Terra schreef: ↑za 08 jun, 2019 11:32
willem.m schreef: ↑za 08 jun, 2019 11:00
Ik ga dit weekend mijn setje van losse sleutels eens wegen. Ik vermoed dat dat misschien wel lichter is dan zo'n multitool, die bovendien waarschijnlijk niet helemaal afdekt wat ik nodig heb.
Mag ik vragen welke maten losse sleutels je meeneemt? En wat voor sleutels, torx en inbus, staal of met een handvat?
Op dagtochtjes (racefiets, mtb, vakantiefiets) neem ik een multitooltje mee. Ik vermoed dat velen dat doen.
Op fietsvakantie neem ik losse sleutels mee. Volgens de paklijst zijn dat:
- Inbus 2-3-4-5-6-8 + hulpbuisje 6 (voor een verzonken stuurpenbout)
- Torx 20 (R-naaf)
- Steeksleutel 8 (Magura)
Dat zijn dus van die standaard L-vormige sleutels, zonder handvat.
Ik neem daarnaast overigens wel een Victorinox Swiss Tool Spirit mee (
https://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-vi ... spirit.htm). Het is een luxe-ding en niet lichtgewicht. Deze heeft een erg fijne tang, een scherp mes, schroefspul, schaartje, e.d. Maar niet alles gebruik ik, en een 'micro'-schroevendraaier voor brillenpootjes (die schroefjes gaan altijd los op het verkeerde moment
) ontbreekt ook, bedenk ik me nu ->
actiepunt: paklijst aanpassen!. Over messen is onlangs nog een heel draadje geweest (
viewtopic.php?t=33037) met veel goede tips, overigens ook vaak vanuit persoonlijke voorkeuren - er is geen vast recept voor iedereen.
En ja, het is nodig om kwalitatief goede sleutels mee te nemen. Vertrouw er bijvoorbeeld in Verweggistan niet op dat je dezelfde kwaliteit kunt kopen als je jouwe kapot gaat of ontbreekt. Zo hadden wij voorafgaand aan de vlucht naar Delhi>Ladakh een inbussleutel op de oprit thuis laten liggen. In Leh, toch niet zo'n kleine stad, konden we uiteindelijk maar bij 1 winkel een inbussleutel vinden. En zodra we die gebruikten, verboog-ie gelijk - zo zacht als boter.
Om terug te komen op je vraag: het is eenvoudig om te achterhalen wat jij zelf nodig hebt. Loop je fiets (en evt die van je fietsgenoot/-genoten) na op alle boutjes en dan weet je het.