door
BikerCH » wo 15 mei, 2019 11:27
Ik reisde jl maandag vanaf zuid-west Frankrijk, waar ik vanaf Maastricht was heengefietst de afgelopen weken, naar Lille met 2 TGV's en bepakte fiets. 1 dag tevoren kunnen reserveren in DAX. Goede reis gehad, behalve...
Deze ervaring wil ik delen.
1.Prachtige (gereserveerde) fietsruimte (10 euro), maar eerst moest ik de daar opgestapelde koffers doen verwijderen. Vervelende sfeer natuurlijk en later als goedmakertje een koffie van de treinsteward die ver weg bleef toen ik instapte. De treinen zijn kleiner geworden, er is gebrek aan kofferruimte. En niet iedereen ziet de kwetsbaarheid van een fiets. Koffers zijn gratis en groot!
2. De overstap van Montparnasse naar Gare du Nord: onmogelijk om nog met de metro te gaan, dat is afgeschaft. Kan niet!
Fietsen ging verrassend goed, omdat ik ruim tijd had (2,5 uur), omdat het eigenlijk een redelijk gemakkelijke route is over meestal een soort gemarkeerd fietspad, maar het blijft een grote, drukke stad. Ik doorkruiste in de middagspits en kreeg bij elke vraag naar juiste straatrichting prettige aanwijzingen tot en met een taxichauffeuse die me zei haar te volgen bij de Opera-rotonde. Kom daar maar eens om in Amsterdam!
Ik heb vanaf uitstap uit de trein (wachten tot de koffers weg waren), tassen weer ophangen,even de metro onderzoeken, dan oriëntatie op het noorden,etc., tot instap in Gare du Nord een kleine 1,5 uur gebruikt. En dat ga ikzelf zeker aanhouden voor een volgende keer om veiligheidsredenen en mentale rust!