Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een nieuwe fiets, maar welke (iets met bomen en bos) - Forum Wereldfietser

Een nieuwe fiets, maar welke (iets met bomen en bos)

Dag allemaal,

mijn fiets is gestolen, dus mag ik van mezelf een nieuwe. De oude was een budgetfiets, de Kona Rove Al. Ik kocht deze omdat ik het beu was uit te zoeken welke fiets ik wilde, deze direct kon proberen, niet zeker wist of dit type fiets m'n ding was en me wel afvroeg welke waar je kreeg voor zo weinig geld. Het bleek erg goed mee te vallen, ik heb er welgeteld twee maanden veel plezier mee beleefd. Mijn nieuwe fiets mag dus een racestuur en ietwat crossgeometrie. Ik wil wel echt een betere groep, de Claris was veel te snel ontregeld en schakelde niet fijn. De Rove was van aluminium ondanks mijn voorliefde voor ranker staal, eigenlijk vond ik dit na een tijdje best oké (leek minder comfortabel, maar vinniger), de nieuwe fiets mag lichter (zeker niet zwaarder)

De fiets wil ik gebruiken voor korte reizen, kort woonwerktraject (veel putten en kasseien), veldweggetjes, bospaden, asfalt,.. Ik ga graag eens mountainbiken, maar dit beperkt zich tot de gemakkelijkste routes. Ik blijf normaal binnen Europa. Er gaat bagage mee op de bikepackingmanier: in frame, zadeltassen etc. Ik ben klein: 1.64 en weeg 52.

Budget: 1500-1900 (iets meer mag als dit echt gerechtvaardigd is door veel beter materiaal)

Welke fietsen zag ik zoal:
- Genesis Croix de Fer
- Genesis Fugio
- Sonder Camino Rival Hydraulic
- Cannondale Topstone 105
-Surly Straggler 650b

Mijn voornaamste vraag: wat is de volgorde van de groepen van Sram en Shimano? Is het ene beter dan het andere? Is een blad vooraan te verkiezen of is het bereik dan sowieso te klein voor bepakking en bijvoorbeeld de Ardennen?

Carbon vork of niet? Hydraulische of mechanische schijfremmen?

Wat is jullie ervaring?

Bedankt!!
Lineup: https://www.evanscycles.com/coffeestop/ ... -hierarchy

Binnen de wereld van vakantiefietsen en niet-goden geldt deore en lx als optimum. Daarboven krijgen de groepen ook eigenschappen die niet de levensduur bevorderen en worden ze minder lomp sterk maar wel veel duurder, ook en misschien wel vooral vervangingsonderdelen.
Velotraum Speedster met 26 inch wielen en dikke banden kan interessant zijn ivm je lengte, zodat je geen 29er hoeft. De omtrek van deze wielen is dan haast gelijk aan een gewone 28 inch fietsband. Ik heb een heel groot frame en het valt maar zelden mensen op dat het 26 inch wielen zijn, omdat er nog zoveel rubber omheen zit. Ik rij er ook op, omdat 26 inch wielen sterker zijn en dat heb ik nodig. Hij stuurt sportief en je kan er goed mee de bocht om ‘hoeken’. Als je wat harder gaat wordt hij stabieler door de massa van de draaiende wielen en brede banden, maar je stuurt makkelijk om een putdeksel heen. Hij is veel sportiever dan een santos cross lite. Op velotraum.de kan je hem naar wens afmonteren. Ik heb nog niet met noppenbanden gereden, dus geen mountainbike ervaring. Wel heel veel onverhard en dat gaat heerlijk.

Het allerleukst is bij dagelijks gebruik met onverminderde snelheid door de middenberm naar de andere weg of het naastliggende fietspad te schieten. (Moet je natuurlijk wel zeker weten dat er geen randen of greppeltjes zijn.)
Ik zou zeggen: staal met een Sram Rival cx1 of Shimano 105 of grx. Het iets hogere gewicht van een stalen frame vergeet je meteen als je daar een comfortabele fiets voor terugkrijgt.
Los frame en onderdelen is misschien iets duurder, maar dan is alles wél naar eigen wens.
26 of 27,5 inch wielen met breed rubber en gaan met die banaan.
En kijk inderdaad eens bij Just Pedal!
Ik zou bij een eventueel gebrek aan een goede fietsenmaker in Antwerpen dan eens in Rotterdam en omstreken gaan kijken, dichterbij dan Amersfoort of Utrecht. 1x11 of 2x11 zou je voldoende versnellingen moeten geven om bijna overal boven te komen, mechanische AVID BB7 of TRP Slyke zijn prima remmen om snel en toch gedoseerd mee tot stilstand te komen.
Met jullie adviezen kijk ik wat naar de Kona Rove St.

-650b
-staal
- sram rival 1 x 11
-mechanische schijfremmen
-niet licht, maar oke, al minder dan vorige
-prijs binnen geprefereerde budget
- terug een Rove (die ik leuk vond) maar betere versie,

Rove LTD: duur
Sutra LTD: hydraulische remmen en geen 650b/27.5?


Ik zie de carbon vork op veel fietsen die mijn aandacht trekken, maar het wordt hier toch vaak afgeraden, zijn er al veel vorken kapot gegaan door een val? of is dit uiteindelijk iets dat zelden gebeurt?


Ik heb al contact met Justpedal, hij heeft een fijn assortiment.

Vergelijkbare modellen voor een lagere prijs of met betere specificaties zijn welkom!

Zelf opbouwen is inderdaad ook een optie, maar ik vrees dat ik me dan heel lang ga verliezen in kiezen en de fiets ook lang half opgebouwd in de living zal staan, zelfkennis.
Ik zit beetje in dezelfde hoek als jij, een alleskunner voor vakantie, bikepack en bosritten. Keuze is gevallen op de Sutra LTD.

https://bikepacking.com/bikes/kona-sutra-ltd-review/
gios schreef:
zo 26 mei, 2019 11:11
Ik zit beetje in dezelfde hoek als jij, een alleskunner voor vakantie, bikepack en bosritten. Keuze is gevallen op de Sutra LTD.

https://bikepacking.com/bikes/kona-sutra-ltd-review/
Waarom kies je voor deze fiets?
Ik twijfel toch nog tussen twee wat gelijkaardige fietsen en eentje toch nogal andere.

Kona Sutra LTD - maar hydraulisch en 29 standaard denk ik. (tijdelijk 1800, anders 2000)

Kona Rove St (1600-1700)

Sonder Camino Ti Mechanisch - andere prijsklasse, maar het lijkt op papier een fijne fiets, ineens titanium voor redelijke prijs, wel vork van carbon. (2183 euro?)
https://www.alpkit.com/sonder/bikes/son ... am-rival1 -> kan dit laatste? of is dit dan een lage kwaliteit titanium?

dankjewel!
Juut schreef:
di 28 mei, 2019 07:55
gios schreef:
zo 26 mei, 2019 11:11
Ik zit beetje in dezelfde hoek als jij, een alleskunner voor vakantie, bikepack en bosritten. Keuze is gevallen op de Sutra LTD.

https://bikepacking.com/bikes/kona-sutra-ltd-review/
Waarom kies je voor deze fiets?
Ik twijfel toch nog tussen twee wat gelijkaardige fietsen en eentje toch nogal andere.

Kona Sutra LTD - maar hydraulisch en 29 standaard denk ik. (tijdelijk 1800, anders 2000)

Kona Rove St (1600-1700)
Sutra LTD 2019 is helaas helemaal uitverkocht. In juli worden meen ik de 2020 modellen geleverd met een prijs van €2100.
Dealer heeft nog wel een Rove ST staan in mijn maat voor €1499, ongeveer dezelfde geometrie, maar met 650 wielen ipv 700c en mechanische schijfremmen ipv hydraulisch. Ik ga vanmiddag even kijken.

En waarom deze fiets...tja iets met bomen en bos. Er zijn vele gegadigden en deze Kona's zien er gewoon prachtig uit wat mij betreft. Reviews zijn erg goed ook. Ik wil deze fiets gebruiken voor gravel/bosritten, bikepacken en fietsvakanties op asfalt met het gezin.
Zelf heb ik nu een jaar of 3 een Kona Big Rove St (meer het mountainbike type wat ik heb aangepast met drager, spatborden en een ander stuur). Mijn ervaring is dat het een heerlijke fiets is zonder al te veel bagage. Comfortabel en door de Big Apple banden icm staal super comfi. Hydraulische schijfremmen was ik een beetje huiverig voor maar nog geen centje problemen mee gehad en ik wil niet anders meer. Gooi je de drager vol met bagage 15-20kg dan ga je flex merken in het frame...

Overall vind ik de prijs kwaliteit verhouding prima, de fiets wordt dagelijks gebruikt en voldoet prima, een echte alleskunner.

Ik heb getwijfeld tussen de gewone Rove en de Big Rove en heb voor de laatste gekozen omdat ik geen racebocht wilde icm kids naar school brengen, toch minder controle... Ook spraken de dikkere banden mij wel aan.

Just my 2 cents..
Reactie op carbon voorvork vraag :

De kans dat je je voorvork breekt is verwaarloosbaar . Het is ongeveer als ( let op ! een vergelijking blijft een vergelijking en gaat dus eigenlijk helemaal nooit echt op ) het dragen van een helm ter voorkoming van hoofdletsel bij een eventuele val : de kans dat je daadwerkelijk serieus valt en daarbij hard en direct op je hoofd geraakt wordt met ernstige beschadiging als gevolg is eigenlijk ook behoorlijk klein . Natuurlijk . . met veiligheid moet je geen loopje nemen dus de hele vergelijking gaat misschien niet eens op en het wordt ook nog eens off-topic . Maar ik zal nog even een verhaaltje vertellen . Ik ben met fiets en al zelfs over de kop geslagen ( en fiets tegelmatig omvallen etc. ) en met een carbon vork gebeurt m.i. weinig .

Aldus mijn gedachten hierover .
Dat is er een van "Ik ken iemand die rookte jarenlang een pakje sigaretten per dag en is 85 geworden dus roken is niet ongezond'. :cry:

En "dronken autorijden is niet gevaarlijk want maar 1 op de 10.000 bezopen ritten veroorzaakt een ongeval en ik ben nog lang niet aan de 10.000 autoritten."
Met het risico dat het gesprek zich teveel gaat focussen op carbon voorvork vs een ' metalen' voorvork.. Mijn idee is van een reisfiets is dat je niet altijd kan voorkomen dat een fiets onderin een touringcar of aan beugels in een trein vervoert gaat worden. Carbon is dan gewoon niet echt handig, op mijn racefiets geen probleem, maar niet op mijn reisfiets die soms misbruikt wordt...

(mijn racefiets heeft dus wel een carbon voorvork, maar op mijn daagse/reis fiets zou ik het niet willen..)
Met jouw lengte zou 650b /27.5 inch wel fijn zijn. Verder lijkt mij binnen Europa een hydraulische rem niet echt problematisch als je een mooie fiets ziet die ze heeft.
En wat betreft carbon: als mtb'ers zich van een berg af gooien op carbon wielen dan zal het tegenwoordig wel mee vallen. Ik vraag mij af of de sceptici ook ervaring uit eerste hand hebben of enkel de in steen gehouwen tourfiets-geboden opdreunen. :D
Ik zou ook zeker kijken of Bombtrack iets in het assortiment heeft dat je aan staat.
Als je wat verder kijkt, dan zie je in Engeland heel veel leuke fietsen (Wiggle, PlanetX). Ik heb mijn Kinesis Tripster met (carbon, aaaah) vork uit Engeland gehaald.

Oh ja, met een racestuur zit er vaak een racegroep op met een compact crankstel (50-34). Dat is erg pittig om met wat bagage mee te rijden als het bergop gaat. Ik heb daarom later een subcompact (46-30) gemonteerd. Stuk fijner!
Met de hierboven genoemde grx groep van Shimano heb je meer mogelijkheden maar die is pas net geïntroduceerd.
Succes!
Sonny schreef:
di 28 mei, 2019 20:57
En wat betreft carbon: als mtb'ers zich van een berg af gooien op carbon wielen dan zal het tegenwoordig wel mee vallen. Ik vraag mij af of de sceptici ook ervaring uit eerste hand hebben of enkel de in steen gehouwen tourfiets-geboden opdreunen. :D
Als ik moet kiezen tussen iemand die met redenen omkleed en met voorbeelden van anderen zijn versie uitlegt of iemand die zonder enige uitleg de eerdergenoemde uitleg in de hoek mietert weet ik het wel.

Een van de argumenten was nota bene dat carbon heel sterk is in de gebruiksrichting, wat je treffend illustreert met de mtb-ers.
Zucht. Een beetje tegen geluid kan geen kwaad. Het valt mij op dat bepaalde zaken als 'de' waarheid worden verkondigd. Maar als je naar de omschrijving van de TS kijkt (korte reizen, woon- werkverkeer, licht offroad, binnen Europa) dan verwacht ik niet dat de fiets bovenop een afgeragd busje door een bergpas wordt vervoerd. Met deze wensen zou carbon prima kunnen.
Sonny schreef:
di 28 mei, 2019 21:56
Zucht. Een beetje tegen geluid kan geen kwaad. Het valt mij op dat bepaalde zaken als 'de' waarheid worden verkondigd. Maar als je naar de omschrijving van de TS kijkt (korte reizen, woon- werkverkeer, licht offroad, binnen Europa) dan verwacht ik niet dat de fiets bovenop een afgeragd busje door een bergpas wordt vervoerd. Met deze wensen zou carbon prima kunnen.
Ik ben slecht in het lezen van niet-geschreven argumenten. Nu begrijp ik het.
Ik sluit me aan bij het advies om voor hydraulische schijfremmen te gaan. Ik heb zelf ervaring met beide, hydraulisch op de vakantie/tourfiets en mechanisch op de racefiets. Het is een wereld van verschil met het voordeel duidelijk naar hydraulisch.
Remmen zijn in mijn ogen erg belangrijk op een fiets en meestal naast het sturen de enige manier om jezelf uit lastige (onverwachte) verkeerssituaties te redden. Verder lijkt me dat je op de goede weg bent, lekker veel testen. Laat je niet te veel verleiden door 'impuls verkoop acties' en ga gewoon voor de fiets die aan al je wensen voldoet. Zo te horen wil je een allrounder die je heel veel gaat gebruiken. Dan moet gewoon alles kloppen voor jouw gevoel en mag je naar jezelf ook een iets ruimer budget verantwoorden. Achteraf aanpassingen doen kan inderdaad altijd nog, maar meestal is dat duurder dan in één keer de juiste keuze maken.
Budget-wise kun je je in ieder geval geen buil vallen aan de Sonder Camino AL Apex1. Krijg je wel BB5's als mechanische schijfremset, maar die laat zich gauw genoeg, wanneer je dat nodig vindt, opwaarderen naar een hoogwaardiger mechanisch setje. Ik had 'm in de aanbieding onder de €1000,-

Ze hebben nu ook de stalen Santiago, ook een mooie.
iemand de Salsa Fargo al genoemd? Drop-bar mountainbike / gravelbike en verkrijgbaar in 1x11 of 2x10, naar keuze Sram of Shimano. Onverwoestbaar frame en de nieuwe modellen hebben een carbon vork met bevestigingspunten voor bagage aan die vork zonder gewichtsbeperking of inbreuk op de garantie.
In België zitten wat dealers maar niet veel, Justpedal in Amersfoort is wel de winkel in Nederland voor Salsa en Surly fietsen, tis even rijden maar zeer de moeite waard, wel even bellen en een afspraak maken.