Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vittorio 75" Advies Crankset / Voorblad - Forum Wereldfietser

Vittorio 75" Advies Crankset / Voorblad

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb vorige zomer een prachtige Vittorio Strada uit 1975 gekocht voor een klein bedrag op marktplaats.. Ik heb hem een beetje opgeknapt en vind het zo'n fijne en vooral leuke fiets dat ik van plan ben mijn eerste meerdaagse tocht te gaan fietsen deze zomer.

Het probleem waar ik tegen aanloop dat hij weinig schakelmogelijkheden heeft : Voorblad is een enkel 48 en achter een cassette van 5 tandwielen. In de duinen van Noord Holland kom ik nog net omhoog maar een echte klim of dikke tegenwind gaat niet echt lukken.

Om de fiets wel in zijn waarde te laten ben ik gaan speuren naar Retro onderdelen die er bij passen om een dubbel voorblad te gebruiken. Dubbele simplex handles en voor-derailleur heb ik gevonden. Tevens een Bijpassend crankstel uit 1974 (Nervar Star 52 / 43)

Hier begint eigenlijk mijn vraag, Is een 43 voorblad klein genoeg om in Nederland rond te rijden? (idee is nu ronde van Drenthe) Of is een 39 echt een must, en kan ik die ongestraft op mijn nieuwe crankstel monteren.

De modificatie zelf wil ik laten doen bij een fietswinkel, wellicht bij Vittorio zelf in Heerhugowaard. Wat zal zoiets gaan kosten?

Op verzoek kan ik later wat andere foto's posten.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

groetjes Menno.

Afbeelding
Vroeger fietsten mensen dwars door Frankrijk op 42x26, maar dat waren beesten! :wink:
Natuurlijk kun je met 43x28 in NL fietsen, al moet je dan niet steeds de heuvels of het onverhard opzoeken, dus je moet ook de route wat retro houden.
Mooi fietsje inderdaad 8)
Als je nog een set buiscommandeurs zoekt incl klem om de onderbuis, wil ik die tegen verzendkosten opsturen. Hij ligt nu klaar voor de oud ijzer doos. Ik heb ook losse alu kettingbladen, boutcirkel 144mm, 50/44t, die kunnen in dezelfde doos. Weet even niet welke maat boutcirkel je hebt.
Een goede fietsenmaker besteld een 39 voorblad voor je en rekent een klein bedrag voor montage. Klusje van niets namelijk.
gios schreef:
di 05 mar, 2019 23:10
Een goede fietsenmaker besteld een 39 voorblad voor je en rekent een klein bedrag voor montage. Klusje van niets namelijk.
Dat is buiten de destijds gebruikelijke boutcirkel van 144mm gerekend.
Echt een mooie fiets!
Kun je van het originele cranckstel het 48-tandwiel niet vervangen door het 43? Dat is het minste werk, maar een dubbel misstaat jouw Vittorio zeker niet.
En welk freewheel heb je achter? De meeste derailleurs kunnen als grootste een 28 wel aan.
Bij onze eerste fietsvakantie met de OAD fietsbus in Frankrijk, ik dacht in '85, rondje Ardeche, reed ik op een Peugeot PX8M met als kleinste verzet 44-28, en mijn vrouw op haar Giant Tourer 42-28, maar we hebben wel af en toe moeten lopen.
Met 43-28 moet je in NL, noordelijk van Valkenburg, leuke tochten kunnen maken.
Nu nog een verchroomd stalen bagagerekje erop en een setje groene Karrimor tassen en je bent helemaal "period".
sjefke schreef:
di 05 mar, 2019 23:14
gios schreef:
di 05 mar, 2019 23:10
Een goede fietsenmaker besteld een 39 voorblad voor je en rekent een klein bedrag voor montage. Klusje van niets namelijk.
Dat is buiten de destijds gebruikelijke boutcirkel van 144mm gerekend.
Inderdaad je hebt gelijk. Kleinste is dan 41 of 42? Dan heeft ts dus het verkeerde crankstel gekocht.
41t is kleinste blad met boutcirkel 144mm. Zijn nog altijd te koop. Eddy Merckx vond 44t al klein genoeg.....
ik vind als opschroef-freewheel al snel: 14 - 28 met verzendkosten ruim 10euro https://www.internet-bikes.com/3227-sun ... gLx0fD_BwE
en dan ook een nieuwe ketting meebestellen.
met 41 - 28 moet je met niet te veel bagage toch stampend boven kunnen komen :wink:

? met welke afnemer krijg je het huidige freewheel er af? die kun je gelijk meebestellen.
hoogframe schreef:
wo 06 mar, 2019 07:11
? met welke afnemer krijg je het huidige freewheel er af? die kun je gelijk meebestellen.
Een goede fietsenmaker heeft een doos met alle soorten pignon afhalers. Begin er zelf niet aan.
Zoveel 'goede' fietsenmakers zijn er dan niet meer hoor
Je hebt gelijk, ik kan er ook niets aan doen. Hier in de buurt is er in elk geval nog een.
Kijk maar eens welke oude pignon-afhalers je nog nieuw kunt kopen, één of twee types, dan heb je het wel gehad.
Zelfs van Atom bestonden twee types.....Er waren zeker meer dan 10 types.
Bedankt allemaal voor jullie reactie's! Leuk om te lezen en ik heb veel termen bijgeleerd, Freewheel, Boutcirkel, Buiscommandeurs, pignon afhalers.. :shock:

Om dingen wat duidelijker te maken:

Dit is het huidige Crankstel : Stronglight enkel 48. Vervangen voor de 43 gaat helaas niet, is ander model.
Afbeelding

Dit is het Crankstel wat ik op marktplaats heb gekocht. Nervar Star. Blijkt een 122 BCD te hebben. Dus vrij incourante maat, maar wellicht kan ik eventueel een kleiner blad vinden.
Afbeelding

Andere onderdelen gekocht op marktplaats:
Afbeelding

En dan de achterkant (Freewheel!?)
Afbeelding

Het zijn er dus 5, waarvan als ik ze tel, tot 22 tandjes kom.
Dus wellicht zou ik hier ook een setje 14 -28 kunnen plaatsen voor een wat lichter verzet? Dan kan ik de 52 / 43 denk ik wel zo laten.

Over de pignon afhalers, ik werk in Heerhugowaard dus de werkplaats van Vittorio is in de buurt. Ik neem aan dat ze daar de juiste wel hebben liggen en de kennis hebben om me verder te helpen.

Als iemand nog ideeën of aanbevelingen heeft hoor ik het graag!

groetjes Menno.
nog een idee. Voor new old stock (ook zo'n term..) kun je hier terecht ook voor 122mm boutcirkel (boutcirkel diameter voluit): http://www.hilarystone.com/chainrings122BCD.html

Overigens lijkt de achterderailleur uit een recenter tijdvak afkomstig, hetgeen hooguit handiger zal blijken.
Je "freewheel" is dus een schroefpignon, waarin het vrijwiel is ingebouwd, dat in tegenstelling tot een cassette, waar het vrijwiel in de naaf is ingebouwd. Een cassette is niet meer dan een handig stapeltje tandwielen of kransjes (variërend van 6 stuks lang geleden tot nu 12stuks) dat je op de achteras body steekt en zekert met een borgmoer.
Welke cranks zitten er nu op? Op de foto lijkt het haast op de oude Stronglight of TA Pro 5 vis met 50.5 boutcircel. Daarmee kan alles. Ik kan het niet goed zien helaas.
Edit. Zie nu dat er inmiddels een foto staat. Stronglight 49 d. Dat zijn klassieke en nog steeds populaire randonneur cranks. Daar zijn van TA nog steeds prima tandwielen voor. Je kunt er ook een double van maken. Kleinste tandwiel dan 26 t. Perfect dus. Neem wel een oude smalle voorderailleur.
Zie hier voor de keuze aan bladen: https://specialites-ta.com/105-vintage Zoals je kunt zien is vrijwel alles mogelijk. Het buitenblad zit aan de cranks vast met 50.5mm steek, en het binnenblad (of de binnenbladen) zitten daar weer aan vast met een grotere steek. Kortom, j ekunt porbleemloos van je cransks een dJe hebt verder nog wel een flinke hoeveelheid boutjes nodig. Of Vittorio ze nog heeft weet ik niet, maar Liberte in Wageningen en M-gineering kunnen je vast ook verder helpen.
Een van de voordelen van deze cranks is dat ze een hele lage Q hebben (je voeten staan niet zo ver uit elkaar). Veel randonneurs vinden dat erg fijn. Het nadeel is dat de bladen vrij dicht op elkaar staan (en ook soms wat doorbuigen) zodat je met moderne deraileurs (en vooral triple derailleurs) in de knoop komt.
Sjefke en Wim, bedankt voor de suggestie's. Ik ben vandaag weer wat wijzer geworden.

Wat betreft de freewheel / casette, dat moet ik later even uitzoeken.

Dankzij Wim nog eens aan het speuren gegaan wat betreft de huidige crankstel. Het is inderdaad een Stronglight 49d met 50.5 boutcircel. Daar op gemonteerd zit een TA 48t met een boutcirkel van 152 mm.

Afbeelding

Ik zou dus inderdaad een 2 tal TA chainrings kunnen kopen met de 80 mm BCD (50 x 36?) De huidige 48 lijkt me door de 152 boutcirkel niet bruikbaar om een dubbel mee te maken?

Enfin, ik ga ergens komende week wel eens bij de fietsenmaker langs om te kijken wat het gaat worden, bedankt voor de input tot zover, veel geleerd over mijn fiets, en dat maakt het nog weer leuker!
Nu ik nog even beter kijk valt me op dat het tandwiel niet de boutgaten heeft voor de normale binnenbladen die hier bij horen. De boutgaten die er zitten lijken eerder voor een half step gearing (dwz met een slechts ietsje kleiner blad om tussenstapjes te maken). Hoe dan ook, een set TA bladen voor 50.4 mm (en niet 50.5 zoals ik per abuis schreef) zou moeten passen. In principe tot zelfs 42 en 26t (als dat lukt met de derailleur).
Die buitenste gaten zijn bedoeld voor een chain guard, je zal voor een dubbel inderdaad 2 nieuwe bladen moeten kopen. Overigens bestaat er ook een 'moderne' (Amerikaanse) oplossing voor je Nervar crankset (en andere met 122BCD): een triplizer .

Bar end shifters zouden ook niet misstaan op deze fiets, zeker als je er wat tassen begint aan te hangen.

Oh ja, doe jezelf een plezier en koop nieuwe Mafac remblokken van Koolstop — als die er nog niet opzitten uiteraard.