milko schreef: ↑zo 12 mei, 2019 19:23
.... is het veilig om je tent (en spullen) hier een dag onbeheerd achter te laten. Meestal zal ik op doorreis zijn, maar op sommige plekken (bv omg. Kopenhagen) zal ik wel 2 nachten bivakkeren.
Is het "veilig" om waar dan ook je tent en spullen een dag onbeheerd achter te laten ?
Ja en Nee. Ja, omdat het gewoonlijk wel losloopt, Nee omdat iedereen je spullen kan meenemen.
Ik heb in een lang kampeer-leven een keer of 3-4 te maken gehad met diefstal.
1º Wat Italiaans-Zwitserse jeugd die goed beschouwd slecht kleinigheden hadden gepikt (en het meeste kregen we nog terug ook na de "Bambini" achtervolgd te hebben)
2º De meest "dramatische": Een Spaanse plattelander met een (terrein)motorfiets die de tent leeghaalde - twee goede donzen slaapzakken en slaapmatjes ... ik vrees dat de slaapzakken in de wasmachine gegaan zijn en daarna waardeloos waren. Het was erg koud de nacht na de diefstal, dat hielp heel vroeg weer wakker te zijn en de aangifte voor te bereiden: De baas op het Guardia-Civil kantoortje liep nog in pyjama. De deken die we daarna in een opheffingsuitverkoop kochten hebben we nog.
3º Een Zevenslaper die een voor een de droge torteloni uit de voorraad-doos in de tent naar de auto achter de tent bacht .... dit kwam aan het licht doordat de auto niet wilde starten ten gevolge van een heel ander probleem.
4º Een lokale "Perro" die in de Pico de Europa uit verschillende tenten chocola en kaas wegnam. De hond nam bij ons de kaas incl. plastic doos mee ... wellicht was het al met al heel ongezond voor een hond.
Ik kampeer meestentijds "wild", of semi-wild (want met toestemming), of bij de boer (waarbij ik dan niet doel op een georganiseerd "kamperen bij de boer/camping-a-la-ferme").
Eigenlijk denk ik dat je op een camping, en dan juist een wat drukkere camping, meer kans hebt om bestolen te worden als op een minder gefrequenteerde plek. Als je er op uit zou zijn om kampeerders te bestelen dan ben je het best op de hoogte van wel en wee door zelf te gaan kamperen, en liefst op een wat drukkere camping: je hebt alle tijd om iedereen te bestuderen, een praatje aan te knopen etc. Daarna weet je wat je waar kan weghalen .... en als je dan na zo'n diefstal-golf zegt "ik stap op het is mij hier te onveilig" dan vindt iedereen dat uiterst geloofwaardig.
<Bedenk dat veel woninginbraken gedaan worden door lokaal goed bekende inbrekers, jongens die je overdag misschien wel bij de supermarkt tegenkomt>
Groeten BSM