bert sitters schreef: ↑wo 21 aug, 2019 21:09
Hoe kunnen we dit probleem duidelijk naar voren brengen bij de verantwoordelijken?
Het echte probleem lijkt mij dat de verantwoordelijken dit niet als een groot probleem zien. Vakantiefietsen is hun hobby niet. Daarom rijdt er ‘s winters wel een Skithalys naar de Franse Alpen, maar is er in de zomer geen Fietsthalys.
Een mooi voorbeeld was ene Ron H., die
hier in managersjargon zijn functie als Hoofd Operations van NS-Hispeed beschreef:
“Hoofd Operations is een dynamische en verantwoordelijke functie die mij als een handschoen past. Met inachtneming van economische en ecologische aspecten is het een kwestie van het koppelen van technische standaards aan een optimaal serviceniveau om passagiers veilig, snel en comfortabel te vervoeren. De diversiteit van de operationele taken – van de bemensing van de treinen tot en met veiligheidscertificatie – spreekt me erg aan.”
Enkele jaren eerder had hij in Jip- en Janneketaal laten weten hoe hij écht denkt (zie
hier):
bert sitters schreef: ↑wo 11 mei, 2011 12:08
“De Thalys is voor de zakelijke markt en daar passen die vieze fietsen niet bij,” Aldus Ron Heeren, directeur van NS-Hispeed.
Wie er in Frankrijk omgeturnd zouden moeten worden, weet ik niet, maar het zou me niet verbazen als het net zulke types zijn als de Nederlandse minister van verkeer, Cora van Nieuwenhuizen (en haar voorgang(st)ers). Haar achterban gaat niet massaal in Frankrijk fietsen (of maakt hooguit dagtochtjes op fietsen die achterop een auto of camper vervoerd worden), heeft geen behoefte aan fietsvriendelijke treinen en is gewend geraakt aan goedkope vliegtickets (dat laatste geldt ook voor menig wereldfietser). Bovendien is de lobby van Schiphol, KLM, ANWB en BOVAG erg machtig en zien de meeste bestuurders ‘groei’ nog steeds als synoniem voor ‘vooruitgang’, zoals laatst mooi werd verwoord door Dolf Jansen (zie
https://www.nporadio1.nl/opinie-comment ... ald-beleid).
Op Franse bestuurders heb je als Nederlandse vakantiefietser geen invloed. Wel kunnen we met de voeten stemmen en ergens gaan fietsen waar je nog wel redelijk goed per trein kunt komen.
Zo waren we enkele maanden terug nog van plan om van Genève via de Alpen naar Nice te gaan fietsen. Ik dacht toen dat er wel snelle treinen met fietsplekken van Nice naar Parijs zouden rijden. Sterker nog, ik had zulke treinen gevonden op de planner van de SNCF. Ook hadden we alvast een fietsvriendelijk hotel in Parijs geboekt om daar nog een leuke laatste avond van de vakantie te hebben. De volgende ochtend ging ik naar de Treinreiswinkel om de reis met de gevonden treinen te boeken. Daar bleken de fietspictogrammen die ik een dag eerder nog had aangetroffen (helaas heb ik er geen screenshots van gemaakt), te zijn verdwenen! De enige mogelijkheid die overbleef om van Nice in Parijs te komen was twee dagen boemelen in TER-treinen, zonder de zekerheid van gereserveerde fietsplekken. Toen hebben we ons reisplan maar omgegooid en zijn we vanaf het beter bereikbare Genève een rondje door de Franse Alpen gaan fietsen. Bij het annuleren van het hotel in Parijs hebben we wel duidelijk de reden aangegeven: het ontbreken van fietsruimte in de doorgaande treinen van en naar Zuidoost-Frankrijk.