Bij het natrekken van onze terugreis per trein na het berijden van de Via Rhona van Genève naar de Middellandse zee viel me wat bijzonders op (terugreis van Avignon naar Genève). Dit voorjaar bij het voorbereiden van de reis had ik met de app van de Deutsche Bundesbahn snel gecheckt hoe dat moest. Die app bevalt me goed en geeft de treinen ook in het buitenland goed aan (ik gebruikte hem eerder al voor Rome naar Verona, en Nantes naar Nevers). Geen probleem, met de Intercité (of TER, dat weet ik niet meer) en met een overstap in Lyon weer terug. Afgelopen weekend nog even opnieuw gecheckt met diezelfde app van DB. Nu geen mogelijke verbinding (met de fietsen mee uiteraard). Daarna maar eens uitgebreid verder gezocht o.a. via de site van SNCF. Zie deze link. En even gekeken hoe het nu zit met die Intercités in dit gebied. Zie daarvoor de post van Bert en Kees. Dan valt op dat in het zuidelijke deel van Rhonevallei een aantal Intercités ontbreken. Je kunt bijv wel van Marseille naar Beziers maar niet naar Lyon. Beetje raar eigenlijk en waarom kun je ook niet met de TER terug. Uiteindelijke gaan we dit probleem oplossen door van Avignon terug te fietsen via de route van de Groene Weg (deel 2) en bij Valence op de trein te stappen (alleen TER). Vanaf daar kan het dus weer wel. Beetje onbegrijpelijk van die Fransen. Maar ik had gewaarschuwd moeten zijn want de franse treinenloop is wel vaker onderwerp van discussie hier .
De fiets mee in de TGV wordt in Frankrijk een toenemend probleem, omdat steeds meer dubbeldekkers worden ingezet waarin geen ruimte is voor de fiets. Alleen de nieuwe dubbeldeks-TGV's tussen Parijs en Bordeaux/Toulouse/Hendaye hebben fietsplaatsen.
Intercités rijden vooral op trajecten waarop geen TGV's rijden.
Er rijden wel TER-treinen (regionale treinen) tussen Arles, Avignon Centre en Lyon.
Op de treinplanner van de nationale Franse spoorwegmaatschappij oui.sncf staan helaas de fietsmeeneemmogelijkheden in de TER (regionale treinen) niet altijd goed weergegeven. De TER-treinen vallen onder de regio's en de ene regio is de andere niet.
Ik weet van de regio Hauts France in het noorden dat daar veel fietsruimte is in de TER. Dit vind ik echter niet terug op de routeplanner. Tussen Metz en Luxemburg stad rijden Ook TER-treinen met fietsruimte. Vind ik niet in de routeplanner.
Je kunt vanuit Marseille of Arles inderdaad met de fiets naar Beziers. Van daaruit naar Toulouse. Vanuit Toulouse is een redelijke keuze aan treinen met fietsruimte naar Parijs. Intercités of TGV. Deze staan wel op de treinplanner.