Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zwabberen van de fiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Zwabberen van de fiets

Wim schreef:
di 06 nov, 2018 12:09
Dit is geen heel lichte fiets, maar in een grote maat (en dus een zware berijder?) en met veel bagage kan het natuurlijk wel gebeuren. Mijn eigen fiets is evenmin erg stijf (dat wil ik ook niet) en zelfs nog lichter, en dat betekent toch wel dat je een beetje moet opletten dat je de goden niet verzoekt. De diverse oplossingen zijn eigenlijk al gegeven:
1 geen stuurtas, dan wel minder gewicht in de stuurtas, en de stuurtas lager en dichter bij de balhoofdbuis ophangen.
2 achtertassen zover mogelijk naar voren.
3 minder bagage (ik heb meestal 12-15 kg in alleen achtertassen)
3 achterband harder oppompen.
4 soms helpt ook een balhoofdlager met naaldlagers.
5 minder snel afdalen.
Dit gaat er uiteraard van uit dat er niets kapot is aan de fiets of los zit.
5 kun je ook vervangen door sneller afdalen. Je kunt een shimmy ook naar de bovenkant toe verlaten, als je sneller rijdt dan de kritische snelheid dan verdwijnt de shimmy ook. (En keert weer terug bij het afremmen).
Ivo Miesen schreef:
di 06 nov, 2018 20:01
Wim schreef:
di 06 nov, 2018 12:09
.....
5 minder snel afdalen.
Dit gaat er uiteraard van uit dat er niets kapot is aan de fiets of los zit.
5 kun je ook vervangen door sneller afdalen. Je kunt een shimmy ook naar de bovenkant toe verlaten, als je sneller rijdt dan de kritische snelheid dan verdwijnt de shimmy ook. (En keert weer terug bij het afremmen).
Ivo,
Dit is een riskante en weinig aanbevelenswaardige strategie, je weet 1º niet hoe sterk het zwabber-effect op z'n maximum is, en 2º zodra je ergens écht voor moet remmen ga je weer door dat zwabber-gedoe heen en dan heb je in ieder geval een moment van weinig controle.
Bij auto's wordt een dergelijke aanpak dan ook sterk ontraden, er zijn auto's waarbij er afhankelijk van slijtage een "wobble of death" bekend is en daarbij is het nadrukkelijke advies: snel tot onder de kritische snelheid vaart minderen.
Iets vergelijkbaars zijn de slingerende caravans, ook daar is het beste advies zo snel mogelijk de snelheid eruit, zeker niet proberen met gasgeven de combinatie recht te trekken dan wordt het alleen maar erger. Met tegensturen is het in theorie mogelijk om alles recht te krijgen maar dat is eigenlijk vooral theorie, doe je het fout dan wordt het alleen maar versneld erger.


BSM
Ik ben dan ook altijd voor een andere strategie gegaan, knie tegen de bovenbuis houden. Dat geeft voldoende demping om het zwabberen tegen te houden.
Een fijne fiets zwabbert gewoon helemaal niet.
Leon schreef:
di 06 nov, 2018 21:29
Een fijne fiets zwabbert gewoon helemaal niet.
Mijn ervaring is dan weer dat je elke fiets aan het zwabberen kan krijgen als je hem maar "juist" laad. Mijn surly lht, toch niet bepaald een zwak fietsje is altijd stabiel met bepakking, maar met een lege fietsstoel (minder als er iemand in zit) ontwikkelt hij toch een vies wobbeltje rond 30km/u. Zelfde ervaring met een yuba mundo: oersterk, maar wat gewicht in de mand vooraan en klimmen uit het zadel en het ding begint te zwabberen (al moet ik toegeven dat het balhoofdstel niet meer in blakende gezondheid is).

Ik zou het dus nuanceren naar: een fijne fiets kan je laden zodat ie niet zwabbert. ;-)
Beste Rene Ester bij welke snelheid en gebeurde het steeds zodra je in de buurt kwam van die bewuste snelheid.
Het kan ook aan de bandenkeuze liggen. Nooit de minste shimmy ondervonden met mijn LHT, tot een maand of 2 geleden toen ik er eens Thunderburts op gelegd heb. Dat soort banden als remedie tot 5 bar oppompen is natuurlijk hopeloos. Je wil die shimmy niet, maar stiekem vond ik dat extra gevaarkickje in een snelle afdaling wel iets hebben. Bescheiden shimmy moet ik zeggen, het was geen zwabberen, eerder een flinke rilling.
Beste allemaal,

Ik reageer erg laat op de adviezen maar ik kan er zeker iets mee. Het trillen ontstond vanaf 30 km/u. Ik heb nu verschillende dingen gelezen over een eventuele oorzaak. Ik ga testen op de knobbel bij 't Harde. Veel gewicht in de stuurtas in combinatie met, niet de juiste bandenspanning, teveel gewicht achterop en te weinig gewicht in de voortassen ga ik mee experimenteren. Gerrit Gaastra vertelde me dat ipv 55 naar een iets smallere band ook kan helpen. Het mooie testweer is in aantocht. Nogmaals allen bedankt.
Ik had al last van zwabberen vanaf 23km/ph maar alleen als ik één of twee handen van het stuur los laat.
De tips die hier staan nagelopen: Band is goed op spanning en de tassen zijn gelijkwaardig qua gewicht en hangen zo ver als mogelijk naar voren.
Mijn tent achterop is de boosdoener ben ik achter en eerlijk is de tent zover als mogelijk naar voren onder het zadel niet echt prettig fietsen.
Nu had ik deze gisteren onderaan de framebuis gehangen en de onbalans was volledig verdwenen.
Het enige wat ik nog niet geprobeerd hebt is om te kijken hoe de fiets reageert als de tent in de lengte richting op de bagagedrager ligt.

AfbeeldingAfbeelding
waarom hang je de tent (ik neem aan dat het de rode hoes is) niet op de plek van de onderste bidon? dat lijkt me erg goed voor het zwaartepunt. (bevestigen met wat spanbandjes of riempjes of met wat hout, metaal(draad) of een beugeltje van de bouwmarkt zou je daar een houder kunnen maken en het zo bevestigen dat je niet tegen de kettingbladen komt.)
groet! hoogframe
Wordt dat niet krap met het voorspatbord en stuuruitslag?
Wouter Duijndam schreef:
do 28 mar, 2019 07:00
Het enige wat ik nog niet geprobeerd hebt is om te kijken hoe de fiets reageert als de tent in de lengte richting op de bagagedrager ligt.
Meestal is dat nadelig omdat de tent dan nog verder naar achteren steekt. Ik zou het wel proberen want het is een kleine moeite. Als je het zadeltasje er af haalt kan de tent een stukje verder naar voren. Met de tent in de lengterichting kun je ook beter in de tassen.
Ik zou het zadeltasje sowieso niet gebruiken. Doe gereedschap gewoon in de grote fietstassen. (Zware spullen meer naar voren.)

Tijdens de eerste paar fietsvakanties gebruikte ik ook een zadeltasje. Maar achteraf gezien deed ik dat alleen omdat ik dacht dat het zo hoorde. Een zadeltasje is vooral nuttig als je verder geen tassen hebt, zoals op de racefiets.
Cane Creek heeft een balhoofd speciaal tegen zwabberen ontwikkeld (zeggen ze):

http://www.bikepacking.com/gear/cane-cr ... et-review/
Geinig om te lezen! Kan me zomaar voorstellen dat het voor sommigen een uitkomst is.
Travelmaster schreef:
do 28 mar, 2019 13:00
Geinig om te lezen! Kan me zomaar voorstellen dat het voor sommigen een uitkomst is.
Als het al werkt bij een bepaslde slingerende fiets is het geen verhelpen van een oorzaak maar een paardenmiddel op hoop van zegen. Of het lekker fietst weet ik niet, ik zou het wel eens willen proberen.
Ik zeg ook een uitkomst. Ik zeg geen oplossing van de oorzaak. Je zag het ook wel in het landroverwereldje waarin ik actief was, ooit: shimmy werd niet verholpen door de voorspanning, slijtage etc, op de wiellagers en stuurstangen weer op orde te brengen, maar door het monteren van een stuurdemper. Dat werkte, maar de oorzaak was er nog.
een stuurdemper is ook in de motorfietsen-wereld een bekend ding. bij racemotoren is 't volgens mij om nare gevolgen van de extreme geometrie op te vangen. bij crossmotoren volgens mij vooral om de last op de armen te verminderen.
bij een gewone motorfiets is het niet nodig en/maar ook daar kun je last hebben van shimmiën, bij bijvoorbeeld alle vakantiebagage achterop :roll: als je dan met een groepje rijdt, dan bepaal jij het tempo op de autobahn... :oops:
Wouter Duijndam schreef:
do 28 mar, 2019 07:00

Het enige wat ik nog niet geprobeerd hebt is om te kijken hoe de fiets reageert als de tent in de lengte richting op de bagagedrager ligt.
De tentstokken apart inpakken van de rest kan ook wel eens wat meer flexibiliteit opleveren in de plaatsing :)
Leon schreef:
do 28 mar, 2019 10:27
Ik zou het wel proberen want het is een kleine moeite.
Vandaag weer met de hele uitzet naar het werk gefietst en met de tent in de lengte richting op de bagagedrager is de fiets zelfs zo stabiel dat ik met losse handen kan fietsen.