marcoschriek schreef:
Ook het intrappen kan je plezier opleveren toch,
Zou kunnen, maar bij eerdere postings die ik in deze draad lees, is dat geen "vanzelfsprekendheid"
marcoschriek schreef:en volgens mij vergeet je dan die 75000 km die na de 25000 komt. Steeds minder lawaai.
Nee hoor! Ik wens iedereen die met een Rohloff rijd toe dat hij er de 200.000 mee haalt. Maar zelfs een nieuwe dieselmotor hoef je heden ten dage niet eerst 1000 km in te rijden. Hier moet een Rohloff bezitter eerst €1000,- neerleggen om dan ook nog eens 6000 intrapwerk te moeten verrichten
marcoschriek schreef:Ik denk dat de naven zo duur zijn omdat er relatief veel terug moeten naar Duitsland (vanuit NL gaan er gemiddeld 2 naven per week terug naar BRD en dat is dan alleen nog via de importeur). In anderhalf jaar tijd heb ik al een nieuwe naaf gekregen en zijn de naven in totaal 3x gereviseerd/gemaakt ivm 1.een inwendig verkeerd gemonteerd schakelwerk 2. het wegvallen hebben van een aantal versnellingen en 3.een zware olie lekkage (inmiddels zijn alle afdichtingen vervangen).
Sorry maar dat vindt ik toch een beetje de omgekeerde wereld; omdat er allerlei mankementen mee zijn moet de prijs van de naaf maar hoog zijn? In Niet alle gevallen, maar vaak is het toch zo dat je wat meer geld neerlegt voor een product omdat je dan werkelijk wat hebt. Je kunt ook andersom redeneren; zorg dat die naaf goed in elkaar steekt, hoeven er minder retour, kan de prijs zakken, wordt aantrekkelijker voor een nog grotere doelgroep om ook met een R-naaf te gaan rijden. Zet in hoogte ± 5mm meer vlees op de flens van de naaf, kun je er met gemak 36 gaten in boren, ben je ook van dat hele "spaak/hoek/nippel" verhaal af.
marcoschriek schreef:Toch zou ik nog steeds voor een R-naaf kiezen al was het alleen maar vanwege het concept en de techniek, je kan er inderdaad een schep zand op gooien: hij blijft goed en soepel schakelen.
Maar als ik het goed begrijp ben jij nu al met je tweede naaf bezig die ook al weer een keer moest worden nagekeken, heb je dan al die eerste 6000 km überhaupt gehaald met een van die twee naven? 2 naven in 1,5 jaar schrijf je; = iedere 8 maanden een nieuwe, in in die 8 maanden diverse malen uitelkaar, dus niet fietsen.
Ik merk toch dat ik daar ambivalent tegenaan kijk...