Leon schreef: ↑wo 15 mei, 2019 21:57
Bridgestone SM schreef: ↑wo 15 mei, 2019 21:53
Nog niet zo lang geleden werd ik met het label "oldscool" op een zijspoor gezet.
Fleece isoleerde te weinig, was te zwaar en te volumineus.
Dat is ook zo want de jasjes waar het hier over gaat zijn veel warmer dan een even zware fleecejack. Ik zoek een donsjack dat even warm is als mijn fleecejack, en daardoor wel een heel stuk lichter kan zijn.
Een echt dun donsjack lijkt mij moeilijk, net als bij een slaapzak heb je een minimum hoeveelheid dons nodig om een voldoende continue effect te hebben.
Verder is het onbetwistbaar waar: dons heeft een heel hoge isolatiewaarde bij een laag gewicht.
Maar ook waar is dat dons niet van vocht houdt en dan heel veel isolatiewaarde verliest. Dons levert ook snel in als het op een andere (mechanische) wijze wordt samengedrukt (bijv met een regenjas eroverheen, om maar niet te spreken van een rugzak).
En tenslotte: dons slijt, dwz de donspluisjes breken/versnipperen en verliezen aan veerkracht.
Mijns inziens is dons "ideaal" voor een slaapzak (en dan graag in een solide kunststof tijk). Als jas zie ik er veel minder in, je hebt te zelden langdurig echt koud en tegelijk droog weer.
Ik heb aardig wat ervaring met echt winterse temperaturen, dwz gekampeerd in november bij min 8, en sneeuwschoen-tochten bij temperaturen waarbij het water in de rugzak bevroor ... en het belangrijkst is om thuis al te beginnen met het verlagen van de thermostaat. Ik ben echt geen "iceman" maar je kan met een beetje koude-training heel veel meer aan als zonder die training*. Anyway: ik heb het heel vaak te warm, en maar soms te koud, en ik moet niet denken aan een donsjas.
Maar goed, ieder het zijne, dit is slechts mijn "two cents".
* Ik leg ook 4 sneeuwkettingen om zonder handschoenen (met blijft geklooi, zonder is kouder maar gaat sneller)
Groeten BSM