Kan iemand ons uitleggen wat het eigenlijk het essentiële verschil is tussen de traditionele vorm van vakantiefietsen en bikepacking? De voordelen? Behalve dan een andere verdeling (smaller en lichter) van bagage. (Dus dito bijpassend materiaal waar dan weer NIEUWNIEUW een nieuwe markt en dito centen is) Wij fietsen al ruim 15 jaar met gewone fietstassen off road overall ter wereld. Tja en wij moeten dus soms de tassen eraf halen en een stukje heen en weer lopen. Is dat het of ... Echt snappen doen we het nog niet helemaal. Zeker als we zogenaamde bike packers van hotel naar hotel of restaurant naar restaurant, zien fietsen (omdat er geen ruimte meer is voor dagen voeding mee) en dus helemaal niet zo off the grid zijn als wij soms met onze traditionele set up. Regelmatig kijken we met een schuin oog naar tips bij bikepackers omdat wij een steeds grotere aversie krijgen tegen wegen die we moeten delen met auto's. Veel van de autoluwe landen worden heelaas steeds drukker. Maar echt veel tips om het anders te doen, hebben we nog niet gevonden.
ff kort: dat ze zeker geen zij-voortassen gebruiken en ook geen zij-achtertassen, hoogstends hele kleintjes.Frans & Dieuwertje schreef: ↑za 04 mei, 2019 13:31Kan iemand mij uitleggen wat het eigenlijk het essentiele verschil is tussen de traditionele vorm van vakantiefietsen en bikepacking?
Gevolg: kunt beter op kleine paadjes, door hoog gras, dieper water dan heel ondiep, de evt. voorvering blijft nuttig te gebruiken, achtervering is ook niet altijd onmogelijk en het geheel is lichter want in de bikepackingtassenset kan niet veel.
Maar als je alleen op asfalt, gravel en goed begaanbaar onverhard blijft is het misschien gewoon gemakkelijker om het te laten bij twee achtertassen en een kleine stuurtasje.