Petra137 schreef: ↑vr 17 mei, 2019 16:56
Frans & Dieuwertje schreef: ↑vr 17 mei, 2019 09:24
Dus iemand voelt zicht kwetsbaar, probeert veiliger te zijn door zichtbaarder te zijn voor automobilisten en roept daarmee (ook jou) irritatie op met als gevolg nog gevaarlijker rijden van automobilisten.
Petra, kan je je irritatie veroorzaakt door iemands kwetsbaarheid uitleggen? Ik snap dit namelijk absoluut niet.
Hallo Frans of Dieuwertje,
Als je als fietser graag wilt opvallen, zou ik iets aan de kleding doen. Zo'n wegwerkershes of zo. Door twee keer zoveel plek op de weg in te nemen (in de breedte), roep je snel irritatie op. Ik werd er afgelopen reis door mensen op een camping op aangesproken dat sommige fietsers overdreven veel plek innemen op de weg. Tja, dat was ik wel met ze eens.
Groet, Petra.
Tja, Petra, met hoeveel auto (lengte, breedte, kilo's) reden die mensen die je aanspraken rond ?
Wettelijk mag - in Nederland - een fiets 75 cm breed zijn, en daarbovenop zit dan nog 10% "coulance", dus pas bij 82,5 cm zou je bij oom agent een probleem kunnen krijgen.
In verschillende ons omringende landen zijn er regels mbt het inhalen van de fiets.
In Frankrijk dien je een fiets buiten de bebouwde kom met anderhalve meter afstand in te halen, en binnen de bebouwde kom met één meter afstand. In principe is het niet opvolgen hiervan beboetbaar met een boeten van ± €150,- en een verlies van 3 punten (op een totaal van 12).
Binnen de bebouwde kom mag de fietser bovendien ook nog weer één meter afstand houden t.o.v. geparkeerde auto's.
Of te wel:
Wie neemt er "teveel" ruimte in, en hoeveel draagt die "verschrikker" van 30 cm bij aan het ruimteprobleem.
Groeten BSM
PS Ik zag vorig jaar de auto naast mij ineens voorsorteren, en wel zodanig dat de rechter spiegel bijna de linker spiegels van de geparkeerde auto's raakte, en ik zat daar tussen Als het niet zo triest was dan was het komisch geweest.