door
math » wo 24 jul, 2019 23:35
Hilver schreef: ↑di 23 jul, 2019 12:20
...
Zelf check ik óp mijn tochten elke ochtend de bandenspanning. Ik merk dat met name de achterband tijdens een fietsvakantie met bepakking na een dag fietsen toch wel 0,1 tot 0,3 bar aan spanning verliest.
Bandenmaat 42-622. Ik fiets met 4.8 bar.
Wat zijn jullie ervaringen?
Jan
Martin van Doornik schreef:
...Kunnen de banden niet op gevoel ouderwets geknepen of er voldoende druk is
Met je duim kun je wel voelen of je band hard genoeg is, maar niet drukverschillen van 0,1-0,3 bar per dag vaststellen. Dan kun je ook moeilijk iets zinnigs zeggen over de vraag of er op vakantie met bepakking meer drukverlies is dan zonder bepakking.
Met een fietspompje met manometer gaat dat ook moeilijk, zoals ik eerder uitlegde.
Met een Schwalbe drukmeter, zoals Jan gelukkig gebruikt, krijg je wél betrouwbare en reproduceerbare metingen. Dat maakt het mogelijk om te onderzoeken of bepakking iets uitmaakt en of het drukverlies hoger is dat bij een fiets die op stal staat .
Ik heb in het verleden een MTB-band om-en-om gemeten met een Schwalbe-drukmeter en met een Beto-drukmeter, die een clone van de Schwalbe lijkt. De metingen zijn uitgezet in onderstaande grafiek. Je ziet de druk geleidelijk dalen door luchtverlies bij elke meting. Je ziet dat deze drukmeters ca. 0,08 bar verschillen, maar vooral dat beide een meting geven met zeer geringe spreiding.