Ik wil gedurende een reis van meerdere maanden over verschillende landen mijn fiets zo klein mogelijk meenemen in vliegtuig enz. Het gaat om een MTB met 26 inch wielen. Ik heb het volgende idee. Ik denk aan het demonteren van de voorvork, stuur, zadel(pen) en het achterwiel. Je houdt dan als buitenmaten (doosmaten) de maten van het basisframe over, circa 100cm x 65 cm. Binnen deze buitenmaten moeten twee wielen en de voorvork, stuur, zadel en bagagedragertje een plek krijgen. Dat vraagt om handig passen en meten en alles goed vasttapen.
Voordeel is dat je zelf en de kruiers op de luchthavens een kleiner en handzamer pakket hebben. Omdat het basisframe op zich sterk is en een geheel vormt, is de kans op beschadiging kleiner. Nadeel is iets meer demontage / montagewerk. Demonteren en monteren van de voorvork is - zeker bij moderne fietsen - eenvoudig.
Ik ben dit idee nergens tegengekomen. Zijn hier ervaringen mee? Of kan het niet?
Voordeel is dat je zelf en de kruiers op de luchthavens een kleiner en handzamer pakket hebben. Omdat het basisframe op zich sterk is en een geheel vormt, is de kans op beschadiging kleiner. Nadeel is iets meer demontage / montagewerk. Demonteren en monteren van de voorvork is - zeker bij moderne fietsen - eenvoudig.
Ik ben dit idee nergens tegengekomen. Zijn hier ervaringen mee? Of kan het niet?