Marco Meijerink schreef: ↑di 19 mar, 2019 17:17
Ik zou zo verschrikkelijk graag op vrijdagavond in een slaaptrein op Rotterdam CS willen instappen om de volgende ergens in Zuid Frankrijk uit te stappen.
Ik ook. Nog niet zo lang geleden was dat ook min of meer mogelijk. ‘s Zomers kon je met een rechtstreekse nachttrein van Den Bosch naar Avignon en Livorno. En in het laagseizoen moest je eerst even naar Lille boemelen, waar ook een nachtttrein naar Avignon reed. Nog maar 5 jaar geleden reden er dagelijks nachttreinen met fietswagons van Amsterdam naar Kopenhagen, Warschau, Praag, München en Zürich.
Marco Meijerink schreef: ↑di 19 mar, 2019 17:17
Ik zie wel dat treinverkeer zich richt op snellere verbindingen (wat natuurlijk goed is) maar dat gaat wel ten koste van het meenemen van bagage.
Maatschappijen als SNCF, Deutsche Bahn en NS hebben miljarden uitgegeven aan hogesnelheidsprojecten, die voor een deel zijn mislukt (zoals de Fyra) of veel te duur bleken te zijn (zoals lijnen naar Spaanse provinciesteden). Hogesnelheidtreinen moesten concurreren met vliegtuigen, maar vliegtickets worden door een machtige lobby goedkoop gehouden en vliegvelden mogen nog steeds tot in het oneindige doorgroeien omdat dat zo ‘goed voor de economie’ zou zijn.
Intussen is het uitgebreide netwerk van nachttreinen waarmee je vroeger heel Europa door kon reizen, vakkundig gesloopt. Er werd niet geïnvesteerd in modernisering van materieel (dat geld ging naar de hogesnelheidstreinen), wel werd er door o.a. de SNCF steeds meer tol geheven voor het gebruik van het Franse spoornet (hierdoor zijn de autoslaaptreinen naar Avignon en Livorno verdwenen).
In
dit topic heb ik deze ontwikkelingen al eens beschreven. Ook noem ik daar een voorbeeld van een treinreis die we in 1999 en in 2015 maakten van Nederland naar Bretagne:
keesswart schreef: ↑vr 29 jan, 2016 12:16
Een goed voorbeeld van de vernieuwing op het spoor is de reis naar Bretagne, die ik 1999 en in 2015 heb gemaakt. In 1999 reed er nog een nachttrein tussen Amsterdam en Parijs:
vertrek Amsterdam----------23:00
aankomst Gare du Nord-----07:00
fietsen door Parijs
vertrek Gare Montparnasse--09:00
aankomst Brest-------------16:00
Bij elkaar was dat 17 uur reizen. De precieze kosten weet ik niet meer, maar het was zeker niet duurder dan een vliegreis of een lange autorit met overnachting. De nachttrein was wel een oude rammelbak. Fietsen konden zonder reservering in de wagon worden gezet, die ooit voor zakken met post was bedoeld, en je moest maar hopen dat ze er de volgende ochtend nog stonden.
In 2015 verliep dezelfde reis als volgt:
vertrek Amsterdam--------9:10
aankomst Antwerpen-----12:15
vertrek Antwerpen--------12:37
aankomst Lille------------14:50
vertrek Lille---------------16:11
aankomst Gare du Nord--17:14
fietsen door Parijs en overnachten in hotel bij station Montparnasse
vertrek Montparnasse-----9:08
aankomst Brest----------13:26
Bij elkaar 28 uur reizen. Vanaf Lille met snelle maar dure treinen. En een duur hotel in Parijs, waar de fietsen in de kelder konden staan, dat we na lang zoeken op het internet vonden.
Sinds enkele jaren zie je op lange afstanden wel steeds meer busverbindingen, die ook fietsen meenemen. Vooralsnog niet erg comfortabel en bij gebrek aan een overzichtelijke dienstregeling of een goed geïnformeerde 'busreiswinkel' nogal ingewikkeld, maar wel goedkoop (zie
dit overzicht voor Frankrijk).