Hallo allemaal,
Een tijdje geleden heb ik een topic geopend over advies voor een reisfiets. Het is uiteindelijk een tweedehands Koga Randonneur geworden. Wat ouderwets, maar wel degelijk. Dacht ik dan.
Inmiddels heeft de fiets me tot Iran gebracht, maar ben ik wel tegen een paar puntjes aangelopen. Wat overigens niet alleen de schuld was van de fiets, maar ook van de Tubus voordrager die er de brui aan gaf.
Omdat ik een ongelukje heb gehad in Iran ben ik tijdelijk weer terug in Nederland. Mijn fiets is uiteraard met me meegevlogen. Ingepakt in een doos bleek het ding een luttele 26 kilo te wegen! Nu ben ik aan het rondkijken voor (eventueel) iets anders, en de meeste fietsen wegen tussen de 10 en de 15 kilo. Wat ik nergens kan vinden is of dit gewicht voor de complete fiets geldt, of bijvoorbeeld alleen voor het frame? Mijn fiets in de doos was uiteraard wel compleet, inclusief voor- en achterdragers en wielen en (niet de lichtste Schwalbe Marathon Mondial) banden.
Met andere woorden, is 26 kilo voor een complete fiets echt zo buitengewoon zwaar? Want dan valt er alleen met een andere fiets al een hele hoop winst te behalen. Bergop is namelijk erg zwaar! Wat overigens niet alleen met de fiets te maken heeft, maar ook met de laptop, camera-uitrusting en statief die ik meesleep.
Indien ik een andere fiets aanschaf, hebben jullie dan nog tips waar ik nog niet aan gedacht heb?
Checklist
Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Ik ben bezig met een wereldreis. Gestrand in Iran, maar ik wil het straks weer oppakken in Oezbekistan. Naar China, daarna richting Singapore en mogelijk ook nog Australie/Nieuw-Zeeland.
Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Beide, afhankelijk van de omstandigheden en de beschikbare tijd.
Meestal in combinatie daarmee:
Niet té sportief, hoewel het wel fijn is om iets sportiever te kunnen gaan zitten bij wind tegen.
Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
In principe fiets ik voornamelijk bij daglicht, maar ik heb ondervonden dat een goede lamp toch wel erg belangrijk is bij bijvoorbeeld tunnels.
Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Variërend van gravel en schelpenpaadjes tot rotsachtige mountainbikepaden.
Ik wil wel de mogelijkheid hebben om wat meer offroad te gaan ja. Mijn huidige fiets houdt niet van modder en dat vind ik jammer. Daarom ben ik ook op zoek naar een fiets die ook echt offroad aankan, ook gezien ik dat in de toekomst misschien meer wil gaan doen.
Waar gaan de vakanties naar toe?
Wees zo specifiek mogelijk en geef land en streek aan. Schroom niet: de Ardennen stellen eisen aan een fiets en streken als Toscane en Engeland hebben steilere hellingen dan menig land in verre werelddelen.
Pamir Highway, Karakoram Highway, Inda, Nepal, Myanmar, Thailand, Maleisie, Singapore, Australie, Nieuw-Zeeland.
Wat voor vakanties worden dat?
Ik heb alles bij me. Tent en kookuitrusting.
Je lichaamslengte
172 en vrouw
Je gewicht
Tussen de 75 en 80 kilo.
Je lichaamsbouw
Normaal geproportioneerd.
Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Ik heb mijn uitrusting niet gewogen, maar het is zwaar. Ik wil nog wel een beetje inkrimpen maar heb denk ik wel rond de 25 kilo bij me.
Dit in verband met de te verwachten wegsituaties (hellingen, onverhard, kasseien) en de beschikbare gespecialiseerde fietsenmakers op reisbare afstand. Ben je bereid verder te reizen om je fiets te kopen?
Mits niet te gek.
Wat is je budget?
Ik hoop voor 2000/2500 euro iets te kunnen vinden. Hoewel Rohloff natuurlijk heel mooi is, vind ik een fiets met derailleur meer dan prima. Wel zou het leuk zijn als het frame wel Rohloff aankan, zodat ik mogelijk in de toekomst er een naaf in kan zetten.
Minder noodzakelijke info, die later vaak toch gevraagd wordt:
Welke fietservaring heb je?
Dit is mijn eerste fietsreis, ik heb inmiddels iets minder dan 8000 kilometer gefietst.
Hoe ver fiets je gemiddeld per dag? Hoeveel jaar al?
Tussen de 70 en 100.
Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
Zo'n 100 kilometer.
Welke gemiddelde snelheid heb je daarbij meestal op de fietscomputer of welke snelheid fiets je bij windstil en op het vlakke?
Wanneer het vlak is en niet te hard wind tegen gemiddeld tussen de 25 en 30 kilometer per uur.
Welke fietsen heb je (gehad)?
Koga Randonneur uit 2010.
En wat was je ervaring met deze fietsen?
- De Koga heeft 28 inch wielen met 37 mm banden. Ik zou graag bredere banden willen. Ook zou ik graag meer ruimte tussen het spatbord en het wiel willen, bij een beetje modder rollen de wielen niet meer.
- De fiets heeft een vlinderstuur wat ik matig vind. Ik weet echter nog niet of ik een dropbar of flatbar wil, of iets er tussenin.
- De verlichting is ook zeer matig, wat lastig is. Ik denk echter niet dat ik het onoverkomelijk vind om lampjes op batterijen te hebben.
- Ik heb nu 3x9 versnellingen. 3x10 lijkt me wel fijn, minder dan 3x9 wil ik sowieso niet.
- ik heb nu V-brakes maar denk dat ik disc brakes fijner vind.
Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Basis fietsonderhoud lukt me wel. En voor alles wat mij niet lukt zoek ik een fietsenmaker op.
Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Ja, alleen is het aanbod niet heel riant.
Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Surly ECR, Salsa Fargo, Bombtrack Beyond.
Ik wil graag een fiets met veel mogelijkheden qua schroefgaten. Ik rijd nu met een traditionele setup, maar vind de voortassen niet zo fijn bij ongelijk terrein. Ik wil dus kijken of ik daar wat rechtstreeks op het frame kan schroeven zodat alles wat minder beweeglijk is.
Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Niet perse noodzakelijk, dit doe ik nu namelijk ook niet.
Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Ik hoop half augustus mijn fietsreis weer voort te kunnen zetten. Ik zou dus een fiets op redelijk korte termijn willen.
Ik kijk uit naar de suggesties! Alvast heel erg bedankt!
Jonne
Een tijdje geleden heb ik een topic geopend over advies voor een reisfiets. Het is uiteindelijk een tweedehands Koga Randonneur geworden. Wat ouderwets, maar wel degelijk. Dacht ik dan.
Inmiddels heeft de fiets me tot Iran gebracht, maar ben ik wel tegen een paar puntjes aangelopen. Wat overigens niet alleen de schuld was van de fiets, maar ook van de Tubus voordrager die er de brui aan gaf.
Omdat ik een ongelukje heb gehad in Iran ben ik tijdelijk weer terug in Nederland. Mijn fiets is uiteraard met me meegevlogen. Ingepakt in een doos bleek het ding een luttele 26 kilo te wegen! Nu ben ik aan het rondkijken voor (eventueel) iets anders, en de meeste fietsen wegen tussen de 10 en de 15 kilo. Wat ik nergens kan vinden is of dit gewicht voor de complete fiets geldt, of bijvoorbeeld alleen voor het frame? Mijn fiets in de doos was uiteraard wel compleet, inclusief voor- en achterdragers en wielen en (niet de lichtste Schwalbe Marathon Mondial) banden.
Met andere woorden, is 26 kilo voor een complete fiets echt zo buitengewoon zwaar? Want dan valt er alleen met een andere fiets al een hele hoop winst te behalen. Bergop is namelijk erg zwaar! Wat overigens niet alleen met de fiets te maken heeft, maar ook met de laptop, camera-uitrusting en statief die ik meesleep.
Indien ik een andere fiets aanschaf, hebben jullie dan nog tips waar ik nog niet aan gedacht heb?
Checklist
Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Ik ben bezig met een wereldreis. Gestrand in Iran, maar ik wil het straks weer oppakken in Oezbekistan. Naar China, daarna richting Singapore en mogelijk ook nog Australie/Nieuw-Zeeland.
Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Beide, afhankelijk van de omstandigheden en de beschikbare tijd.
Meestal in combinatie daarmee:
Niet té sportief, hoewel het wel fijn is om iets sportiever te kunnen gaan zitten bij wind tegen.
Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
In principe fiets ik voornamelijk bij daglicht, maar ik heb ondervonden dat een goede lamp toch wel erg belangrijk is bij bijvoorbeeld tunnels.
Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Variërend van gravel en schelpenpaadjes tot rotsachtige mountainbikepaden.
Ik wil wel de mogelijkheid hebben om wat meer offroad te gaan ja. Mijn huidige fiets houdt niet van modder en dat vind ik jammer. Daarom ben ik ook op zoek naar een fiets die ook echt offroad aankan, ook gezien ik dat in de toekomst misschien meer wil gaan doen.
Waar gaan de vakanties naar toe?
Wees zo specifiek mogelijk en geef land en streek aan. Schroom niet: de Ardennen stellen eisen aan een fiets en streken als Toscane en Engeland hebben steilere hellingen dan menig land in verre werelddelen.
Pamir Highway, Karakoram Highway, Inda, Nepal, Myanmar, Thailand, Maleisie, Singapore, Australie, Nieuw-Zeeland.
Wat voor vakanties worden dat?
Ik heb alles bij me. Tent en kookuitrusting.
Je lichaamslengte
172 en vrouw
Je gewicht
Tussen de 75 en 80 kilo.
Je lichaamsbouw
Normaal geproportioneerd.
Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Ik heb mijn uitrusting niet gewogen, maar het is zwaar. Ik wil nog wel een beetje inkrimpen maar heb denk ik wel rond de 25 kilo bij me.
Dit in verband met de te verwachten wegsituaties (hellingen, onverhard, kasseien) en de beschikbare gespecialiseerde fietsenmakers op reisbare afstand. Ben je bereid verder te reizen om je fiets te kopen?
Mits niet te gek.
Wat is je budget?
Ik hoop voor 2000/2500 euro iets te kunnen vinden. Hoewel Rohloff natuurlijk heel mooi is, vind ik een fiets met derailleur meer dan prima. Wel zou het leuk zijn als het frame wel Rohloff aankan, zodat ik mogelijk in de toekomst er een naaf in kan zetten.
Minder noodzakelijke info, die later vaak toch gevraagd wordt:
Welke fietservaring heb je?
Dit is mijn eerste fietsreis, ik heb inmiddels iets minder dan 8000 kilometer gefietst.
Hoe ver fiets je gemiddeld per dag? Hoeveel jaar al?
Tussen de 70 en 100.
Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
Zo'n 100 kilometer.
Welke gemiddelde snelheid heb je daarbij meestal op de fietscomputer of welke snelheid fiets je bij windstil en op het vlakke?
Wanneer het vlak is en niet te hard wind tegen gemiddeld tussen de 25 en 30 kilometer per uur.
Welke fietsen heb je (gehad)?
Koga Randonneur uit 2010.
En wat was je ervaring met deze fietsen?
- De Koga heeft 28 inch wielen met 37 mm banden. Ik zou graag bredere banden willen. Ook zou ik graag meer ruimte tussen het spatbord en het wiel willen, bij een beetje modder rollen de wielen niet meer.
- De fiets heeft een vlinderstuur wat ik matig vind. Ik weet echter nog niet of ik een dropbar of flatbar wil, of iets er tussenin.
- De verlichting is ook zeer matig, wat lastig is. Ik denk echter niet dat ik het onoverkomelijk vind om lampjes op batterijen te hebben.
- Ik heb nu 3x9 versnellingen. 3x10 lijkt me wel fijn, minder dan 3x9 wil ik sowieso niet.
- ik heb nu V-brakes maar denk dat ik disc brakes fijner vind.
Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Basis fietsonderhoud lukt me wel. En voor alles wat mij niet lukt zoek ik een fietsenmaker op.
Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Ja, alleen is het aanbod niet heel riant.
Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Surly ECR, Salsa Fargo, Bombtrack Beyond.
Ik wil graag een fiets met veel mogelijkheden qua schroefgaten. Ik rijd nu met een traditionele setup, maar vind de voortassen niet zo fijn bij ongelijk terrein. Ik wil dus kijken of ik daar wat rechtstreeks op het frame kan schroeven zodat alles wat minder beweeglijk is.
Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Niet perse noodzakelijk, dit doe ik nu namelijk ook niet.
Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Ik hoop half augustus mijn fietsreis weer voort te kunnen zetten. Ik zou dus een fiets op redelijk korte termijn willen.
Ik kijk uit naar de suggesties! Alvast heel erg bedankt!
Jonne