Ik heb nog een giant trooper in het gebruik van 1988, een heel fijne fiets.
Heb hem ook omgebouwd, met crank (voor) twee bladen nu, gebruik de fiets alleen in NL en dan is twee voldoende, in nood is één blad voldoende, dan wel trapas lengte dusdanig lengte dat blad in het midden van casette valt, anders neigt ketting tot eraf lopen.
de originele bladen/crank waren ovaal, in die tijd, volgens mij zijn de bladen van jou dat ook, ik had volgens mij ook GS200 en nog iets er opzitten en ook 'vijftak', niet vervangbaar, tenzij nog tweedehands ergens, dus dan totaal nieuwe crank nodig of tweedehands goede bladen of evt. 1 blad bv. 42.(wel voor raceketting mogelijk).
Ik had achter nog losse tandwieltjes en kon de slechtste vervangen, maar heb daarna nog voldoende 8 speed casettes, die kun je ook gebruiken, als de casette op de pion past, dan gebruik je 'gewoon' 1 tandwiel niet, de schakeling is hetzelfde van 7 of 8 speed en zal gewoon goed schakelen,
voorderailleur kan niet open dus ketting moet eraf voor vervanging van voorderailleur,
Ketting laten mensen vaak te lang op zitten dus dikke kans dat hij versleten is,Kettinglengte: Zo strak mogelijk. Ik doe altijd, ketting voor op het grootste blad en dan achter op het een na laatste grootste tandwieltje en dan moet de derailleur'kooi'vertikaal staan.
Trapaslengte zo kort mogelijk, vaak is dat korter! dan de aanbevolen lengte. Het kleinste tandwiel mag de achterliggende vork niet raken, vaak komt dat dan neer op 4-5 mm afstand tussen achterliggende vork en dan kleinste tandwiel (van 3), uit te rekenen op eerst proberen met huidige trapas en lengteverschil opmeten indien afstand 4-5 mm zou zijn, dan kom je op de 'fijnste' trapaslengte, benen zo dicht mogelijk bij elkaar geeft minste problemen aan oa. knieën heb ik begrepen, is meest natuurlijke houding, maar bij 1 tandwiel, de trapslengte dusdanige lengte dat het tandwiel in het midden ongeveer valt van de casette, anders loopt de ketting eraf.
Ik hoop dat je eruit komt, ik houd van 7-8 speed, heb bijna al mijn fietsen in 8 speed, zodat ik nieuwe onderdelen oa. af kan rijden op deze nog leuke en heel fijne oude giant trooper mijn eerste tourfiets,
als je op zoek gaat, kun je vaak voor goedkoop nog heel wat vinden, mij maakt de prijs niet echt uit, ik wil gewoon graag goed en leuk en fijn kunnen fietsen, vaak heb ik al van alles nog, maar als het niet werkt, koop ik gewoon nieuw en dan het liefst zo goed mogelijk,
ketting HG 71 is de beste voor 7 speed, te koop bij Rose, Rose indien 7-8 speed is goedkoop nog. Ook kun je daar nog wel aan een 7 speed of 8 speed wiel komen, de onderdelen iig, het hoeft niet persé race bij deze fiets, want het is toch een toerfiets? Ik doe ook wel gemengd als ik er gewoon op tour met ATB onderdelen, succes
( ik woon in Brabant, niet in de buurt van A dam)
Heb hem ook omgebouwd, met crank (voor) twee bladen nu, gebruik de fiets alleen in NL en dan is twee voldoende, in nood is één blad voldoende, dan wel trapas lengte dusdanig lengte dat blad in het midden van casette valt, anders neigt ketting tot eraf lopen.
de originele bladen/crank waren ovaal, in die tijd, volgens mij zijn de bladen van jou dat ook, ik had volgens mij ook GS200 en nog iets er opzitten en ook 'vijftak', niet vervangbaar, tenzij nog tweedehands ergens, dus dan totaal nieuwe crank nodig of tweedehands goede bladen of evt. 1 blad bv. 42.(wel voor raceketting mogelijk).
Ik had achter nog losse tandwieltjes en kon de slechtste vervangen, maar heb daarna nog voldoende 8 speed casettes, die kun je ook gebruiken, als de casette op de pion past, dan gebruik je 'gewoon' 1 tandwiel niet, de schakeling is hetzelfde van 7 of 8 speed en zal gewoon goed schakelen,
voorderailleur kan niet open dus ketting moet eraf voor vervanging van voorderailleur,
Ketting laten mensen vaak te lang op zitten dus dikke kans dat hij versleten is,Kettinglengte: Zo strak mogelijk. Ik doe altijd, ketting voor op het grootste blad en dan achter op het een na laatste grootste tandwieltje en dan moet de derailleur'kooi'vertikaal staan.
Trapaslengte zo kort mogelijk, vaak is dat korter! dan de aanbevolen lengte. Het kleinste tandwiel mag de achterliggende vork niet raken, vaak komt dat dan neer op 4-5 mm afstand tussen achterliggende vork en dan kleinste tandwiel (van 3), uit te rekenen op eerst proberen met huidige trapas en lengteverschil opmeten indien afstand 4-5 mm zou zijn, dan kom je op de 'fijnste' trapaslengte, benen zo dicht mogelijk bij elkaar geeft minste problemen aan oa. knieën heb ik begrepen, is meest natuurlijke houding, maar bij 1 tandwiel, de trapslengte dusdanige lengte dat het tandwiel in het midden ongeveer valt van de casette, anders loopt de ketting eraf.
Ik hoop dat je eruit komt, ik houd van 7-8 speed, heb bijna al mijn fietsen in 8 speed, zodat ik nieuwe onderdelen oa. af kan rijden op deze nog leuke en heel fijne oude giant trooper mijn eerste tourfiets,
als je op zoek gaat, kun je vaak voor goedkoop nog heel wat vinden, mij maakt de prijs niet echt uit, ik wil gewoon graag goed en leuk en fijn kunnen fietsen, vaak heb ik al van alles nog, maar als het niet werkt, koop ik gewoon nieuw en dan het liefst zo goed mogelijk,
ketting HG 71 is de beste voor 7 speed, te koop bij Rose, Rose indien 7-8 speed is goedkoop nog. Ook kun je daar nog wel aan een 7 speed of 8 speed wiel komen, de onderdelen iig, het hoeft niet persé race bij deze fiets, want het is toch een toerfiets? Ik doe ook wel gemengd als ik er gewoon op tour met ATB onderdelen, succes
( ik woon in Brabant, niet in de buurt van A dam)