In de actuele Regeling Voertuigen staat:
- Artikel 5.9.51 "Fietsen op twee wielen moeten zijn voorzien van: ... b. witte of gele retroreflectoren aan de wielen, ..."
- Artikel 5.9.54 2e lid "De in artikel 5.9.51, tweede lid, onderdeel b, bedoelde witte retroreflector moet zijn aangebracht aan de uiterste linkerzijde van het voertuig."
- Artikel 5.9.54 3e lid "De witte of gele retroreflectoren aan de wielen moeten de omtrek van het wiel volgen en op of zo dicht mogelijk bij de velg zijn aangebracht, zodanig dat zij aan beide zijkanten van het voertuig zichtbaar zijn."
- Artikel 5.9.55 3e lid: "De rode retroreflectoren en de witte of gele retroreflectoren aan de wielen moeten zijn voorzien van een goedkeuringsmerk. Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 125 en 126, van toepassing." In de bijlage wordt beschreven hoe dat goedkeuringsmerk eruit moet zien.
In de wet lees ik dus niet dat er een doorlopende streep op de band moet zijn aangebracht. Oranje reflectors in de spaken zijn dus ook toegestaan.
Overigens merk ik in de praktijk dat je het als fietser wel héél bont moet maken voordat Oom Agent je bekeurt: op mijn mountainbike en racefiets heb ik geen reflectie aan de zijkant, alleen een voor- en achterlicht, maar ik mag altijd gewoon doorrijden bij controles. Volgens mij zijn ze al lang blij dat je in ieder geval iets van verlichting op je fiets hebt.