Bikepacking versus 'gewone' reisfiets....hele interessante titel.
Volgens mij zijn er geen twee kampen. En als die er wel zouden zijn dan zou ik de eerste zijn om ze heel snel af te breken
. Beide systemen kunnen zonder problemen door elkaar gebruikt worden. Ik vind wel dat de reguliere vakantiefietsbranche niet erg vooruitstrevend is. Daar kan echt wel wat meer beweging in komen. Maar moet ook eerlijk zeggen dat ik daar als techneut lol in heb....voortuitgang.
Maar los daarvan, ik zie bikepackers met meer bagage dan een reguliere vakantiefietser en zie dat ook omgekeerd. Beiden is goed.
Wat ik zelf wel erg prettig vind is de enorme keuze die er nu begint te ontstaan. Zie ook dar er meer en meer focus is op een lager gewicht. En ik weet dat niet iedereen hier dat belangrijk vind maar een reguliere tassenset is al snel 4,2 kilo tegen 1,2 kilo bikepacking Apidura set. En natuurlijk weet ik dat daar minder in kan maar ook dat zie ik als voordeel. De tijd van grote tassen aan je fiets is echt niet meer nodig. Outdoor materialen zijn zoveel lichter geworden. Maar goed, als je met 30 kilo rond wil fietsen kan dat ook. Kortom: mooie tijd voor fietsliefhebbers.
Om op je vraag terug te komen Terra, wat bikepackers over het algemeen erg goed doen is het plaatsen van bagage dichter tegen het centrum van het frame aan. En dat helpt enorm met de handelbaarheid van de fiets. Een reguliere fietstassenset zit met de achtertassen ver naar achteren (omdat je anders met je hakken tegen de tas aankomt) en met twee voortassen relatief ver van het draaipunt van je stuur af. Je kan dan wel veel meenemen maar erg wendbaar wordt het niet.
Ik heb even wat geëxperimenteerd met de achtertassen scheef te hangen zodat ze dichter bij de staande buis komen. Wat een verschil! De hele fiets voelt gelijk een stuk meer wendbaar en stabiel aan (en dit was al een hele stabiele fiets). En ja, gewicht scheelt.....met deze setup kan ik zo twee jaar onderweg.