Additionally, paste this code immediately after the opening tag: RAI wil snelheidsnorm bebouwde kom naar 30km/uur - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

RAI wil snelheidsnorm bebouwde kom naar 30km/uur

rooss schreef:
wo 27 mar, 2019 14:21
keesswart schreef:
wo 27 mar, 2019 11:19
en dat de doorsnee VVD-er vooral wil dat hij plankgas kan geven,
Dit soort verwachtingen zijn toch een beetje te simpel en te polariserend vind ik. Dan doe je hetzelfde als de telegraaf en powned etc.
Als ik naar de standpunten van de VVD over verkeer kijk, staat daar toch echt: ‘de auto is geen melkkoe’, ‘op veel meer wegen 130 rijden’ en ‘de kilometerheffing werkt niet’. En denken ze het fileprobleem op te kunnen lossen door nog meer wegen aan te leggen.
Ik wil best geloven dat er ook VVD-ers zijn die hun twijfels over deze standpunten hebben, maar dan laten die zich wel overschreeuwen door de plankgasgevers. (Zoals dit artikel suggereert: [...]Ook CDA- en VVD-kiezers willen rekeningrijden, blijkt uit het onderzoek. Van de Nederlanders die op deze partijen zeggen te stemmen, is ongeveer de helft voor. Een kwart (VVD-stemmers) tot een vijfde (CDA) is tegen. Daarmee kijkt de achterban dus anders tegen het fenomeen aan dan de partijen zelf. Mogelijk schrikken de rechtse coalitiepartners terug voor een woedende minderheid: van de kiezers van CDA en VVD zegt respectievelijk 8 en 11 procent boos te worden als rekeningrijden er echt komt[...]).
Bert van Sprang schreef:
di 26 mar, 2019 18:41
Het indelen van fietsers bij links en autorijders bij rechts plaatst mij voor een dilemma: waar hoor ik bij als ik het allebei met plezier doe?
Op het midden van de weg... de gulden middenweg dus.
keesswart schreef:
wo 27 mar, 2019 15:03
Ook CDA- en VVD-kiezers willen rekeningrijden, blijkt uit het onderzoek. Van de Nederlanders die op deze partijen zeggen te stemmen, is ongeveer de helft voor. Een kwart (VVD-stemmers) tot een vijfde (CDA) is tegen. Daarmee kijkt de achterban dus anders tegen het fenomeen aan dan de partijen zelf. Mogelijk schrikken de rechtse coalitiepartners terug voor een woedende minderheid: van de kiezers van CDA en VVD zegt respectievelijk 8 en 11 procent boos te worden als rekeningrijden er echt komt[/i][...]).
Ik denk dat de problemen die mensen hebben met rekeningrijden niets te maken hebben met kosten net als dat mensen een hogere benzineprijs niet boeit. Zo kun je op 20 km van hier autobrandstof krijgen voor een kwart van wat benzine kost, maar bijna niemand kan het bommen.
Rekeningrijden gaat om privacy en om angst voor een adsurde ( en dure) administratieve chaos. Ik kan die angst goed begrijpen.
Leon schreef:
wo 27 mar, 2019 15:40

Rekeningrijden gaat om privacy en om angst voor een adsurde ( en dure) administratieve chaos. Ik kan die angst goed begrijpen.
Hoezo dure administratie ? Verder leven we in een tijd van smartphone, ov-chipkaart, pinbetalingen en overal camera's! Vanwaar nu juist die angst om privacy bij rekeningrijden?
bert sitters schreef:
wo 27 mar, 2019 17:13
Leon schreef:
wo 27 mar, 2019 15:40

Hoezo dure administratie ? Verder leven we in een tijd van smartphone, ov-chipkaart, pinbetalingen en overal camera's! Vanwaar nu juist die angst om privacy bij rekeningrijden?
Precies. Sommige forumbezoekers delen nu al al hun fietsaankopen via 'Je nieuwste aanwinst'. Nog even en we delen onze financiele transacties niet alleen met de bank en fiscus, maar ook met de Googles, Apples en Amazons van deze wereld. Rekeningrijden is daarmee vergeleken peanuts.

Ik zie Rekeningrijden vooral als een effectief politiek polarisatie-instrument.
Er valt nog veel te winnen in bewustwording welke uitwerking bepaalde keuzes met jezelf en je omgeving doet.

De 30 km zone kennen we allang van de woonerven.
Gescheiden wegen is daar mogelijk waar de infrastructuur dat misschien toelaat. Vraag is weer wel of je alsmaar meer verkeer scheidingen moet willen aanbrengen. Makkelijker is maximumsnelheden aanpassen aan gebruikersgroepen. Dus binnen bebouwde kom 30 km snelheid aanhouden, daarbuiten 60 of 70 km op doorgaande wegen en autosnelweg 100 km/uur.

Herman van Veen zong al; Opzij opzij opzij, maak plaats, plaats, plaats plaats, wij hebben ongelofelijke haast.

Wordt weer eens tijd om te leren onthaasten.
joukon schreef:
wo 27 mar, 2019 17:24
Woonerf is 15. Ik woon in eentje.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Erf_(verkeerswetgeving)
Je bedoelt denk ik woonwijk, maar dat is geen officieel begrip.

Wie meer wil weten kan bijvoorbeeld eens de ontwerpwijzer "Tekenen voor de fiets" lezen, om te ontdekken dat het allemaal zo zwartwit of eenvoudig niet is, al is die ontwerpwijzer zelf ook een sterke vereenvoudiging van de warse werkelijkheid, maar dat is dan ook het doel van een ontwerpwijzer.
Bij de meest "rechtse" partij staat toch overal dit standpunt (per provincie).

"Een slim en veilig netwerk van fiets en wandelpaden"
Fedor schreef:
wo 27 mar, 2019 18:09

De grote roerganger had blijkbaar nog geen tijd gehad om dit uiterst beknopte standpunt in een Hegeliaanse saus te smoren :?
Leon schreef:
wo 27 mar, 2019 17:55
joukon schreef:
wo 27 mar, 2019 17:24
Woonerf is 15. Ik woon in eentje.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Erf_(verkeerswetgeving)
Je bedoelt denk ik woonwijk, maar dat is geen officieel begrip.
Ja klopt wat je schrijft. Woonerf is 15 km gebied in Nederland.
keesswart schreef:
wo 27 mar, 2019 19:15
Fedor schreef:
wo 27 mar, 2019 18:09

De grote roerganger had blijkbaar nog geen tijd gehad om dit uiterst beknopte standpunt in een Hegeliaanse saus te smoren :?
Hoezo zou een rechtse partij niet voor meer fiets en wandelpaden kunnen zijn? Waarschijnlijk hebben ze ook een idee over wie er wel en niet op mag komen, maar goed. Polariseren lukt aardig zo :roll:
Wat dat betreft heeft een milde dictatuur zo zijn voordelen, hoef je niet te gaan stemmen, met elkaar discussieren over standpunten enzo, haalt toch niks uit :wink:
Shadow schreef:
wo 27 mar, 2019 22:31
Hoezo zou een rechtse partij niet voor meer fiets en wandelpaden kunnen zijn?
Ergens voor zijn en iets uitvoeren zijn twee verschillende dingen, noem het een observatie van me.
Ergens voor zijn en iets uitvoeren zijn 2 verschillende dingen. Net als feiten en vooroordelen?
Sowieso is het eerst zien, dan geloven toch? Maar afschaffen al die politiek.
Zou het zonder politiek echt beter gaan?
Geen idee, ik heb vorige maand mijn baan op gezegd bij een grote multinational omdat ik meer met techniek en minder met politiek bezig wou zijn, ben er wel klaar mee...
Behalve drie fietsen heb ik ook een auto. Bij 30 km/u vind ik het gaspedaal lastiger te bedienen dan bij 50 km/u en het bevordert de doorstroming niet goed. En het kost meer reistijd.
In mijn dorp zijn alle straten tot 30 km-zone verklaard en daar staat een digitaal bord dat je snelheid aangeeft. Er verschijnt een smile als je lager dan 30 rijdt. Maar mijn voet heeft moeite om het gaspedaal precies op 30 te houden. De allerkleinste spierbewegingen is al voldoende om naar 33 of zo te schieten.
40 km vind ik al mooi genoeg.
Al die ziekmakende regels....
.
dubbel
Leon schreef:
wo 27 mar, 2019 22:46
Shadow schreef:
wo 27 mar, 2019 22:31
Hoezo zou een rechtse partij niet voor meer fiets en wandelpaden kunnen zijn?
Ergens voor zijn en iets uitvoeren zijn twee verschillende dingen, noem het een observatie van me.
Precies! Wethouder Roderik kan best voor dat fietspad zijn, als hij de opdracht aan een via de rotary- of hockeyclub bevriende aannemer kan gunnen (en zijn deel van de winst via een slimme boekhoudkundige constructie via de Kaaimaneilanden kan doorsluizen naar zijn pensioenpot op een Zwitserse bankrekening). Kortom: als ondernemers op belastinggeld winst kunnen maken...