Additionally, paste this code immediately after the opening tag: shimano deore XT 9 speed - Forum Wereldfietser

shimano deore XT 9 speed

Hallo,
Ik ben een technische grote nul dus mijn vraag is waarschijnlijk onnodig complex en dom, maar ik doe toch maar een poging :-)
Ik rij momenteel op een e-bike opvouwbaar van shinga (trotter). Deze heeft een voorblad (zeg ik dat goed ?) van 50 tandjes...Achteraan heb ik 7 versnellingen. Als ik dus op die 7 zit, dan is het vrij zwaar ronddraaien maar eens je snelheid hebt is dat wel een leuke versnelling. Ik gebruik meestal 5, 6 of 7. Kleiner ga ik haast nooit, tenzij bergop.

Nu heb ik vorige week een e-bike getest van Hercules : de Rop Fold F8...Fantastische fiets, rijdt ongelooflijk soepel (ook zonder assistentie) maar dat voorblad was veel te klein...je trapt je zot...8 versnellingen en op de 8 had ik nog het idee dat ik gewoon veel te snel ronddraaide. (dit was een shimano nexus 8 speed, naaf versnelling)
Nu zei de verkoper dat dit voorblad 38 tanden had, vandaag het verschil met mijn fiets.
Er zou een Hercules beschikbaar zijn met een shimano deore XT9 speed (derailleur) en die zou 44 (of 48?) tandjes hebben en dus meer in de buurt liggen van mijn huidige trotterfiets.
Klopt dat ? Als ik die deore XT9 speed zou nemen, zou ik dan terug het effect hebben van mijn huidige fiets ? Want de 38 tandjes vond ik echt veel te snel ronddraaien. Of is er nog een groot verschil tussen 44 en 50

De verkoper had helaas die 9 speed (44 tandjes) niet op voorraad, dus ik kan em voorlopig niet uitproberen.

Alvast bedankt voor jullie advies !

Solange
Als je vragen hebt over versnellingen kan ik alleen maar de tool http://www.ritzelrechner.de aanraden. Met de "compare" knop kan je twee verschillende soorten versnellingssystemen vergelijken. Zet alleen de bandenmaat juist want anders gaan de snelheden onrealistisch zijn. (Ik veronderstel dat deze electrische vouwfietsen met 16 inch wielen rijden?)
Meer versnellingen maken over het algemeen de stapjes kleiner tussen de versnellingen. Meer bereik kan ook maar je komt op een punt dat je die versnellingen niet meer gebruikt.
Dat e-bikers een hekel hebben aan trappen, dat is bekend en dagelijks zichtbaar.
Los van een kettingblad van 50t is er mogelijk ook een verschil in de overbrenging naar de achternaaf. Het gemonteerde tandwiel kan verschillende maten hebben. Standaard is vaak 18t. Maar kleinere en grotere tandwielen zijn beschikbaar.
Bedankt voor de reacties !
Voor sjefke : ik ben dan geen standaard e biker want ik trap graag (dacht dat ik dat ook duidelijk vermeld had). Ik wil alleen stevig trappen en niet constant de indruk hebben dat ik te snel ronddraai. Met die 38 had ik dat gevoel.
Groetjes
Solange
solange schreef:
di 03 sep, 2019 19:44
Deze heeft een voorblad (zeg ik dat goed ?) van 50 tandjes...Achteraan heb ik 7 versnellingen. Als ik dus op die 7 zit, dan is het vrij zwaar ronddraaien maar eens je snelheid hebt is dat wel een leuke versnelling. Ik gebruik meestal 5, 6 of 7.
De 7 bestaat niet, ook tandwielen achter hebben een aantal tandjes, bv 12, 13, 14 etc ;)

Tandjes tellen en aan de slag met Ritzelrechner of de Schelden Brown Gear Calculator dus :idea:
Ik heb beide fietsen even opgezocht.
Je kan bij de Rob Folt 8 een groter voortandwiel en een kleiner achtertandwiel laten plaatsen.
Dan wordt de versnelling zwaarder en je trapfrequentie lager. Let wel op dat je dacht ik max 20 tanden voor kan plaatsen anders past je kettingscherm niet meer.

Bij de Rob Folt 9 xt kan je eigenlijk alleen een groter voortandwiel plaatsen. Ook hierbij is 20 tanden waarschijnlijk het grootste wat je kan gaan zonder je kettingscherm te verliezen. Achter kan je wel een andere cassette plaatsen met minder grote bladen. Maar kleiner dan 11 tanden is er niet.

Advies wat ik zou geven is de Rob folt 8 met groter voortandwiel en kleiner achtertandwiel. Dat moet de fietsenmaker wel kunnen plaatsen. Uitproberen of dat zwaar genoeg is voor je.

Ter info. Je hebt dacht ik ook een 22 en zelfs een 25 voortandwiel voor het bosch systeem. Maar dan past je kettingscherm niet meer. Maar misschien kan je daar ook iets anders voor verzinnen.
Shrek schreef:
wo 04 sep, 2019 07:32
solange schreef:
di 03 sep, 2019 19:44
Deze heeft een voorblad (zeg ik dat goed ?) van 50 tandjes...Achteraan heb ik 7 versnellingen. Als ik dus op die 7 zit, dan is het vrij zwaar ronddraaien maar eens je snelheid hebt is dat wel een leuke versnelling. Ik gebruik meestal 5, 6 of 7.
De 7 bestaat niet, ook tandwielen achter hebben een aantal tandjes, bv 12, 13, 14 etc ;)

Tandjes tellen en aan de slag met Ritzelrechner of de Schelden Brown Gear Calculator dus :idea:
Ik ga er vanuit dat het 5-6-7 tandwiel wordt bedoelt met de daarbij behorend aantal tanden.
Aan M276 : hier heb ik wat aan ! Dank voor de info.
Ondertussen heeft de fietshandelaar mij ook al raad in die richting gegeven.
Manueel laten aanpassen lijkt mij de beste optie.
Groetjes
Solange