EnriceV schreef: ↑do 23 mei, 2019 16:31
.... na een totaal onbetekenende ontmoeting met een hond in Thailand: maar mijn enkel bloedde, dus er was een risico, en ik zou het mezelf nooit vergeven als dat de oorzaak van mijn einde was geweest omdat ik geen zin had in een injectie
Ik maakte ooit een "betekende" val met de fiets (want extra met 10 liter water beladen etc etc.).
Het was op een grindweg waar ook paarden en pony's langs kwamen.
's Avonds de steentjes uit mijn elleboog gehaald ... en lang getwijfeld aan al dan niet halen van een tetanus-injectie. Uiteindelijk overwon de gemakzucht van de bezorgdheid (ook omdat er geen sprake was van diepere verwondingen en het allemaal heel droog stoffig was).
Weinig later daarna, na ook nog eens het advies van een bevriende apotheker ingewonnen te hebben ... toch maar gewoon een volledige tetanus cyclus doorlopen en nu dus iedere 10 jaar een verlenging (eerder was het iedere 5 jaar, maar iedere 10 schijnt ruim genoeg te zijn). Iedere 10 jaar wil zeggen dat je al die gevallen van twijfel niet meer hoeft te twijfelen ... ik kom vaker dan eens in die 10 jaar in aanraking met zo'n "twijfelgeval" dus het is geen overkill.
De echt doorslaggevende opmerking van de apotheker was dat die onopvallende meidoorn-prik waarschijnlijk de meest gevaarlijke kans op tetanus met zich meebrengt, gewoon "straatvuil" is tegenwoordig minder riskant (meestal bloed het goed als je op straat valt, zo niet dan is het echt oppervlakkig), die stekel is veel geniepiger, en er hoeft maar weinig vuil met die stekel "geïnjecteerd" te worden, juist een dichte wond is de beste "kans" op tetanus.
De huisarts zei vrolijk na mijn opmerking dat de kans klein was, maar toch reëel (nl 1 dode per jaar in Nederland):
"Van de vaccinatie is nog niemand dood gegaan." en vervolgens
"Waar wil je 'm..
Dus ... ik begin nu ook te denken aan het nut van een Rabies-vaccinatie, eens kijken wat de frequentie van twijfels is in onze streken, en ook nog eens navragen bij een paar (dieren)artsen.
Groeten BSM