkbaar met Amerikaanse verkeersborden, vaak gele ruitvormige borden. Om 17.50 uur stak ik de Liffey over, de Theems of de Amstel van Dublin, terwijl deze rivier veel smaller is. Dublin valt niet te vergelijken met Londen of Parijs. Nergens grandeur en indrukwekkende bezienswaardigheden. De Ierse hoofdstad is wat bescheidener en ingetogener van aard. Vooral ten zuiden van de Liffey vindt men huizen in de 18e eeuwse Georgian Style, ten noorden van de rivier is het stadsbeeld wat rommeliger met oude gebouwen uit de Victoriaanse tijdperk. Maar Dublin staat wel in de top-vijf van de meest vriendelijkste steden ter wereld.
Ergens linksaf slaan en de straten begonnen al omhoog te klimmen. Ik kwam langs de Saint Patrick’s Cathedral uit 1260. Eigenlijk bezit Dublin maar liefst twee kathedralen, de aartsbisschop zetelt in de Christ Church Cathedral uit 1033, welke ik later op de terugweg zou zien. Je kunt wel goed merken dat Ierland een echt katholiek land is, want haast in iedere straat of wijk staat er wel een kerk. Ik bezocht het naast de kathedraal gelegen park om het grijze gebouw te bewonderen. Moeilijk te fotograferen, want ik keek recht tegen de zon in.
Rechts van de kathedraal van Saint Patrick stond een Spar-buurtwinkeltje. Grote supermarkten zoals bij ons in Nederland, kent Ierland nog amper. Ik heb in een moderne buitenwijk slechts één grote Lidl-vestiging gezien. Daar kocht ik wat melk en enkele Cadbury-chocoladerepen, die zijn erg lekker. Maar een fles mineraalwater bleek ik achteraf vergeten te hebben! Ik fietste verder over de Harold’s Cross Road, vals plat omhoog. Daarna volgde de Ballyboden Road, waar het wegnummer R115 begon, ook wel bekend als the Old Military Road. Na enkele kilometers weer een splitsing, de Stocking Lane. Na het oversteken van de autosnelweg M50 werd het landschap bosrijker en de weg steiler.
Deze oorspronkelijke militaire weg loopt noord-zuid over de rug van de Wicklow Mountains. Dit is een berglandschap direct ten zuiden van Dublin. De weg werd tussen 1800 en 1809 aangelegd, in de nasleep van de Ierse opstand van 1798, om het onderdrukkende Britse leger te helpen bij het neerslaan van de opstandelingen die er waren ondergedoken, tevens kon het ruige berglandschap ontsloten en beter bereikbaar gemaakt worden. De R115 was op sommige plekken zo steil, dat ik enkele kilometers moest lopen, met de fiets naast me in de handen. In de tegengestelde richting kwam ik veel wielrenners tegen, die met hoge snelheid naar Dublin aan het afdalen waren. Kennelijk zijn het mannen, die na hun werk thuis waren gekomen om na een avondmaaltijd nog even sportief de berg op gingen fietsen en daarna heerlijk snel afdalen om hun hoofden leeg te maken. Daar is de Cauberg in het Zuid-Limburgse Valkenburg met slechts 600 meter een kinderglijbaan bij vergeleken. Het is al na 19.00 uur geworden. Overal stonden er eiken en beuken, met ertussen villa’s en boerderijen. De eerste herfstkleuren dienden zich al aan. Op een splitsing bij Killakee opende het landschap zich voor mij, het was al acht uur ’s avonds geworden. Prachtige uitzichten met Dublin diep in de verte achter mij. Het begon hard te waaien, Beaufort 7 pal tegen! Het was zwaar zwoegen, de fietsketting stond meer dan snaarstrak bij het moeizaam trappen, er leek maar geen einde te komen aan de lange steile klim. Maar het landschap is adembenemend mooi: ik werd omgeven door met paarse heide bedekte kale heuvels en diepe dalen. Overal fraaie uitzichten, wel 25 km ver, kijk maar:
https://www.youtube.com/watch?v=Lgy-5PQVRRE
Ik stond hier op een hoogte van circa 500 meter, op 14 kilometer afstand van het centrum van Dublin. Er reden hier nog amper auto’s maar nog wel wielrenners. En zij begroetten mij vaak! Een politieauto met de letters Garda op het koetswerk stopte naast mij, zo laat in de avond hadden de agenten zeker geen vakantiefietser verwacht. Een raampje ging open en ik legde uit dat ik naar Knockree ging. In orde en na een vriendelijk handgebaar vervolgde de politieauto zijn weg. Garda lijkt meer op het Spaanse guarda, want Ierland wil zich na eeuwenlange Britse overheersing nog altijd losmaken van Engelse invloeden. Inderdaad, een buitenbeentje van Europa….
- wordt vervolgd -