Mooi hoe een fiets een totaal ander aanblik krijgt, zodra je wat onderdelen verwijdert.Leon schreef: ↑vr 21 jun, 2019 17:07Vandaag geen nieuwe aanwinst, maar de stadfiets naar de zomerstand gezet. Ik wil, for experiment's sake, wel eens weten hoe dat ding me voor lange tochtjes bevalt.
Hij was vanochtend nog zo:
Wat ik er af heb gehaald zijn de spatborden (450 g), het slot (580 g), de koplamp (160 g) en de bagagedrager + lamp (1020 g). Er op gezet heb ik klikpedalen (uit een van de lades met fietsdingen die nog goed zijn). En een ander pompje.
Hij ziet er nu zo uit:
Voor onderhoud was het wel tijd. De ketting moest nodig vervangen. Ik geloof dat ik net op tijd ben.
Voor iets anders was het hoog tijd. Voor de tochtjes wil ik mijn stuurtas mee, dus moest er ofwel een klikfoxhouder op het stuur of een zelfgebouwde fietstashouder (ook uit die lades) aan het zadel. Dat laatste dus.
Daarbij kwam ik er achter dat een van de veren van het zadel wel heel erg aan vervanging toe was. Het haarscheurtje rechts van de barst is bij nader inzien ook nog een echt haarscheurtje.
Gelukkig had ik in de bekende lades ook nog een oud zadel uit de tijd dat de veren nooit kapot gingen.
Ik twijfel zelf om de spatborden er af te halen. Het enige voordeel wat ik zie is wat grammen gewicht winst. Maar in ons land met een neerslagoverschot lijken ze me nog steeds handig. Of zie ik iets over het hoofd?