Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Binnenbanden: lichter? - Forum Wereldfietser

Binnenbanden: lichter?

Voor ik een paar reserve binnenbanden bestel voor mijn 26" vakantiefiets met 50mm brede Kojaks wou ik nog even jullie mening vragen over de verschillende types die er te verkrijgen zijn.

Als je kijkt naar het assortiment van Schwalbe zijn er 3 opties in mijn geval:
nr13: 180g
nr14 (extra light): 130g
nr14A (XX light): 95g

Het prijsverschil is niet spectaculair, dus puur functioneel: wat is eigenlijk het verschil tussen die banden? Hebben die lichtere binnenbanden nog nadelen/voordelen buiten het lagere gewicht? Sneller lek, sneller druk verliezen, lagere rolweerstand, ..? Is die XX light een stap te ver voor een vakantiefiets?

Buiten enkele berichten van Wim lijkt hier weinig over gesproken op het forum.
Ik denk dat het voor de hand liggende waar is. De interessante vraag: waar ga je naar toe?
Asfalt in Zwitserland? -> XX-light.
Offroad in Zuid-Limburg -> Neem de zwaarste. (of hetzelfde gewicht in plakkertjes)
Leon
Lijkt me eerder dat die lichtere banden sneller leeglopen; invloed op rolweerstand lijkt me sterk en verminderde lekbestendigheid eigenlijk ook, als iets al door de buitenband steekt zal zo'n dun stukje rubber toch niet zoveel meer uitmaken? Maar ik ben ook wel benieuwd eigenlijk.
Mij is ooit bezworen dat lichte binnenbanden de hele band soepeler maken, en dus prettiger laten rijden.
Ik heb eens binnenbanden gehad die zo stevig waren dat ze soms met een meidoorn erin nog niet leegliepen. Ik heb er met dezelfde type buitenbanden ook gehad die zo strak stonden dat ze door eenzelfde soort meidoorn binnen een paar tellen leeg waren.
Leon
Lichtere zijn dunner en dus kwetsbaarder maar rollen wel lichter. Latex rolt nog beter, maar het verschil tussen een dunne butyl en een latex is zeer klein en de dunste butyl is lichter. Een standaard binnenband is ongeveer 0.9mm dik, een lichte zo'n 0.7mm en de dunste/lichtste zijn 0.45mm dik.
Op de vakantiefiets met bepakking, zowel fiets als banden worden zwaarder belast, gebruik ik altijd binnenband nr. 13. Sommige fietsfabrikanten leveren hun fietsen standaard af met de light versie.
Ik heb dit nooit zo begrepen, enerzijds zal dit worden gedaan uit kostenoverweging en anderzijds om gewicht te besparen(!?).
Op fietsvakantie altijd gewoon de binnenband nr. 13 gebruiken.
Frits
Dunnere binnenbanden verminderen inderdaad de rolweerstand, omdat niet alleen de buitenband moet vervormen bij een hobbel, maar ook de binnenband. Latex rolt geloof ik het lichtst, maar die verliezen ook veel sneller hun luchtdruk dan butyl. Voor wedstrijdrenners en tijdrijders/triatleten is dat lichtere lopen een verschil dat er toe (kan) doen, maar of dat voordeel nou zou interessant is voor een vakantiefiets? Ik zou dan meer letten op pakvolume en gewicht.

Of dunnere binnenbanden sneller lek zijn, durf ik niet te zeggen. Theoretisch misschien wel. Maar een dikke of dunne biba, als er een steentje of doorn door je buitenband naar binnenkomt, is het in de praktijk volgens mij gewoon lek. Tenzij je misschien dubbeldikke sovjetbinnenbanden neemt of zo, zoals Leon bij zijn meidoorn waarschijnlijk had. Maar waarschijnlijk loopt dat dan ook weer als een vierkant wiel.
Lasse schreef: Als je kijkt naar het assortiment van Schwalbe zijn er 3 opties in mijn geval:
nr13: 180g
nr14 (extra light): 130g
nr14A (XX light): 95g
Ik ga voor de middenweg. Dunnere banden lopen inderdaad soepeler, en het is wel een heel goedkope gewichtsbesparing. De echte racebiba's zijn mij echter te kwetsbaar. Vooral het risico dat je ze niet meer kan plakken staat me niet aan. En verder ben ik op vakantie om kilometers te maken, niet om mijn banden op te pompen ;-)

grtjs,
Walter
Als een biba'tje het ergens te verduren krijgt is het wel in de atb-wereld, en daar moet het steeds lichter kwa gewicht met de rubbertje's. Sterker nog...ze rijden nu alweer een tijdje zonder!

Op aanraden van schoonzoon, die zelf tubbeles rijdt, en ik wil niet, moest het dan maar latex worden als compromis. :shock:

Michelin moest het zijn, prima, mooi groenig kleurtje en als een condoom zo dun...zag m'n geest al dwalen.

Maarre...alle lof voor die fransose (althans de naam) bibaatjes, zitten er nu a.s. voorjaar 2 jaar in en geen lekkie gehad, terwijl ik van Schoorl naar Eifel en Ardennen ros. Ehhh, de afstand ertussen achterop de auto 8)

Vreemd genoeg echter is als ik de atb een paar dagen niet heb gebruikt, ik de bandjes moet bij pompen, want dan is de druk minder.

Dus wat is wijsheid? Een dikke over asfalt of een duntje over boomwortels/gravel/kuilen en gaten?
55er schreef:Vreemd genoeg echter is als ik de atb een paar dagen niet heb gebruikt, ik de bandjes moet bij pompen, want dan is de druk minder.
Da's niet vreemd; latex is poreuzer dan butyl.

.tsooJ
Lasse schreef:
di 17 jan, 2012 16:48
Als je kijkt naar het assortiment van Schwalbe zijn er 3 opties in mijn geval:
nr13: 180g
nr14 (extra light): 130g
nr14A (XX light): 95g

Het prijsverschil is niet spectaculair, dus puur functioneel: wat is eigenlijk het verschil tussen die banden? Hebben die lichtere binnenbanden nog nadelen/voordelen buiten het lagere gewicht? Sneller lek, sneller druk verliezen, lagere rolweerstand, ..? Is die XX light een stap te ver voor een vakantiefiets?
Vorig jaar heb ik enkele extra light (nr 14; dus niet de nog lichtere nr 14a) binnenbanden van Schwalbe aangeschaft om uit te proberen. Helaas zijn ze onlangs allebei gesneuveld tijdens een lange afdaling onder hete omstandigheden (op de col was het al boven de 20 graden en beneden in het dal 30-35 graden). De velgen waren behoorlijk warm geworden van het remmen, maar nog niet heet genoeg om mijn vingers eraan te kunnen branden.

De eerste binnenband (in Corries achterwiel) raakte lek halverwege de afdaling van de Col de l'Iseran. Er bleek een klein gaatje aan de binnenzijde (dus waar het velglint zit) te zitten. Na plakken en oppompen tot 3 bar liep de band opnieuw leeg. Wederom een gaatje aan de binnenkant, nu enkele decimeters verder.
De tweede (in mijn voorwiel) raakte lek halverwege de afdaling van de Col du Glandon. Ook hier een klein gaatje aan de binnenzijde, dat eenvoudig te plakken was. Enkele kilometers verder liep deze band opnieuw leeg.
Beide Schwalbe extra light banden heb ik vervangen door goedkope binnenbanden die ik aan het begin van de reis bij een Decathlon in Genève had gekocht (nadat ik op het station van Zürich al een binnenband had vervangen die tijdens de treinreis op raadselachtige wijze een flink gat aan de binnenzijde had gekregen :shock:; helaas heb ik deze gelijk weggegooid zonder te checken of dit misschien ook een extra light exemplaar was). Die Decathlonbandjes hebben het verder goed uitgehouden.

Op mijn voorwiel zat een goed velglint, maar op Corries achterwiel zat nog het flinterdunne en smalle (18 mm) velglint dat er bij aankoop van de fiets (bij de zeer gerenommeerde firma S te U) al opzat. Dat lint was echter niet verschoven en dekte de spaaknippels nog helemaal af. (Vorig jaar tijdens onze Balkantocht was dit velglint op Corries voorwiel overigens wèl verschoven, zie dit plaatje.) Later heb ik hier dikker en breder (22 mm) velglint overheen geplakt. Een fietsenmaker in Bourg d'Oissons, waar ik een paar extra rolletjes velglint heb gekocht, vertelde dat er door het hete weer veel problemen met velglinten en binnenbanden waren.

Het geringe voordeel van extra light binnenbanden (50 g per band lichter en een voor mij onmerkbaar verschil in rolweerstand) weegt voor mij niet op tegen de waargenomen kwetsbaarheid ervan. Zeker niet i.c.m. velgremmen. Het is geen pretje om tijdens een afdaling van 9% bij een snelheid van 40 km/uur te constateren dat je band leegloopt en je fiets onbestuurbaar wordt!
keesswart schreef:
ma 08 jul, 2019 14:22
Het geringe voordeel van extra light binnenbanden (50 g per band lichter en een voor mij onmerkbaar verschil in rolweerstand) weegt voor mij niet op tegen de waargenomen kwetsbaarheid ervan.
Ik heb op mijn velomobiel SV6A-binnenbanden voor (in Schwalbe Durano's 28-406). Ik heb de indruk dat ik daarmee wel iets sneller rijd. Ik rijd iets minder vaak lek dan met de Kojaks (35-406) met gewone binnenband waar ik mee begonnen ben. Wel merk ik dat ik de bandjes vaker bij moet pompen. Omdat dat met een velomobiel toch wat gepruts is, overweeg ik, nu ik vrij onregelmatig met de velomobiel rijd (ik had hem gekocht voor woon-werkverkeer maar werk inmiddels aan huis) en daardoor dat oppompen vaak vergeet, toch weer over te stappen op SV6.

Het is nog niet in me opgekomen extra lichte banden op mijn vakantiefiets te gebruiken.

Groetjes,

Carl
Ik heb zowel ervaring met Schwalbe SV 14A, SV14 en SV 13. Het verschil tussen de twee eersten is alleen het gewicht, ca. 30gr. Geen verschil in kwetsbaarheid. Het verschil met SV13 is zowel het gewicht als de sloomheid van SV13. Of dat door het gewicht komt of door weerstand, kan ik niet zeggen.
Leon schreef:
di 17 jan, 2012 17:31
Ik heb eens binnenbanden gehad die zo stevig waren dat ze soms met een meidoorn erin nog niet leegliepen. Ik heb er met dezelfde type buitenbanden ook gehad die zo strak stonden dat ze door eenzelfde soort meidoorn binnen een paar tellen leeg waren.
Leon
Ik bedoelde hier destijds mee dat je binnenbanden hebt in verschillende banddiameters. Je hebt er voor racefietsen tot fatbikes. Als je een binnenband voor 37mm buitenbanden in eenbuitenband 55mm doet en oppomp dan staat hij al strak voordat de binnenband de buitenband raakt. Ik denk in de loop der tijd gemerkt te hebben dat dat effect nadelig is voor de lekbestendigheid.
Nu worden binnenbanden niet precies op maat geleverd maar zijn ze geschikt voor een hele range. Ik kan aanbevelen om een binnenband te kiezen aan die kant van de range waar de binnenband met weinig spanning in de buitenband zit. Ja, die zijn dus zwaarder want er zitten meer m2 rubber aan. Wet van behoud van ellende.
Daarom rijden steeds meer mensen zonder, maar dat heeft ook zo weer z’n voors en tegens dus
Leon schreef: Wet van behoud van ellende.
Psies 8)