door
Revanho » za 06 apr, 2019 17:24
bert sitters schreef: ↑do 21 mar, 2019 07:41
Belgie gaat de BTW op fietsen fors verlagen van 21% naar 6%.
Dit wetsvoorstel heeft de vaste Kamercommissie financien aangenomen. Deze maatregel van onze zuiderburen die fietsen 15% goedkoper moet maken is bedoeld om het gebruik van de fiets aan te moedigen.
...
Zie het volgende persbericht:
https://nieuwsfiets.nu/2019/03/20/belgi ... 21-naar-6/
Een verlaging van de BTW van 21% naar 6% garandeert nog een prijsdaling van 15%. Buiten de vraag of de BTW-daling wel volledig ten goede zal komen van de consument, klopt die 15% wiskundig ook niet.
Een daling van de BTW van 21% naar 6% zorgt voor een prijsdaling van iets meer dan 12% t.o.v. de oorspronkelijke prijs.
EnriceV schreef: ↑do 21 mar, 2019 11:30
De maatregel wordt wel niet onmiddelijk effectief: naar verwachting niet meer dit jaar. Dit in tegenstelling tot berichten op sociale media die aanraden om een fiets kopen enkele weken uit te stellen.
Er zijn ondertussen fietsverkopers die (mogelijk terecht) vrezen dat deze aankondiging op korte termijn voor een daling van de verkoop van fietsen zal zorgen.
Freespirit schreef: ↑do 21 mar, 2019 11:01
Blijft onaangenaam om te lezen/horen dat men iedere keer weer e-bikes in de categorie ecologie plaatst. Er is niets ecologisch aan e-bikes, pure misleiding.
Ecologisch zou ik ze ook niet noemen. Maar doordat de afstanden waarvoor mensen de fiets kiezen vergroten met de e-bike heeft de e-bike waarschijnlijk een positieve invloed op het totale gebruik van grondstoffen en uitstoot van broeikasgassen en vervuilende stoffen.
Als de e-bike volledig het gebruik van de gewone fiets zal verdringen zonder een autovervangend effect te hebben kan het totale resultaat negatief zijn. Maar het ziet er toch naar uit dat (zeker in België) het autovervangend effect behoorlijk groot is.
bert sitters schreef: ↑za 06 apr, 2019 07:58
Als de verlaging bij onze zuiderburen wordt ingevoerd en een koppel vanuit Nederland naar België reist om twee vakantiefietsen aan te schaffen die in Nederland voor 3000 euro in de winkel staan, dan kunnen ze zo'n 800 euro besparen.
En dan te bedenken dat in Nederland het BTW-tarief voor fietsreparaties verhoogd is van 6% naar 9%.
België, het paradijs voor fietsliefhebbers?
Er zijn natuurlijk nog veel andere factoren die de prijs bepalen van een product.
Al zou ik het Europees gelijk trekken van BTW-tarieven in combinatie met meer gedifferentieerde BTW-tarieven (zeer laag voor herstellingen verkoop van duurzame producten, laag voor basisgebruik van basisgoederen water, elektriciteit, ...) aanzienlijk hoger voor echte luxegoederen) een goede zaak vinden.
Maar hoewel ik tegen de verhoging van de BTW op herstelling ben (integendeel, wat mij betreft mag dat naar 0%) wil ik met plezier 9% betalen als ik daarvoor de Nederlandse infrastructuur in de plaats krijg
Leon schreef: ↑za 06 apr, 2019 10:50
Ja, maar dat moeten ze dan wel doen. Ik zuig mijn idee niet helemaal uit mijn duim. Het is namelijk al sinds het bestaan van dit forum dat er Belgen zijn die op dit forum komen vragen naar een goede fietsenmaker en dan verzuchten dat de afstand tot bijvoorbeeld Rotterdam en Amsterdam toch wel groot is.
Er is in België (maar ik vermoed ook in Nederland) heel veel kaf tussen het koren van de goede fietsenwinkels en fietsenmakers. Maar gelukkig zijn er hier ook heel deskundige winkels en fietsenmakers.
Maar bepaalde fietsen kan ik blijkbaar nog steeds een pak goedkoper in Nederland (of Duitsland) aanschaffen dan in België.
Renaat