Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies eerste tourfiets voor LEJOG - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Advies eerste tourfiets voor LEJOG

aroxis schreef:
di 02 jul, 2019 10:21
Iemand toevallig hier die mij wat van de kwaliteit van Avaghon kan vertellen?
Avaghon is binnen de vereniging een van de polulairste merken waarmee men met een boel bepakking van Lutjebroek via Tibet naar Tokio en vervolgens naar Zuid-Chili fietst. Wel een stukje met de boot dan ...
Nadeel is dat een Avaghon die "maar twee keer" voor een reis is gebruikt soms wel goed gebruikt is....

Dei tesoro heeft een vaste drager en het ding lijkt me erg klein. Met wat pech passen de bekende fietstassen daar niet eens op. Dan zit je vast aan die drager. Ik vind het geen slim idee om een fiets zo te maken.
En natuurlijk wil een winkel je een net iets duurdere fiets verkopen dan je van plan was. :wink:
Je moet in welke winkel dan ook over welk artikel dan ook stevig in je schoenen staan om de goedkoopste in de range te kopen. Ik heb al menig chagrijnig wordende verkoper meegemaakt. Toch vind ik het globale principe dat het bijna goedkoopste model van een duur merk vaak heel aantrekkelijk is nog altijd sterk. Die modellen zijn zo goedkoop om je aan te lokken, maar men lijdt er weinig verlies op omdat de meeste mensen toch een duurdere versie kopen.
Mij lijkt die Avaghon wat klein eerlijk gezegd, maar de foto kan vertekenen.
Leon schreef:
di 02 jul, 2019 10:30
En natuurlijk wil een winkel je een net iets duurdere fiets verkopen dan je van plan was. :wink:
Je moet in welke winkel dan ook over welk artikel dan ook stevig in je schoenen staan om de goedkoopste in de range te kopen.
Dat is ook een beetje mijn gedachte. Het was een beste winkel en ik kreeg ook wel het gevoel dat ze wisten waar ze het over hadden, maar een verkoper blijft een verkoper. Ik wil me ook niets aangesmeerd krijgen.
aroxis schreef:
di 02 jul, 2019 11:29
Leon schreef:
di 02 jul, 2019 10:30
Je moet in welke winkel dan ook over welk artikel dan ook stevig in je schoenen staan om de goedkoopste in de range te kopen.
Dat is ook een beetje mijn gedachte. Het was een beste winkel en ik kreeg ook wel het gevoel dat ze wisten waar ze het over hadden, maar een verkoper blijft een verkoper. Ik wil me ook niets aangesmeerd krijgen.
Als ik naar de Cannondale Tesoro kijk is het eerste wat me opvalt inderdaad de vaste bagagedrager, maar daarbij ook meteen dat deze in vergelijking met een vakantiefiets (zoals ze tegenwoordig gemaakt worden) de bagagedrager wat verder naar voren zit.
Dit kan met zich meebrengen dat je bij het rondtrappen van de pedalen je tassen raakt met je hielen. En da's niet fijn.
aroxis schreef:
di 02 jul, 2019 10:21

Frame ziet er wat smaller uit dan bijvoorbeeld de Tesoro 2 die mij werd aanbevolen maar dat hoeft niet veel te zeggen over de stevigheid.

Zijn ovalen stalen buizen. Smalle deel vanaf de zijkant. En die Cannondale is aluminium.
over Avaghon lees je meer op de site van Bike4travel, een reisfietsenzaak in Rotterdam.
ze maken/hebben heel degelijke en stabiele fietsen, zo is mijn ervaring met Avaghon (met een S26) en de winkel én de mensen zijn een bezoekje waard!
hoogframe schreef:
di 02 jul, 2019 15:03
over Avaghon lees je meer op de site van Bike4travel, een reisfietsenzaak in Rotterdam.
www.avaghon.nl is nog informatiever.
Ik zou ook geen fiets willen met een vaste bagagedrager. Mocht de bagagedrager stuk gaan kun je die ook niet simpel vervangen. Er zijn vast wel betere opties (met een recht of krom stuur).
Als het maar voor 3 weken is lijkt me 2e hands wel een goeie.
Ik had een Vittorio Randonneur gepost maar omdat ze hun site overhoop gehaald hebben is ie niet meer te vinden, leek een ideaal ros, mooi gebouwd en met duurzame onderdelen.
Goedenavond fietsers,

Ik heb nog even marktplaats afgespeurd en wat oude referenties uit deze post meegenomen en een lijstje mogelijkheden opgebouwd, graag hoor ik jullie mening en of hier iets leuks tussen zit :)

Koga Prominence

Avaghon

Koga Lightrunner

Koga Miyata Terraliner

Koga Randonneur

Iets duurdere Koga randonneur

Cannondale Caad L

Ik ben van plan dit weekend of vlak erna de knoop door te hakken, heb nu ook het idee dat ik iets meer inzicht heb in waar ik naar moet kijken en dat is allemaal dankzij dit geweldige forum, dus zeer veel dank hiervoor! Stuk voor stuk toppers :)
beste aroxis,
voor wat het waard is mijn indruk met wat ik er op marktplaats aan af zie en van weet:
de Prominence niet vanwege de voorvering.
de Avaghon lijkt me top, maar eerst proberen want 'the proof of the pudding is in the eating'
de Lightrunner kan, maar ken ik qua frame niet. de modelnaam klinkt meer als een toer-/sportfiets: ik weet niet wat er 'Light' aan is.
de Terraliner is alu met verende voorvork. kan, maar ik heb niks met de verende voorvork,
de twee Randonneurs met stalen oval-buizen-frame. goed, goed rijdend/sturend en stabiel (maar passen geen dikkere banden in, max 37 of 4 mm, wat me overigens voor normale wegen in Engeland voldoende lijkt).
de Cannondale ken ik niet. frame lijkt me stijf. als het 26 inch wielen zijn: prima. de verende voorvork in de balhoofdsbuis.... ik weet niet hoe degelijk die is.
"kies er twee of drie uit en ga er mee rijden", zou ik zeggen :D . daarna pas echt beslissen.
groet! hoogframe
Die Cannondale is wel een vreemde eend in de bijt met z'n erg brede banden en 26 inch wielen. Wel een leuke fiets trouwens, jammer dat de voorvork stuk is. En laat je toe om een stuk fijner onverhard te rijden met die 60mm(??) banden. Ook die Avaghon vind ik een fraaie fiets, kun je ook 50mm banden in kwijt.

Lekker proeffietsen en goed letten op de maat. Stuur, stuurpen, zadel en dat soort kleine dingen kun je altijd prima nog vervangen, maar de framehoogte, lengte en geometrie moet je wel vriendjes mee zijn.
Wederom bedankt voor de reacties. Ik was van plan voor de Avaghon te gaan maar helaas was de advertentie bij het bekijken deze ochtend verlopen.

Ondertussen heb ik wel deze RIH Z-800 gevonden en kan ik hem evt overnemen voor 300 euro. Hierdoor blijft er een substantieel deel van het budget over voor aanpassingen een opknapbeurt.

Hij ziet er erg degelijk en goed onderhouden uit. Ik ben alleen verder niet bekend met het merk. Nieuw lijkt hij €1.399 te zijn. Uiteraard wel eerst even uitproberen maar het lijkt mij een goede koop. Meningen?
Tsja, nadeel van zo'n forum. Iedereen kijkt mee ;)

Leuke fiets voor een rondje rond de kerk. Zou zelf niet een fiets met voorvering willen uit die prijsklasse. Een fatsoenlijke mountainbike verende voorvork is prima maar liever een starre vork dan zo'n gepromoveerde fietspomp.

Ook het fancy spaakpatroon met spaken die niet gelijk over de velg zijn verdeeld zou ik niet adviseren voor fietsen met bepakking.

Kijk eens naar deze:

http://link.marktplaats.nl/m1428527410

http://link.marktplaats.nl/m1428569849

http://link.marktplaats.nl/m1424471213

http://link.marktplaats.nl/m1431468261

http://link.marktplaats.nl/m1426283833
Jurr schreef:
ma 08 jul, 2019 14:07
Tsja, nadeel van zo'n forum. Iedereen kijkt mee ;)
De advertentie stond er al een maand op en dat is volgens mij de maximale duur, hij was dus niet gekocht maar gewoon verlopen. Kans is groot dat hij binnenkort weer tevoorschijn komt maar wanneer is natuurlijk onzeker.

Jurr schreef:
ma 08 jul, 2019 14:07
Kijk eens naar deze:

http://link.marktplaats.nl/m1428527410 - 60cm

http://link.marktplaats.nl/m1428569849 - 54cm
Deze hebben een framegrootte van 60cm en 54cm respectievelijk, dat is voor mij te groot en te klein. 56/57 is voor mij het beste.
Zeker de eerste lijkt me wat, even de adverteerder een bericht sturen om te vragen wat de framegrootte precies is. De twee Vittorio's heb ik al eens eerder gezien maar de winkel van Vittorio zit voor mij erg ver weg en dat weerhoud mij er een beetje van om een fiets van hun te kopen, onderhoud en reparaties worden dan erg onhandig.
aroxis schreef:
ma 08 jul, 2019 15:13
Deze hebben een framegrootte van 60cm en 54cm respectievelijk, dat is voor mij te groot en te klein. 56/57 is voor mij het beste.
De kans dat dit klopt is vrij groot maar lees dit eens:
http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/

Ik heb zelf een blauwe Avaghon in maat 61 gehad en heb een zwarte fahrradmanufaktur T-400 in maat 52. Samen zien die er zo uit:
Afbeelding
De zit is nagenoeg identiek.
aroxis schreef:

De advertentie stond er al een maand op en dat is volgens mij de maximale duur, hij was dus niet gekocht maar gewoon verlopen. Kans is groot dat hij binnenkort weer tevoorschijn komt maar wanneer is natuurlijk onzeker.
Nee hoor, na die maand kan er kostenloos verlengd worden. Tenzij je het bericht mist met de link om 'm te verlengen ;)
aroxis schreef:
De twee Vittorio's heb ik al eens eerder gezien maar de winkel van Vittorio zit voor mij erg ver weg en dat weerhoud mij er een beetje van om een fiets van hun te kopen, onderhoud en reparaties worden dan erg onhandig.
Waarom zou een Vittorio fiets bij Vittorio onderhouden moeten worden?
Ik zou toch zeker tenminste een keer een proefrit op een fiets met racestuur maken. Je zou er gezien je leeftijd de souplesse voor moeten hebben. De keuze aan handposities is groter, je hebt minder last van de wind en kunt (voor mijn gevoel) meer kracht zetten. En als je het niks vindt dan weet je dat ook weer.