door
Leon » di 02 apr, 2019 11:35
Het ligt nogal aan de pedalen.
Sommige kun je openmaken, sommige eenvoudig, sommige met extra gereedschap, sommige officieel niet maar als je goed youtubefilmpjes nadoet wel. Veel, ik denk de meeste, gaan niet open. Sommige hebben nauwelijks een spleet waar rommel in komt, andere wel. Sommigen aan een kant wel en aan de andere niet.
Waar het op neer komt is dat de lagers vervuild zijn, droog zijn, slecht afgesteld zijn of - door een of meerdere van voorgaande - versleten zijn.
Eerste keus: openmaken, schoonmaken, nieuw vet en netjes weer in elkaar zetten.
Tweede keus: proberen met er een injectienaald nieuw vet in te krijgen. Zo veel mogelijk.
Derde keus: smeren met (dunne) smeerolie die je er in laat lopen. Veel. (Lagervet smelten, denk ik nu aan)
Vierde keus: voordat je keuze drie doet eerst de hogedrukspuit er op zetten. Drie moet dan wel lukken...
Soms lukt het alleen aan één kant.
Of je bedoelt het kraken van de schoenen in het kliksysteem; een bekend drama. Dat ligt meer aan de schoenen dan aan de pedalen in mijn geval. Het blijkt bij mij dat regelmatig smeren met Pedro's Ice Wax (watergebaseerd melkachtig, hard wordend spul) nog het beste werkt.