ivokremer schreef: ↑di 07 mei, 2019 18:32
Wat is eigenlijk het verschil tussen een vouwband en een draadband? Wat rechtvaardigd de veel hogere prijs van een vouwband?
Zie een afbeelding van een doorsnede van een band:
Nr. 4 is de hieldraad. Bij standaard banden zijn de hieldraden van staal en daardoor kun je de band niet opvouwen maar hoogstends kleiner maken in door hem dubbel te klappen.
Bji een vouwband is deze draad van vouwbaar materiaal, ik meen te begrijpen dat het meestal een kevlar bevattende draad is. Daardoor kun je zulke banden flink klein opvouwen. Als meenemertje voor noodgevallen ideaal. In theorie ook lichter maar je moet uitiendelijk een band gewoon wegen of in de tabellen kijken. Een andere nadeel heb ik een tijd geleden ontdenkt met 55-559 Almotions: de kevlardraad is kennelijk toch wat elastisch, wat betekent dat ze de hieldraad iets korter maken zodat hij bij een opgepompte band precies goed zit. In combi met mijn velgen was het monteren van die banden daardoor wel een klein drama. Thuis nog te doen, maar onderweg op een stomme plek op een rotmoment genoeg om de banden daarna aan een andere ongelukkige over te doen.
Ik betaal graag 40 (of 60 of 80) euro per uur voor een vakman. Maar dan verwacht ik wel dat hij/zij meer weet dan ik, dat ik antwoord krijg op mijn vragen en dat hij mij verstandig advies geeft waar ik achteraf blij mee ben.
Echte vakmannen zijn soms ook gewoon heel erg snel klaar. Zo heb ik eens een vloerbedekkinglegger over de vloer gehad van mijn lege huis. Hij was boven bezig, alleen . Ik beneden. Binnen drie kwartier kwam hij naar beneden: "Ik goa noar hois" zei hij. Ik schrok, maar hij bleek gewoon klaar: 3 kamers en de hal, perfect klaar en opgeruimd. Dat was mij in een volle dag nog niet gelukt en zeker niet zo goed!
Ivo ik vind dat die fietsenmaker je niet prettig behandeld heeft. Op de eerste plaats vind ik het niet aardig om op een fiets die niet bepaald nieuw meer is zonder overleg de duurdere typen onderdelen te monteren, soms zelfs duurder dan dat er op zaten; wel heel dure typen. Dan vraagt hij daar zoals gezegd de (brudto-advies) absolute hoofdprijs voor. En Google Shopping eens voor de grap op YAW binnenband.... Als laatste vindt ik 2,5 uur werk voor het geheel niet in overeenstemming met zijn vakman-uurprijs.
Buitenbanden vervangen voor en achter race/mtb (uitvalnaaf) zelfde soort > 30 minuten
Binnenbanden vervangen voor en achter race/mtb (uitvalnaaf) zelfde soort > nul, want zit bij vorige
Remblokken voor en achter vervangen > 20 minuten?
Kettingblad voor vervangen > 15
Cassette en ketting vervangen en afgesteld > Cassette 5, tijd voor ketting zit al bij vorige punt.
Wielen gericht en spaakspanning gecontroleerd > wat heeft hij echt gedaan?
Balhoofd/trapas/wiel lagers gecontroleerd en indien nodig bijgesteld > misschien wel nul, anders 2
Versnellingen bijgesteld > 1
Derailleurpad gecontroleerd > 2
Remvoering gecontroleerd > 1
Alle bouten en moeren nagetrokken > 3
Algemene controle beurt > 1 minuut
Samen tel ik 80 minuten, nog lang geen 2,5 uur.