Ik heb inmiddels de tocht volbracht en deel hier graag mijn ervaringen.
Ik heb in augustus in 11 dagen de Reitsma-route van Amsterdam naar de Reschenpas gefietst en daarna door naar Venetië (in c5 dagen). Ik was eerst van plan om de terugreis met de trein te reizen. Dat bleek problematisch omdat de Deutsche Bahn voor de IC en ICE treinen vraagt om een reservering voor de fiets, en die kan, zoals ik te laat merkte, niet online of per e-mail naar Italië worden toegestuurd. Ik heb een groot deel van de terugreis daarom ook per fiets afgelegd, via de Brennerpas, tot München.
De hele reis is boven verwachting voorspoedig verlopen. Ik kon dankzij de motor redelijk grote afstanden per dag afleggen (100-150km). De beklimming van de Buchener Höhe en de Reschenpas (heen) en de Brenner- en Achenpas (terug) ging ook prima. Op geen enkel moment heb ik problemen gehad met oververhitting van de GoSwiss-motor (wat mij betreft kunnen alle praatjes en theorieën hierover de prullenbak in - hopelijk leest de Fietsersbond mee
). De accu-capaciteit was voor mij ook voldoende. Opladen van de accu was nergens een probleem.
Kortom: voor een relatief ongetrainde en iets oudere fietser zoals ik is een fiets met motor echt een uitkomst. Ik heb een onvergetelijke reis gehad, waarbij ik voor het eerst serieuze bergen ben overgestoken. Eerlijk gezegd vond ik de oversteek van de Alpen geleidelijker en minder vermoeiend dan mijn reis door de Ardennen vorig jaar. En last but not least, de Santos heeft me geen moment in de steek gelaten. Echt onverwoestbaar!