Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welk lager bovenin balhoofd Vantage ZS van Tange Seiki? - Forum Wereldfietser

welk lager bovenin balhoofd Vantage ZS van Tange Seiki?

beste mensen,
ik kom er niet uit qua lager: ik heb de voorvork van een Koga Traveller los gehaald (stom want hij hoefde alleen ietsje strakker) en toen bleek het lager bovenin stuk (kooi met de kogeltjes in twee delen en kogeltjes wegvallend).
? waar koop ik nu welk lager (kogeltjes in zo'n kooi, toch?) om de voorvork weer te kunnen monteren?
ik kom er op www zoekend niet uit.
groet, hoogframe

bovenste lager dit kwam van bovenkant af
op ene ring staat Vantage ZS en Tange Seiki
Afbeelding

onderste deel is cartridge
Afbeelding

bovenste deel is met schroefdraad
Afbeelding

en dit is de fiets
Afbeelding
ik vind op www wel deze
http://www.tangeseiki.com/jm/products/h ... 1-1-8.html
Afbeelding
maar dan zie ik als bovenste lager een cartridge lager en niet een kooi met kogeltjes.... ik heb even geen idee wat ik nu moet/kan
De foto's zijn niet duidelijk, maar ben je er zeker van dat bovenaan losse kogels moeten en niet dat er één of andere onverlaat een cartridge lager heeft vervangen door kogels? Voor losse kogels moet de ring met vantage zs op een halfronde afschuining hebben waaronder de kogels lopen, voor een lager een schuine conus, recht schuin dus ;-)
Is op basis van frame en of typenummer/bouwjaar bij Koga niet na te gaan wat daar in had moeten zitten? een compleet nieuw balhoofd lijkt me een beetje overkill.
ik heb je advies gevolgd en gezocht in de oude Koga brochures deze Traveller Lady is van 2005 en het balhoofd is:

Afbeelding

Cane Creek A-head draad ZS-22 industrielager 1" Zwart ...
gewoon losse kogeltjes van dezelfde maat gebruiken.
ja, dat is een optie, maar... ik heb ontdekt dat ik de losse delen van een cartridge lager in mijn handen heb.
normaal ziet dat er zo uit:

Afbeelding

en nu blijk is deze in losse delen aan te treffen. ik heb ze hier weer even in elkaar gelegd. linksboven op deze foto:

Afbeelding

hij is gewoon losgewerkt. uit elkaar door slijtage en door speling.
boven in het frame zit de buitenschaal + ik had een losse ring (afdichtingsring) die ik niet kon thuisbrengen + onder de zwarte moer zit de binnenring van deze cartridge.
op de buitenrand staat ook netjes het merk en type: 4t5-5 en gezien de maten kan ik deze vervangen door deze:
https://www.internet-bikes.com/91979-ne ... ch-zilver/
en ben ik voor 7 euro klaar! binnenkort is dit opgelost!
groet, hoogframe
Nooit gerealiseerd dat geïntegreerde kogellagers zo stuk kunnen gaan dat de afzonderlijke delen los komen, logisch maar goed om eens te zien.
hoogframe schreef:
vr 26 apr, 2019 15:55
ik heb de voorvork van een Koga Traveller los gehaald (stom want hij hoefde alleen ietsje strakker)
Toch bij nader inzien niet z'n slecht idee ;-)