Maurice schreef: ↑zo 16 jun, 2019 19:10
Ik word erg gefrustreerd over de bewging in onze maatschappij om deskundigheid weg te schrijven als onnuttig. Dingen als dat waarheid ook per persoon verschilt. Dit soort dingen komen steeds vaker voor in NL en daar word ik niet blij van.
Ik ben behoorlijk allergische voor stellingen als 'iedere mening is waardevol' of 'iedereen heeft recht op zijn mening' of 'alle meningen zijn even waardevol' en meer variaties daarop.
Natuurlijk heeft iedereen (gelukkig) het juridische recht op zijn/haar eigen mening. Maar niet elke mening is waardevol en niet alle meningen zijn evenwaardig, interessant, nuttig, ...
Het zijn die meningen die feiten terugbrengen tot 'dat is ook maar een mening' en deskundigen reduceren tot betweters wiens mening niet relevanter is dan die van anderen.
Dat is een fenomeen dat overigens spijtig genoeg ook op dit forum wel eens blijkt te leven.
Maurice schreef: ↑zo 16 jun, 2019 19:10
Ruwweg kun je die opdelen in 2 groepen, de Tovenaars en de Profeten. Tovenaars geloven in een technologische oplossing van voedsel/landbouw-vraagstukken, GMO's etc.. De Profeten geloven in een meer 'natuurlijkere' oplossing, minderen vooral (geen vlees meer, biologische teelt).
Ik zit meer in het kamp van de tovenaars, maar ook hier is er weer sprake van een flinke polarisatie, die niemand vooruit helpt.
Ik zie nog twee andere overtuigingen. De overtuiging dat we best alles op alles zetten om de landbouw zo productief mogelijk te maken (waarbij de traditionele landbouw het wint van de biologische landbouw) omdat we dan zoveel mogelijk ruimte overhebben voor o.a. natuur.
Of de visie dat niet traditionele landbouw (kleinschalige landbouw, biologische landbouw) minder productief is maar meer ruimte nodig heeft en daarom vanuit milieu-oogpunt uiteindelijk minder goed is.
Ik weet dat er onderzoeken zijn die de eerste visie ondersteunen, toch neig ik eerder naar de tweede visie. Niet zozeer dat alle landbouw strikt biologisch moet zijn, maar de landbouw moet ook op waar ze plaatsvindt ruimte laten voor natuur.
Het gaat dus vooral om kleinschaligere landbouw (zoveel mogelijk voor lokale productie) met veel meer kleine landschapselementen, waarbij niet alle organische resten van de velden worden verwijderd, waarbij er ook een klein aandeel van de opbrengst van sommige gewassen niet wordt geoogst, ... en waarbij natuurlijk ook geen producten worden gebruikt die de natuur ernstig aantasten, er aandacht is voor het tegengaan van gronderosie, ...
En misschien moeten we wel naar voedingsbossen. Die zullen nooit kunnen instaan voor gigantische hoeveelheden van dezelfde producten (de wereld 'leeft' nu op soja, rijst, tarwe en aardappelen), dus passen niet in het huidige voedselverdelingssysteem maar bieden mogelijk een productiviteit die zelf hoger ligt dan de huidige intensieve landbouw.
Maar ik ben geen deskundige. Mogelijk is echt moderne vooruitstrevende landbouw, namelijk verticale landbouw met uitgedokterde belichting op basis van duurzame elektriciteit, perfect gedoseerd watergebruik, terugwinning van niet opgenomen voedingsstoffen, ... ook wel iets dat ons uit de nood kan helpen.
Al stel ik me daarbij wel de vraag of op zo'n manier geproduceerde producten wel effectief alle nutriënten (ook micro-nutriënten) biedt die producten bieden die op volle grond worden gekweekt.
Wat in ieder geval lijkt vast te staan voor iedereen die eerlijk naar de huidige situatie kijkt is dat de huidige grootschalige landbouw niet vol te houden is. Te veel watergebruik, te weinig natuurrestwaarde in landbouwgebieden, vergiftiging van dieren, planten, grond, uitputting van grond, problematische bodemerosie, ...