peter de rijk schreef: ↑za 20 apr, 2019 15:42
....
Maak je geheel zelf een route, dan kom je onderweg meer voor verrassingen te staan: loeisteile hellinkjes die niet uit het kaartbeeld blijken, kinderkopjes, onverharde wegen die lastig te fietsen zijn, wegen die door privéterrein voeren...
Tja, als je zoals ik eigenlijk altijd kaarten met hoogte info gebruikt dan zijn loeisteilehellinkjes geen verrassing maar een keuze (of grenzeloze onoplettendheid), een slecht wegdek ... dat kan altijd, maar het aantal "veldritten" dat wij tegenkomen is tamelijk laag, en ook nog eens veelal een kwestie van een onderzoekende keuze ... soms zit het mee, soms zit het tegen. Een stukje "veldweg" met mooi fijn grind rijdt vaak net zo goed als een asfaltweg, een stukje veldweg in de kategorie "green-lane" kan best zwaar zijn ... daarna ben je weer blij met het asfalt. Kinderkopjes ben ik tot nog toe alleen in "Vlaanderen" tegen gekomen, o ja daarbuiten een heel enkele keer een klein stukje als je over een loswal oid komt.
En wegen over privé-terrein, dat is echt een extreme zeldzaamheid in mijn Franse ervaring, en dan nog ... dan doe je alsof je neus bloed of gewoon hondsbrutaal afhankelijk van de situatie.
Een half mensenleven geleden liet ik me bijvoorbeeld in Frankrijk nog imponeren door bordjes die zeiden "circulation interdit" (zoals die bijvoorbeeld langs kanalen stonden), inmiddels weet ik dat een fiets gewoonlijk niet tot de "circulation" wordt gerekend.
Qua achtergrond-info, daar kan je tegenwoordig thuis (of met een smartfoon/tablet ook onderweg) veel meer van vinden als in welk boek te lezen valt. Vroeger nam ik van die groene Michelin gidsjes mee voor de info, tegenwoordig vertrouw ik op mijn geheugen (want ik doe (nog) niet aan smartfoon/tablet).
Maar goed, zoals al genoemd: het is een keuze. De een wil de vastigheid van een boekje, de ander de keuzemogelijkheden die een kaart biedt.
Qua campings ben ik in het voordeel: ik prefereer gewoonlijk juist géén camping: echt wild is lekker rustig, semi-wild/bij de boer is de beste manier om echte contacten te leggen, sommige van die contacten lopen jaren door.
Groeten BSM
PS Dwars door het Massif Central lijkt misschien "extreem" qua klim-meters maar een pseudo-vlakke weg geeft gesommeerd soms meer klim-meters als een route over een "bult". Die route over de "bult" kent vaak veel minder verloren hellinkjes, en na de "investering" om boven te komen komt de beloning, het rendement, de afdaling ... en kies je een leuke route dan kan je als het mee zit een mooie lange afdaling kiezen en zo ineens geweldig opschieten.