door
Revanho » zo 10 mar, 2019 23:18
joukon schreef: ↑zo 10 mar, 2019 21:50
Waarom zou de aarde niet leven? De aarde bestaat uit levend organisme.
Er leven levende organisme op (en in) deze aarde, maar de aarde bestaat niet uit levende organismen. De aarde bestaat voor het grootste deel uit dode materie.
De aarde bestaat uit levend organisme. Anders had er nooit leven uit kunnen ontstaan. Of je moet nog geloven in zoiets als het sprookje van de Bijbel?
Integendeel. De huidige wetenschappelijke visie is wel degelijk dat het leven ooit uit niet-leven is ontstaan. Dat is geen Bijbelse visie.
De veronderstelling dat leven enkel uit leven kan zijn ontstaan is net vreemd. Want dan zou dat moeten betekenen dat er altijd (ook voor het ontstaan van tijd en ruimte) leven is geweest.
Of de mens enkel veroorzaker van alle ellende is?
Ik begrijp het verband niet tussen mijn opmerking en deze reactie.
Ik schrijf in ieder geval nergens dat de mens enkel ellende veroorzaakt. Maar het is wel aantoonbaar dat de mens als soort op dit ogenblik een pak ellende veroorzaakt.
Waarom moet er een rechtvaardiging zijn?
Moet die er zijn? Ik vind rechtvaardigheid wel een mooi principe en zou het fijn vinden als er meer rechtvaardigheid zou zijn.
Mijn stelling is dat de groep mensen die waarschijnlijk het meeste problemen zullen ondervinden van klimaatverandering daar waarschijnlijk niet de grootste bijdragen tot zullen hebben geleverd. De mensen die wel een zeer grote klimatologische voetafdruk hebben zijn meestal mensen die het financieel dusdanig goed hebben dat de kans groot is dat ze de ergste gevolgen van klimaatverandering lang zullen kunnen ontlopen.
Er bestaan niet enkel goede of slechte mensen.
Ook hier weer, ik weet niet waar die reactie vandaan komt, want dat zeg ik ook helemaal niet.
Maar de ernstige gevolgen van klimaatverandering zullen waarschijnlijk in de eerste plaats 'slachtoffers' maken bij het armste deel van de wereldbevolking. En zij zijn de groep die zowel in macht als in gedrag niet de bepalende factor zullen zijn in het al dan niet beperken van de ernst van die klimaatverandering.