Ja, ja, en Mussolini heeft een brede laan laten aanleggen voor het paraderen van de bruinhemden, de Via dei Fori Imperiali, tussen het Colosseum en de Vittoriano. Daarvoor moest een deel van Foro Romano plat gegooid worden. Op deze straat wordt nog steeds jaarlijks de "2 juni" (Italië's nationale feestdag) gevierd.Leon schreef: ↑wo 24 jul, 2019 10:40Ik kreeg bij het lezen van het verhaal van dit gebouw toch niet het idee dat het erg geliefd is in Rome:Martin E. van Doornik schreef: ↑wo 24 jul, 2019 10:30Ik ben een keer op de trappen van "il Vittoriano" in Rome gaan zitten, om wat ansichtkaarten te gaan schrijven. Op het gewone trottoir ervoor stond mijn bepakte fiets op klapstandaard geparkeerd. Een agent van "il Carabinieri" sommeerde mij om te verdwijnen.... Gelukkig zonder boete.
De Vittoriano is dat witte monument met een gebogen zuilengalerij, dat Italië belichaamt, zoiets wat de Arc de Triomphe voor Parijs is.
Het verwezenlijken van "il Vittoriano" stuitte op veel verzet bij de Romeinen die het monument nog steeds gekscherend 'de bruidstaart' of 'de typemachine' noemen. Tegenstanders vinden het gebouw te kolossaal en niet passen in het historische centrum van Rome. Bovendien moest voor de bouw van het monument een middeleeuwse stadswijk worden afgebroken.
De rest vsn de tekst klinkt niet echt beter: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Monumen ... Emanuel_II
Stel je eens voor dat onze Willem-Alexander zou besluiten de Jordaan af te breken om er een kolossaal en verder vrijwel functieloos monument neer te zetten ter ere van zijn moeder of oma.
Wat te denken van het enorm wanstaltige paleis van dictator Ceausescu in Boekarest? Hier werd 1/6 deel (geloof ik) van het bruto nationaal product van Roemenië voor opgeslorpt en een flink deel van de stad met de grond gelijk gemaakt....
En het fraaie stadhuis van Oslo, Noorwegen? Daar moest een oude visserswijk het veld voor ruimen.
De Duitse bondskanselier Schröder heeft een enorme witte ambtswoning naast het Reichstag laten neerzetten: acht keer zo groot als het Witte Huis in Washington. Kosten 600 miljoen euro. Hoef ik Berlijn (daar gefietst in 1991) nooit meer te zien.
In mijn schooljaren heb ik de Amsterdamse fanatieke sloopvraatzucht met lede ogen moeten aanschouwen: de oude smalle Weesperstraat, het halve Waterlooplein en de Muider- en Jodenbreestraat plat gegooid voor meer verkeer en moderne kantoorkolossen. Hebben de nazi's in de oorlog de Joden daar weggevoerd, de gemeente Amsterdam deed twee decennia later hetzelfde met hun huizen!
En er zijn vast nog veel meer voorbeelden.