Het stuurkarakter wordt echt bepaald door balhoofdhoek, sprong, diameter voorwiel en de naloop. Veel moeilijker is het bevatten van de zelfstabiliteit van een tweewielige éénsporige fiets.rooss schreef: ↑wo 01 mei, 2019 15:12Ik denk dat dit een wat te simpele voorstelling van zaken is. Ik heb me eens door een echte TH-ingenieur die gespecialiseerd is in fietsen (technisch, dus niet zo'n industriële vormgeving type) laten vertellen dat de mechanica van het sturen op een fiets zo ingewikkeld is dat er maar weinig mensen zijn die dat echt helemaal doorgronden. Alleen al het zwaartepunt van fietser zelf (wat ook nog eens dynamisch is) heeft bijvoorbeeld invloed. Zit je stevig op het zadel, of sta je op de trappers tijdens het sturen etc. etc.
https://www.youtube.com/watch?v=2Y4mbT3ozcA
,
Op snelheid blijft dat lastig. Zeker als je kijkt naar het gevaar, dan rijd je er bijna zeker op. Op een bukfiets kun je je zwaartepunt gemakkelijker verplaatsen.rooss schreef: ↑wo 01 mei, 2019 15:12Als je op een ligfiets heel snel moet corrigeren, bijvoorbeeld omdat je een paaltje pas op het allerlaatste moment ziet, dan is het veel moeilijker om na je reflex rechtop te blijven, althans dat is mijn ervaring. Op een bukfiets kan je gewoon op het allerlaatste moment om zo'n paaltje heen "hoeken".
Een andere houding is even wennen met je evenwichtsorganen. Op een middelhoge of hoge ligfiets leer je gemakkelijke fietsen, maar vraagt op- en afstappen meer gewenning. Op een hogere ligfiets heb je meer correctietijd dan op een lage.
Ik woon in Flevoland en daar rijden redelijk wat ligfietsen en velomobielen. Ik rij een Alleweder A2.
Je overzicht op het overig verkeer is op een lage ligfiets minder. Zo ook voor de bestuurders naar een laag voertuig. Mijn voorkeur gaat uit naar tenminste 26 inch wielen en een relaxte, wat langere wielbasis.rooss schreef: ↑wo 01 mei, 2019 15:12Wat ik niet mis is zijn de op 20cm afstand van je hoofd langsrazende auto's (ik had 20inch wielen). Op de een of andere manier heb ik helemaal geaccepteerd dat ze langs je knieën rijden, maar met je hoofd op die hoogte ziet het er allemaal net even wat angstaanjagender uit.