Hoi,
ik heb inmiddels bijna 50.000 kilometers met mijn Challenge Furai ligfiets gereden. Naast veel pluspunten heeft deze fiets ook een minpunt: kettingvet dat via de twee tandwielen (1 onder het zitje en 1 boven de voorvork) samenklonteren en op de ondergelegen kettingbuis en op het frame vallen. Hierdoor wordt de voorvork vet, maar ook fietstassen (de Radical Design banaantassen) worden vies door kettingvet. Ook omdat de ketting op sommige punten bloot ligt.
Ik heb diverse uitvoeringen van kettingbuis plaatsing op ligfietsen gezien: soms helemaal geen kettingbuis (ketting overal bloot), soms met kettingbuis van tandwiel onder het zitje naar de crank, etc.
Zelf lijkt mij het mooist om zowel heen - als retourketting volledig van kettingbuis te voorzien. Dus dan is de ketting alleen bloot bij de cassette (achter) en de trapas (voor). Ik zie deze oplossing echter heel weinig bij ligfietsen. (alleen bij de Azub vouw ligfiets). Ik vraag mij af, waarom je bijna nooit deze volledige kettingbuis toepassing van heen en retourketting ziet? Is dit i.v.m. extra wrijvingsweerstand? Zo ja, om hoeveel watts zou dat kunnen gaan? Heeft het met de vering van de achtervork te maken? Kun je probleemloos de heen en retourketting volledig van kettingbuis voorzien?
ik heb inmiddels bijna 50.000 kilometers met mijn Challenge Furai ligfiets gereden. Naast veel pluspunten heeft deze fiets ook een minpunt: kettingvet dat via de twee tandwielen (1 onder het zitje en 1 boven de voorvork) samenklonteren en op de ondergelegen kettingbuis en op het frame vallen. Hierdoor wordt de voorvork vet, maar ook fietstassen (de Radical Design banaantassen) worden vies door kettingvet. Ook omdat de ketting op sommige punten bloot ligt.
Ik heb diverse uitvoeringen van kettingbuis plaatsing op ligfietsen gezien: soms helemaal geen kettingbuis (ketting overal bloot), soms met kettingbuis van tandwiel onder het zitje naar de crank, etc.
Zelf lijkt mij het mooist om zowel heen - als retourketting volledig van kettingbuis te voorzien. Dus dan is de ketting alleen bloot bij de cassette (achter) en de trapas (voor). Ik zie deze oplossing echter heel weinig bij ligfietsen. (alleen bij de Azub vouw ligfiets). Ik vraag mij af, waarom je bijna nooit deze volledige kettingbuis toepassing van heen en retourketting ziet? Is dit i.v.m. extra wrijvingsweerstand? Zo ja, om hoeveel watts zou dat kunnen gaan? Heeft het met de vering van de achtervork te maken? Kun je probleemloos de heen en retourketting volledig van kettingbuis voorzien?