Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Camino del Norte fietsen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Camino del Norte fietsen

Wij willen deze camino in juli fietsen, gewone trekkingfiets (geen MTB). Kom je veel op autowegen, en is dat druk in deze periode?
KoenB schreef:
zo 21 apr, 2019 22:34
Wij willen deze camino in juli fietsen, gewone trekkingfiets (geen MTB). Kom je veel op autowegen, en is dat druk in deze periode?
Daar het pad meestal niet befietsbaar is, zelfs met MTB, kom je dus vaak op wegen met wagens. Maar het zijn meestal rustige wegen. Ook voetgangers lopen wel eens op die wegen.
Op onderstaande kan je een track downloaden van een befietsbare route.
https://www.bicigrino.com/component/rsf ... clable.rar
Let op Spaanse tracks. Wat Spaanse fietsers befietsbaar vinden, is voor veel vakantiefietsers uit Nederland en Vlaanderen onmogelijk. Spaanse Mountainbikers nemen praktich geen bagage mee. Ze kloppen onderweg aan bij een gemeentehuis of een kerk voor een simpele slaapplaats. Zo zijn er veel leegstaande schoolgebouwen in de binnenlanden van Spanje.
Veel wandelaars kunnen het optreden van fietsers op de smalle paadjes minder waarderen.
bert sitters schreef:
ma 22 apr, 2019 15:33
.....
Veel wandelaars kunnen het optreden van fietsers op de smalle paadjes minder waarderen.
Ieder nadeel hep se foordeel:  De vele smalle paadjes in Spanje (en andere zuidelijke landen) werden vroeger onderhouden door een veel intensiever gebruik (en door schapen en geiten). Als er nu met een zekere regelmaat MTB-ers langskomen dan blijven de paadjes tenminste als paadjes bestaan ... na een beperkt aantal jaren onbruik is een pad vaak ook echt onbruikbaar.

O ja, die gemeentehuis-truuk is niet typisch Spaans, en zelfs niet typisch zuidelijk: In noordelijk Frankrijk vroeg ik in een dorpje om water en kreeg meer, en ook de suggestie om "in geval van" gewoon bij het gemeentehuis te vragen, de man die dat vertelde deed dat zelf ook als hij een wat langere tocht maakte.

Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
ma 22 apr, 2019 16:09
O ja, die gemeentehuis-truuk is niet typisch Spaans, en zelfs niet typisch zuidelijk: In noordelijk Frankrijk vroeg ik in een dorpje... bladibla
:arrow: Dit topic gaat over Noord-Spanje.
bert sitters schreef:
ma 22 apr, 2019 15:33

Veel wandelaars kunnen het optreden van fietsers op de smalle paadjes minder waarderen.
Fietste vorig jaar de Primitivo. Dat viel mee met dat waarderen. Geen negatieve reacties. De wandelaars zelf riepen dan "bici bici.." naar degenen voor hen. Zo moest ik zelf niet steeds verwittigen. Wel wordt het na de samenvloeiing van de caminos zo druk, dat ik koos voor de weg. Daar ik nooit vroeg start, was het de eerste 10 a 15 km vrij rustig. De wandelaars vertrekken nagenoeg allen zeer vroeg.
Bridgestone SM schreef:
ma 22 apr, 2019 16:09
bert sitters schreef:
ma 22 apr, 2019 15:33
.....
Veel wandelaars kunnen het optreden van fietsers op de smalle paadjes minder waarderen.
Ieder nadeel hep se foordeel:  De vele smalle paadjes in Spanje (en andere zuidelijke landen) werden vroeger onderhouden door een veel intensiever gebruik (en door schapen en geiten). Als er nu met een zekere regelmaat MTB-ers langskomen dan blijven de paadjes tenminste als paadjes bestaan ... na een beperkt aantal jaren onbruik is een pad vaak ook echt onbruikbaar.
Vanaf Puente la Reina wordt het drukbelopen voetpad van de de Camino de Santiago (Camino Frances) niet alleen door wandelaars, maar ook door met name Spaanse mountainbikers gebruikt. Dit leidt wel degelijk tot forse irritaties bij de wandelaars op het vaak smalle pad. Dat er voor fietsers ook nog een andere route naar Santiago is, zoals in Nederlandse en Duitse routeboekjes beschreven, is bij Spaanse fietsers volstrekt onbekend en het boeit hen ook niet, want ze hebben allemaal een mountain bike en daarmee ga je niet op asfaltwegen fietsen. Op de Camino del Norte speelt dit probleem minder, die is toch meer voor de echte bikkels gereserveerd.
KoenB schreef:
zo 21 apr, 2019 22:34
Wij willen deze camino in juli fietsen, gewone trekkingfiets (geen MTB). Kom je veel op autowegen, en is dat druk in deze periode?
Hier wordt over deze Camino del Norte gesproken alsof het één vaststaande route is. Dat is zeker niet zo. Je kunt je talloze routes indenken die allemaal de kustlijn dicht volgen, sommigen geschikt voor een wegfiets en anderen alleen voor ATB. Eerder heb ik verwezen naar een reisfietsroute op Wikiloc. Dan praat je wél over een concrete route.

Als je op deze route van 894 km tussen Irun en Santiago inzoomt met als achtergrondkaart de OpenCycleMap, dan zie je aan de wegcodering (getrokken of gestippeld) en de wegkleur vrij snel of het verharde en onverharde wegen zijn en provinciale of locale wegen.
Ik heb de hele route in een half uurtje gescand en gezien dat hij over stukken onverhard gaat. Ik ken de route niet en heb er geen idee van hoe goed die onverharde stukken berijdbaar zijn. Ik weet ook niet of de verharde wegen druk zijn, maar de kleurcode geeft wel een indicatie (volgorde grijs - groen - rose - geel - wit).

Als je dat niet wilt, moet je de gpx-file van de route naar een site importeren waarin je onverharde wegen kunt vervangen door verharde wegen en drukke wegen door minder drukke wegen. Ik gebruik hiervoor Ride-with-GPS. Ik heb het idee dat je eigenlijk overal vrij gemakkelijk vervangende wegen kunt vinden. Je krijgt dan vanzelf een nieuwe gpx-file met jouw routecorrecties. Het is een klusje dat wat handigheid vergt en zeker een paar uurtjes kost, maar je leert er ook de route en de pleisterplaatsen in detail door kennen.