keesswart schreef: ↑di 19 mar, 2019 15:18
Op al mijn Etrexen (een Legend HCx uit 2009, een Etrex 30 uit 2012 en een Etrex 30x uit 2017) heb ik regelmatig de usb-kabel moeten vervangen, om deze apparaten tijdens het fietsen goed te kunnen blijven voeden met stroom uit mijn naafdynamo (met een Zzing als bufferaccu). Bij de Etrex 30 x lukt dit nu helemaal niet meer. Ik heb verschillende kabeltjes geprobeerd, maar de stroomtoevoer bleef haperen. Kabelcontact met een pc lukt ook niet meer. Het apparaat is niet meer in de mass storage modus te krijgen. Tracks krijg ik er alleen nog op de Etrex 30x door deze draadloos van de Etrex 30 te halen of door het geheugenkaartje er even uit te halen en de tracks op dit kaartje te zetten.
Ik vermoed dat de usb poort kapot is en heb het apparaat naar de winkel teruggebracht. Hopelijk wordt de usb poort of het hele apparaat onder garantie vervangen.
Gisteren kreeg mijn dealer groen licht van Garmin om deze kapotte Etrex 30x om te ruilen voor een nieuwe. Daar ben ik natuurlijk blij mee.
Wel besef ik nu hoe teer het mini-usb systeem is en dat ik de kabel er minder vaak in- en uit moet halen als ik gewend ben, om te voorkomen dat ik binnen een paar jaar weer een half dozijn versleten snoertjes en een haperende usb-connector heb.
Op korte tochten ga ik weer helemaal over op batterijvoeding. Met 2 oplaadbare
Eneloops kan ik meestal wel 3 dagen fietsen; de duurdere Eneloop Pro batterijen houden het bij normaal gebruik zelfs 4 dagen uit; die hebben een hogere capaciteit, maar kunnen minder vaak herladen worden – circa 500x i.p.v. circa 2000x. Op 4 batterijen kan ik dan een week lang fietsen.
Op langere tochten waarbij ik vooral kampeer (en dus niet vaak stopcontacten tegenkom waar ik urenlang een batterijlader aan kan hangen – sneller laden verlaagt de levensduur van de batterijen), intensief veldwerk verricht (waarbij ik erg veel waypoints maak en de gps ook af en toe gebruik om te routeren) of de schermverlichting aan moet zetten wanneer ik een zonnebril draag terwijl de gps zich in de schaduw van mijn stuurtas bevindt, wil ik ook de stroom uit mijn naafdynamo kunnen gebruiken.
daulagari schreef: ↑za 30 mar, 2019 00:14
keesswart schreef: ↑di 19 mar, 2019 15:18
Hebben andere fietsers ook te kampen met een korte levensduur van usb-kabels als ze hun gps tijdens het fietsen altijd d.m.v. een kabel aan een stroombron koppelen, en enkele malen per dag het apparaat van de fiets halen wanneer ze een boodschap doen of op een terras gaan zitten?
Nee, niet echt last van, maar ik denk ook dat ik een stuk minder keer de USB kabel er in/uit heb gehaald.
Mini-A USB heeft maar een zeer beperkte "insteek-levensduur" heeft, in de orde van 1000 maal, terwijl micro-USB (dat ik er zelf meer gammel vind uit zien) meer een levensduur heeft van 10.000 maal,
bron.
Voor micro-USB bestaan er ook
magnetische connectoren en dat lijkt me wel handig zo op de fiets, een stuk makkelijker te koppelen/ontkoppelen en dat zonder echte impact op de levensduur. Voor Mini-A USB heb ik niet zulke magnetische connectoren gevonden.
Nu heb je wel verloop van micro naar mini USB maar die zijn te groot om zo in de GPS te steken, vindt je het geen probleem om permanent een kort kabeltje in de USB te laten zitten dan is dat een optie.
Daarom heb ik nu enkele korte (15 cm) verloopkabeltjes besteld (met aan de ene kant een mini-usb stekkertje en aan de andere kant een micro-usb ingang). Zulke snoertjes zijn in reguliere webwinkels niet meer te krijgen (hier en daar nog wel in UK en VS, maar dat zijn dan weer winkels die niet naar NL willen verzenden), dus haal ik ze nu maar uit
China (voor het geld hoef je het niet te laten; de verwachte levertijd is circa 7 weken).
Zo’n snoertje wil ik met de yangzijde (mini-usb mannelijk) zoveel mogelijk in de gps laten zitten om slijtage van de usb-poort te vertragen. Aan de yinkant (micro-usb vrouwelijk) wil ik een
magnetische laadkabel aansluiten, die met het andere, niet-magnetische uiteinde (USB A) zoveel mogelijk in een bufferaccu (in mijn geval een Zzing, die uiteraard ook slijtagegevoelig is) blijft zitten.
Ik ben benieuwd hoe bruikbaar en duurzaam dit zal blijken te zijn. Met name of zo’n magnetische koppeling enigszins tegen regen kan. (Zo niet, dan zal ik bij slecht weer op batterijvoeding overgaan, of die koppeling onder de klep van de stuurtas moeten laten schuilen.)