Een soort van sextant dan om richtingen aan te geven naar bepaalde objecten?PeterVanRijn schreef: ↑zo 10 mar, 2019 12:14Voor zover mij bekend is hij niet als zonnewijzer bedoeld.
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Een soort van sextant dan om richtingen aan te geven naar bepaalde objecten?PeterVanRijn schreef: ↑zo 10 mar, 2019 12:14Voor zover mij bekend is hij niet als zonnewijzer bedoeld.
Een sextant is niet voor het aangeven van richtingen.Martin E. van Doornik schreef: ↑zo 10 mar, 2019 12:16Een soort van sextant dan om richtingen aan te geven naar bepaalde objecten?
Ik zei alleen maar "een soort van"Tom vds schreef: ↑zo 10 mar, 2019 13:57Een sextant is niet voor het aangeven van richtingen.Martin E. van Doornik schreef: ↑zo 10 mar, 2019 12:16Een soort van sextant dan om richtingen aan te geven naar bepaalde objecten?
Het is puur voor positie bepaling. Het is een instrument voor hoek-meting tussen een hemellichaam en de horizon, waarmee men vervolgens de positie kan uitrekenen. GPS avant la lettre.
Groet,
Tom.
Weet ik.
Kijk je toevallig uit op de Sint Jakobskerk in Brugge?
Aan het rode 'mansardedak' van het grote gebouw met gebogen uitbrekers (het holle dakvlak boven de dakgoot) zou ik meer aan Duitsland denken, heel misschien in Oost-Frankrijk langs de Rijn ook. Maar ik kom ze in Polen en Tsjechië ook tegen. De stijl van de kerktorens verwacht ik daar eigenlijk niet.