Eric op de Fiets schreef: ↑za 08 jun, 2019 10:34
hoogframe schreef: ↑ma 03 jun, 2019 21:58
ik zou het direct aan de gebruiker van de fiets melden. lekker op zoek gaan naar een andere fiets.
je gaat er niet knapper van uitzien als het misgaat...
dat was ook mijn advies. Wees heel voorzichtig en haal de verf eraf om te kijken hoe groot de beschadiging is. Maar ja, de fietsenmaker had al gezegd dat het geen kwaad kon... .
Tja, een gewone stalen fiets met een beetje overmaat staal (en dito overgewicht) kan veel hebben.
Ik heb jaren gefietst op een Gazelle met een wat "opgestuikt" frame, hij stuurde daardoor wat "sportiever".
Na een onoplettendheid (dwz sterke tegenwind in combi met een onder een viaduct geparkeerde auto) kreeg de voorvork na enige tijd "kuren" daar was het een kwestie van vervangen. Een vork-poot was schier afgebroken, dus dat was minder, maar een oplettende berijder een goed traditioneel met moeren vast gezet voorwiel voorkomt veel ongemak ... nu ja, beter dus voorzichtig zijn met voorvorken.
De tweede keer was het nachtelijk donker gecombineerd met een beslagen bril en een rijwielpad paaltje (zo'n schuin afgezaagd gehalveerd boomstammetje). Na een korte luchtreis kon ik mijn fiets weer oprapen, de fiets was daarna iets korter ... ik fietste de volgende dag van Amersfoort naar bijna Groningen (zo achteraf moet ik zeggen dat ik kennelijk voordelig terecht kwam).
Een traditioneel, zwaar stalen frame kan enorm veel hebben, mijn eerste "wereldfietstocht" was met de fiets met dat "opgestuikte" frame (en dus wel een nieuwe voorvork). Toentertijd woog de fiets+bagage meer als ikzelf en het waren vooral de spaken die opspeelden. Daarna heb ik die fiets nog jaren naar tevredenheid gebruikt.
Eigenlijk vind ik het terugbuigen van het frame zorgelijker als de primaire schade.
Voor alledaags verkeer zal het wel loslopen - maar het blijft een puntje van "aandacht".
O ja, speling in het balhoofd zegt niet veel: dat kan gewoon een kwestie van afstellen zijn.
Groeten BSM