Ondertussen al lang terug van deze mooie reis. Iemand suggereerde me mijn route te delen op het forum zodat die kan dienen als inspiratiebron voor andere fietsers.
Hierbij:
Het is een rondje van vijf weken geworden met vertrek uit Luxemburg stad. Het rondje is grotendeels gebaseerd op stukken van bestaande routes en was van begin tot eind prachtig. Op enkele plaatsen ben ik meerdere dagen gebleven om er te wandelen of een stad te bezoeken.
Luxemburg stad -> Basel
via Metz - Saverne - Strasbourg - Colmar: (combinatie van eurovelo 5, eurovelo 15, deels langs kanalen deels langs de wijnroute en langs kleine baantjes in Frankrijk).
Highlights: Metz, wijnstreek, Strassbourg (oude stad, café-vélo), ‘veilleur de nuit in Turckheim, Colmar.
Basel - Rorschach (Bodensee)
langs de route du Rhin (gemarkeerde route nr 2 van het Zwitserse fietsnetwerk La Suisse à Vélo).
Highlights: ontspannen fietsten langs het water, talrijke aangename campings.
Rorschach - Luzern
langs de route des Lacs (gemarkeerde route nr 9 van het Zwitserse fietsnetwerk La Suisse à Vélo).
Overwegend autoluwe fietswegen afwisselend langs meren en over passen via Werdenberg, Walensee, Obersee, Vierwaldstättersee, Luzern,
Highlights: prachtige natuur, wandelgebied Werdenberg (kleinste stad van Zwitserland), stad Luzern (’s zomers bruisende stad, muziekfestivals, omgeven door water en bergen, musea...!),
Luzern- Kandersteg
Sarnersee, Brienzersee, Thunersee, Spiez (langs route des lacs nr 9), dan Spiez-Kandersteg.
Highlights: afwisseling bergen en meren, Brünnigpas, Kandersteg als uitvalsbasis voor bergwandelingen.
Kandersteg - Vogezen
Kandersteg- Bern, Biel, Thann, Remiremont (route nr 8 van het Zwitserse fietsnetwerk La Suisse à Vélo, en/of de route Maastricht - Venetië + eigen route) - Hennezel
Highlights: Bern, de transjuraroute en de hoge Vogezen, mini-vakantie in Hennezel (camping Ecolonie).
Vogezen - Luxembourg stad
Van de lage Vogezen terug naar Luxemburg stad via Charmes, Nancy (delen van route Maastricht - Venetië+ deel eigen route).
Highlights: Nancy (Place Stanislas!), fietsen door de glooiende Lorraine.