Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga prominence met scheur - Forum Wereldfietser

Koga prominence met scheur

Hallo,

Ok heb sinds kort een 2e hands Koga prominence gekocht. Maar nu zag ik dat er 2 scheuren in het frame zitten bij de stuurpen. Ik ben redelijk nieuw met fietsen, dus vroeg mij af waar ik op moest letten bij een nieuw 2e hands frame. Ik wil namelijk gewoon alles overzetten. Is het bijvoorbeeld mogelijk om een Koga lightspeed frame te gebruiken? En welke maten zijn belangrijk bij het overzetten, zolang de frame maat gelijk is.

Alvast bedankt!
Mark

Bijlagen

Overzetten zal niet zo'n probleem zijn, maar geeft Koga geen garantie op het frame. Misschien kan dat door de dealer geregeld worden.
Hallo Westveen,

Dankjewel voor je reactie. Koga geeft alleen garantie op het frame voor de eerste eigenaar. Ik heb de fiets via marktplaats gekocht en de verkoper was ook niet de eerste eigenaar. Dus dat pad liep voor mij helaas dood.
marxmits schreef:
zo 02 jun, 2019 10:08
... vroeg mij af waar ik op moest letten bij een nieuw 2e hands frame. Ik wil namelijk gewoon alles overzetten.
Lees op de website http://www.m-gineering.nl de pagina's Fietsje Kopen en Oops.

Als je de rest van die website leest weet je de meeste benodigde maten ivm overzetten wel.

Maar wat is er gebeurd? Heb je een fiets gekocht waarvan je wist dat er een scheur in het frame zat? De scheur op de foto's is toch wel heel erg duidelijk. Zoiets moet een verkoper toch ook geweten hebben.

Of het de moeite waard is om onderdelen over te zetten is zonder meer info nog maar de vraag. Als je een tweedehands frame koopt zitten daar meestal al onderdelen aan vast. Een los tweedehands frame lijkt me een groot vraagteken. En hoe gebruikt/verbruikt/misbruikt is de rest van deze fiets?
Koga is bij mijn weten de enige fabrikant die levenslange garantie geeft op frames. Helaas (en uiteraard) wel voor de eerste eigenaar. Misschien dat je die kunt proberen te achterhalen?

Daarnaast is het goed om je te realiseren dat sommige frames ontworpen en gebouwd zijn om met ettelijke kilo's van de bergen af te sjeezen. Met een Worldtraveller heb ik met wel 55 kilo gefietst en hij gaf geen krimp. Maar als je dan een Terraliner of Ligthspeed frame gaat gebruiken, tja dan kun je wachten dat er iets kapot gaat.
ik heb nu de neiging om te roepen: "Ho, wacht even, veel Terraliners kunnen prima een flinke belasting aan"
(Sterker nog, de meeste blijven heel! :D ).
Over het algemeen: de stalen Terraliner frames zijn sterk, zo is mijn ervaring (en ook frames van het type Randonneur met het 'Oval' frame kunnen breken)(en van andere merken ook, of de voorvork :oops: , etcetera)

Ik denk dat ik je punt wel snap: sommige modellen zijn meer sportfiets, 'hybride', etcetera en niet bedoeld voor zware lasten.

Mocht je zo'n breuk onderweg overkomen, zoek een uitlaatklem van de goede diameter (de meeste automaterialen-zaken hebben ze op voorraad) en zet die om de breuk/scheur en je kunt verder ((doe ik momenteel met mijn stadsfiets)). Ik roep hier niet toe op, maar het kan een quick fix zijn om verder te kunnen met minder kan op verder breken/scheuren van je frame.
En natuurlijk: een frame met zo iets is 'einde oefening' en kan op het milieupark in de container 'Metalen'.
Afbeelding

Qua onderdelen overzetten: als je me een paar foto's stuurt, wil ik wel voor je meekijken. Soms kom je hierbij onverwachtse dingen tegen: bijvoorbeeld remnokken aan de voorvork die dichter bij elkaar staan op het andere frame, waardoor remmen niet zijn over te zetten.
groet! hoogframe
dubbel, kan weg.
hoogframe schreef:
ma 03 jun, 2019 12:56
Mocht je zo'n breuk onderweg overkomen, zoek een uitlaatklem van de goede diameter (de meeste automaterialen-zaken hebben ze op voorraad) en zet die om de breuk/scheur en je kunt verder ((doe ik momenteel met mijn stadsfiets)).
Het nadeel van de klem die jij bedoelt is dat hij tamelijk precies moet passen en de rond vorm ongelijk belast. Een slangklem werkt wat dat betreft beter. Ze zijn in vele maten te koop. Voor een balhoofdstel gebruik je de lomp sterkste die er op past die je kunt krijgen. Probleem is wel vaak dat het niet past. Zo kun je op de foto zien dat er aan de bovenkant bij deze fiets nauwelijks een slangklem om de bovenbalhoofdbuis past omdat daar al meteen las zit. De uitlaatklem pas dan inderdaad nog net eerder.
Willekeurige slangklem:
Afbeelding
Wat ik altijd aanraad bij tweedehands fietsen is vooral om op scheurtjes in de lak te letten.
En dan de vier knooppunten van een frame (balhoofdbuis, crank, zadelpen en liggende achtervork) met een felle zaklamp bekijken.

En Hoogframe je hebt overigens volkomen gelijk voor wat betreft de Terraliner, een wat ongelukkig voorbeeld. Ik had beter de Kimera kunnen noemen :D
Dank jullie wel voor jullie reacties. Even wat achtergrond informatie: toen ik met de fiets de trein instapte kwam ik achter scheuren. Meteen contact opgenomen met de verkoper, die het zelf niet wist en het erg vervelend vond. Maar ja, nu had ik een fiets waar verder alles prima werkt, maar het frame vertrouw ik dus niet. Ik heb inderdaad meteen bij thuiskomst een klem om de grootste scheur gedaan (de bovenste is moeilijk in te sluiten met een klem). En vervolgens ben ik dus op zoek gegaan naar een nieuw frame.

Waar ik de fiets voor wil gebruiken is voornamelijk woon werktransport en uitstapjes met lichte bepakking. Ik begreep van de Koga website dat deze de lightspeed lichte bepakking wel kan hebben. Zelf weeg ik ongeveer 80 kilo (193cm) en ga ik geen hele hoge snelheden fietsen met bepakking. Denken jullie dat dit kan? Het frame wat ik wil gebruiken is een lightspeed maat 60 uit 2004.

Ik zal een scherpe zaklamp meenemen en ditmaal wel goed op scheurtjes letten. Wanneer ik bij het overzetten ergens tegenaan loop, zal ik even een fotootje plaatsen.

Bedankt voor de hulp en het meedenken!
Probleempje is dat er misschien meerdere of wel veel uitvoeringen zijn van de Prominence en dat ik geen zin heb om uit te vogelen hoe een lightspeed uit 2004 in elkaar zat. Koga heeft namelijk heel erg veel verschillende modellen gemaakt die ook nog elk jaar veranderen.
Je zult het stap voor stap moeten vergelijken. Het balhoofd (diameter, lengte, evt. draad, vorm), bracketpot, zadelpen, diameter zitbuits ivm derailleur, accessoires, bevestiging remmen, idem dragers, licht etc.

Het gaat overigens niet om de snelheid maar om de klappen die de fiets krijgt. Dat is meer afhankelijk van je woonplaats dan van het oficiele type weg.
De prominence is er een uit 2008. Voor de afmetingen van het balhoofd: het andere frame heeft een voorvork, dus die ga ik gebruiken. Verder vroeg ik mij af waar ik dit soort maten van de frames kan vinden? Op de Koga site zelf zie ik het niet staan.
Excuses, ik zie de afmetingen al onderaan in de brochures staan.
De Vakantiefietser schreef:
ma 03 jun, 2019 12:05
Koga is bij mijn weten de enige fabrikant die levenslange garantie geeft op frames. Helaas (en uiteraard) wel voor de eerste eigenaar. Misschien dat je die kunt proberen te achterhalen?
Koga is echt niet de enige fietsfabrikant met levenslange garantie op frames. Uit mijn hoofd weet ik dat Trek dit ook al jaren doet (voor de eerste eigenaar).
Wat heb je aan een levenslange garantie als die alleen voor de eerste eigenaar is?
Bert van Sprang schreef:
ma 03 jun, 2019 22:30
Wat heb je aan een levenslange garantie als die alleen voor de eerste eigenaar is?
Toch handig als de fiets je zo goed bevalt dat je niet van plan bent hem weg te doen voor het einde van de (economische of andere) levensduur.
Bert van Sprang schreef:
ma 03 jun, 2019 22:30
Wat heb je aan een levenslange garantie als die alleen voor de eerste eigenaar is?
Marketing technisch in elk geval een mooi verhaal, er zijn idd heel veel merken die deze garantie geven.
Zo heb ik 3 jaar achter elkaar een nieuwe cervelo gekregen omdat er elk jaar scheurtjes in de achterbrug kwamen.
Dat een frame dat na een jaar zonder aanwijsbare reden scheurvorming vertoont door de fabrikant wordt vervangen is je wettelijk recht. Dat een levenslange garantie alleen voor de eerste eigenaar geldt, is een forse beperking van die garantie en zou eigenlijk de prijs van een tweedehands Koga aardig moeten drukken.
Tijd voor een nationale fietspas, zoals ze dat hebben bij de nationale autopas (NAP)? Zodat we de geschiedenis van fietsen kunnen achterhalen?