Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verende voorvork???? - Forum Wereldfietser

Verende voorvork????

Nog steeds ben ik bezig met het samenstellen van de ultieme fiets. Nou dacht ik dat ik alles in overweging had genomen en de fiets kan bestellen, brengt de fietsenverkoper me toch aan het twijfelen:
Ik ben van plan een santos travelmaster 2.6 staal te kopen. Ik had bedacht daar een geveerde voorvork op te zetten, daar wij niet alleen verharde paden kiezen. Nu vertelt de fietsverkoper dat de fiets hier echt anders van gaat sturen, dat het niet echt nodig is, dikke banden wat leeg laten lopen is net zo comfortabel, en een geveerde zadelpen erop is voldoende. Dat scheelt weer een hoop centen. Nou ga ik dus twijfelen. Ik heb geen ervaring met geveerde voorvork, we fietsen in de bergen en door de bossen en willen ook nog lange reizen maken.
Wie kan hier ook nog eens het licht over laten schijnen?

Hoi!

Ik heb EN een geveerd zadel EN een geveerde voorvork en dat heeft zeker zijn nut bewezen op de nodige wasboordwegen. Het stuurgedrag van de fiets kan er door beinvloed worden maar bij een geveerde weg van 40mm zou dat geen probleem moeten zijn. Ikzelf heb een 80mm veerweg en ik merk een lichte instabiliteit bij snelle correcties bij hoge snelheden (40+ kmh) met lowriders (nazwabberen van de voorvoork). Maar voor de rest alleen maar voordelen, het fietst veel rustiger op ruige wegenr. Als je er een neemt neem er dan een met een lockout systeem zodat je tijdens het klimmen je vering uit kunt zetten. Anders verlies je veel energie en stabiliteit. Ook handig voor opgang komen in blubber, sneeuw en mul zand.
RST maakt goedkope voorvorken en ik heb er nog nooit problemen mee gehad.

Banden op lagere druk is ook wel comfortabel maar trapt een stuk zwaarder. Of je moet met Big Apples offroad willen rijden natuurlijk...

whisky
mariejose schreef:... Ik had bedacht daar een geveerde voorvork op te zetten, daar wij niet alleen verharde paden kiezen. Nu vertelt de fietsverkoper dat de fiets hier echt anders van gaat sturen, dat het niet echt nodig is, dikke banden wat leeg laten lopen is net zo comfortabel, ...
Zie ik het nou goed? Heeft de Idworx Off Rohler (De Vakantiefietser) geen verende voorvork? Wordt geleverd met Schwalbe Smart Sam reflex banden, aldus een mailje van Idworx.

Ik heb niet direct off-road plannen. Maar houd er wel rekening mee.
Dus ik vroeg bij Vittorio, uit welke verende voorvorken ik bij hen de keuze had. Mij werd verteld, dat een verende voorvork niet echt nodig is. 'De 26" wiel randonneur heeft uiteraard dikkere banden. En het bochtje onderaan de voorvork zorgt verder voor voldoende vering.'

Ben benieuwd naar hoe jullie hierover denken.

Groeten, Marco
Hoi,

Met mijn stalen Vittorio (Reynolds buizen) en de 47-50mm banden die eronder liggen, heb ik geen extra vering nodig gehad tot nog toe.
Het ligt er ook natuurlijk wel aan wat je gaat doen en waar je dat gaat doen.
Op behoorlijke keienpaden fiets je toch al beduidend minder snel (pak 'm beet 20km/u als het mee zit en er even 30 meter weinig keien liggen, anders tussen de 0 en ca. 12km/u), maar op gravel met kuilen/-tjes kan het wellicht prettig zijn. Op asfalt moet je de vering dan wel uit kunnen zetten.

Als je "kilometervreter" op asfalt bent, en daarnaast ook op gravelpaden met kuilen fietst, zou ik kiezen voor een alu frame (efficiëntere voortstuwing op het asfalt dankzij het alu frame=minder energie verloren in de vervorming van het frame) met een verende voorvork met lock-out.

Fiets je ook keienpaden en maakt kilometers maken je niet zo uit, dan kan een stalen frame weer prettiger zijn omdat deze de kleinere trillingen beter opvangt.

Een stalen frame met verende voorvork lijkt me dubbelop en alleen maar te zwieberen. Een zadel met veren kan dan wel prettig zijn, evenals een verende zadelpen al voorbij is gekomen op een stalen fiets in een ander topic (met positieve ervaring).

Je kunt ook nog rekening houden met wáár je gaat fietsen. Als je, zoals ik, soms in dorpjes als eerste toerist ooit komt, kan het handig zijn om minder materiaal aan het frame te hebben zitten wat kapot kan. Of juist materiaal wat makkelijk ter plaatse te vervangen is (of te noodrepareren als je wat dichter bij een plaats met fietsenzaak bent).
Als je in gebieden fietst waar fietsenmaken heel normaal is met de nieuwste technieken, dan kun je gerust van wat technischere spullen gebruik maken.

Nu vertelt de fietsverkoper dat de fiets hier echt anders van gaat sturen, dat het niet echt nodig is, dikke banden wat leeg laten lopen is net zo comfortabel, en een geveerde zadelpen erop is voldoende. Dat scheelt weer een hoop centen.
Wij wilden in eerste instantie ook een verende voorvork.
Argumenten: Zwaarder in gewicht meer bewegende delen(slijtage en wat kan er allemaal kapot) en natuurlijk in verhouding met de aanschafprijs, deed ons besluiten onze fietsen niet aan te passen.
Marguérite fietst wel met een verende zadelpen. Ik (Bob) vind dat het (brooks)zadel op zich voldoende veert en heeft inmiddels weer een starre zadelpen.
Na behoorlijk wat onverhard gefietst te hebben met een starre voorvork en daarna ook eens op een fiets met een verende vork vonden we het comfor van de verende vork behoorlijk tegenvallen, dus geef ons maar een normale voorvork.
Inderdaad kun je iets spelen met de druk in de banden maar zelfs dat doen we niet.
Het zal natuurlijk anders zijn als je constant aan het mountainbiken bent of in België op de keien rijdt langs de Maas. Zelfs daar was een alternatief en was dit traject maar en paar kilometer.

Suc6 met de keuze Bob

Wat mij opviel tijdens de Bike Motion Beurs is dat de meeste nieuwe vakantiefietsen GEEN verende voorvork hebben. Dat doen ze niet voor niks neem ik aan.
Ik moet bekennen dat ik tijdens mijn trip door Australie, waar we veel gravelwegen hebben bereden, de verende voorvork erg comfortabel fietste. Mijn andere reizen heb ik op een fiets zonder vering gereden en eigenlijk nooit echt problemen ondervonden op de gravelwegen. En inderdaad, dikke banden rijdt ook ideaal.

Het hangt er dus gewoon vanaf wat je gaat doen, en dat kun je alleen zelf zeggen. De nadelen van een verende vork zijn duidelijk: zeker 200 euri duurder, meer onderhoud en risico op panne, 1 kg zwaarder, problemen met voordragers, en energieverlies bij klimmen en ook op vlak asfalt. De voordelen zijn ook duidelijk: meer comfort en betere wegligging als het er echt ruw aan toegaat. Hoe de balans doorslaat hangt dus af van waar je vooral gaat fietsen: heb je het comfort nodig en kun je je het risico van storing veroorloven?

Vroeger (drie decennia geleden) fietste ik vooral heel snel op een aaangepaste racefiets over de toen nog rustige secundaire wegen. Dat is tegenwoordig zelfmoord, en we fietsen nu over steeds kleinere weggetjes, of onverharde paadjes. Dat is ook leuk (zeker met jonge kinderen), maar je hebt inderdaad andere fietsen nodig. Wij rijden nu allemaal op fietsen met 26 inch wielen met brede banden, maar nog wel zonder verende voorvorken. Voor ons is dat het beste compromis, omdat we toch veel meer op asfalt rijden dan echt ruw onverhard, en met de kinderen rustig binnen Europa blijven

En interessante vraag is wat je aan een traditionele fiets zonder verende vork kunt doen om dat punt waarop je een verende vork nodig hebt zo ver mogelijk weg te schuiven. Het eerste wat je dan kunt doen is brede banden monteren. 50 mm brede 26 inch banden geven heel wat comfort, en dempen de kleine trillingen prima af. Het is eigenlijk de ideale bandenmaat: je hebt er een normale tourband in als de Schwalbe Marathon, maar ook een Schwalbe Kojak als je thuis erg hard op je fiets wilt rijden, een Big Apple voor decadent comfort, of een Marathon XR voor heel verre tochten. Wil je een beetje offroad dan kun (nog met 65 mm spatborden) een Schwalbe Hurricane monteren. Wil je echt de blubber in, dan is er ruime keus uit stekelvarkenbanden (maar dan moeten je spatborden eraf).

Een gewone stalen vork veert ook wat, vooral als je zoals bijvoorbeeld Vittorio of M-gineering op hun tourfietsen een vork neemt met traditionele gegoten vorkkroon in plaats van de modieuze unicrown vork (zoals Santos monteert). Met een gegoten kroon kunnen de vorkpoten dunner zijn, en dus beter veren. En een stalen frame dempt meer dan een stug aluminium frame.

Tot slot kun je iets aan je zadel of zadelpen doen. Ik heb een tijdje terug mijn ongeveerde Brooks zadel vervangen door een geveerd exemplaar, en dat scheelde echt. De klappen komen net dat beetje minder hard door. Een goede verende pen heeft dat effect nog meer, maar is weer iets kwetsbaarder.

De fietsersbond heeft laatst een onderzoek gedaan, en daar bleek dat dikke banden en een verende zadelpen erg effectief waren, maar een verende vork nauwelijks. Op echt ruw terrein zal dat overigens wel anders zijn, en dat is denk ik dan ook waar je bij uitstek aan moet denken als je denkt aan een verende vork. Kies je om die reden voor zo'n verende vork, neem er dan eentje die niet al te kwetsbaar is (geen luchtvering is wat ze zeggen), en een lockout heeft zodat je hem ook uit kunt zetten.

Wim

IK fiets met een exal sp 19 velg. IK las op de exal site dat daar banden op kunnen
tot maximaal 47 mm. IK heb liever 50 mm, maken 3 mm verschil veel uit. IK bedoel
kan dat op een exal velg, waar max 47 mm op kan.

Ik las trouwens op de site van audrey dat zij een geveerde stuurpen heeft zitten?
Hoe fiets dat? misschien een idee.

mario

Dank je wel voor de antwoorden.
Ja, m'n keuze voor een verende voorvork hoeft toch blijkbaar niet zo vanzelfsprekend te zijn, als dat ik aanvankelijk dacht. Dat wordt een mooi fietsje, wat ik ga samenstellen.

mario schreef:IK heb liever 50 mm, maken 3 mm verschil veel uit. IK bedoel
kan dat op een exal velg, waar max 47 mm op kan.
Op de Exal sp19 kun je zonder problemen 50 mm banden doen, als ze tenminste binnen je frame passen.

Gerd

Hoi!

Hahahaha :lol: Betaal je 3000E voor een idworx en dan zit er geen geveerde voorvork op ? :?
Nou ja, is maar net wat de klanten willen.

Zoals ik al eerder geschreven heb kan ik op offroadpaden met veel hobbels en bobbels echt niet meer zonder voorvering. Voorvering geeft een veel rustiger en stabieler rijgedrag op een slechte ondergrond en spaart mijn polsen. Zonder voorvering trilden mijn polsen er voor mijn gevoel gewoon af.
Maar voor gewone onverharde bospaden en asfalt is voorvering niet nodig. Het is maar net over wat voor terrein je wilt fietsen.

Fiets de wereld (met geveerde voorvork, Brooks en zadelpen).
Whisky

Sure. Maar blijkbaar kan het dus ook zonder, afhankelijk van waar en hoeveel je offroad fietst. Ik ga het in ieder geval zonder vering proberen, bij m'n volgende fiets.

Fiets de wereld met Whisky (al dan niet met zwabberende fiets). :D :wink:

Over velgbreedte en bandbreedte. Hier de officiele tabellen: http://www.schwalbe.de/ger/de/technik_i ... chnikInfos
Je kunt wel iets breder gaan, zeker als je de banden iets minder hard opppompt. Toch is een bredere velg inderdaad beter, niet alleen omdat die minder snel kapot gedrukt wordt door een hard opgepompte band, maar ook omdat de band er steviger op ligt, en minder gaat zwemmen. Dat merk je in het stuurgedrag. Ik ben bij onze tandem met 50 mm banden net overgestapt van een lichte 17 mm velg naar een veel zwaardere en bredere velg, en dat is met bagage goed merkbaar in de besturing.
Omdat we steeds bredere banden gaan gebruiken (zoals ik al schreef, 50 mm is vanwege de brede keus inderdaad inmiddels de optimale maat - ik hoorde van Schwalbe dat de snelle Kojak binnnenkort ook uitkomt met zijreflectie) zou de standaard velg voor beladen touren eigenlijk wat breder moeten zijn dan die 19 mm van Exal. Er zijn diverse brede downhill velgen die een prima alternatief vormen. Maar als je al 19 mm hebt, dan zou ik er met een gerust hart een 50 mm brede band op zetten (of zelfs diverse soorten in huis halen, afhankelijk van het gebruik). Geniet van de betere wegligging op een zachte of losse ondergrond, en van het comfort.
Wim

Een goede avond...

zit mijn reiserfs op badblocks te checken dus nog even een late reactie....

zelf rij ik al weer een tijdje rond met een voor geveerde fiets (26") met een verende zadel pen, ik zou niet anders meer willen.

een tijdje gelden was mijn eerste vork stuk, dus maar even snel een starre vork laten monteren, in een woord ellende... weg comfort. Hierna dus een goedkope voorvork erin gezet en dze gaf behoorlijk veel trillingen wat dus ook neit echt comfi was. Dus na lang sparen een degelijke vork laten monteren en moet zeggen rijd echt perfect, niet al te grote veerweg (80mm) maar heel erg stabiel met instelling voor in- en uitveren. Super!

Zelf zie ik niet dat je hetzelfde comfort uit een starre vork met een heel erg dikke band kunt halen, heb al het een en ander geprobeerd maar dit rijd voor mij echt perfect. De bagage zit aan de voorvork op een lowrider drager die met een stel klemmen rond de vork poten vast zit, best een degelijke constructie (rij alweer 5 jaar zo) en echt heel erg stabiel en comfi.

Misschien eens vragen of dat je een stukje mag fietsen op een fiets met en zonder vering?

succes/

Bas

./

B@se schreef:Een goede avond...

zit mijn reiserfs op badblocks te checken dus nog even een late reactie....

zelf rij ik al weer een tijdje rond met een voor geveerde fiets (26") met een verende zadel pen, ik zou niet anders meer willen.

een tijdje gelden was mijn eerste vork stuk, dus maar even snel een starre vork laten monteren, in een woord ellende... weg comfort. Hierna dus een goedkope voorvork erin gezet en dze gaf behoorlijk veel trillingen wat dus ook neit echt comfi was. Dus na lang sparen een degelijke vork laten monteren en moet zeggen rijd echt perfect, niet al te grote veerweg (80mm) maar heel erg stabiel met instelling voor in- en uitveren. Super!
Bas,

Welke degelijke vork heb je dan nu?

Hi Haike, momenteel rij ik alweer een tijdje rond met een Rond Qauke voorvork, een vergelijkbare vork van Magura is bv de Vidar. De Rond is een oliegedempte vork met rebound instelling. Mijn vriendin heeft een rockshock vork, ook erg tevreden. En idd een luchtvering lijkt mij niet ideaal.
Bas