KMC quick link kettingen kun je eenvoudig met de hand, zonder gereedschap, open maken.Wouter Duijndam schreef: Mijn nieuwste aanwinst.......een missinglink / bandenlichter tool van KMC.
Super handig, mijn fietsenmaker tipte mij hierover.
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Ook als ze gebroken zijn?
Oké prima afweging! Ik heb zelf nog geen breuk gehad (gebruik een KMC X9) ,maar ik neem aan geen probleem als ik zie hoe kinderlijk eenvoudig het gaat. Van KMC kan ik zo snel geen filmpje vinden, maar het werkt exact hetzelfde als bij deze Sram.Wouter Duijndam schreef: Ook als ze gebroken zijn?
Ik redeneerde zo dat ik bandenlichters toch mee moet nemen en dan waarom niet deze?
Sowieso vind ik het een handige aanvulling op mijn fiets gereedschap.
Hieronder misschien een iets beter filmpje. Dit is exact hoe ik het ook doe, maar dan zonder geprepareerde spaak. Je knijpt de buitenschalmen van de missing link met duim en wijsvinger iets in en vervolgens schuif je ze in lengterichting naar elkaar toe. Als je het op de juiste manier doet moet het vrij makkelijk gaan, zonder veel kracht te zetten.Petervd schreef:+1
Ja die situaties komen voor. Ik heb het zelf 1x meegemaakt, meer dan 20 jaar geleden.bast1aan schreef: ↑ma 25 feb, 2019 12:38Ik vraag me soms ook wel eens af of er situaties voorkomen dat de ketting zo gebroken is dat je eerst een kettingpons nodig hebt om de kapotte delen te verwijderen, voordat je een missing link kan toepassen.
(ik heb nog altijd een kettingpons mee, maar al 3 jaar niet meer hoeven gebruiken, hopelijk doet ie het nog)
Als de ketting smerig is (i.e. onderweg), blijf je bij stap 1 hangen.
Dacht ik ook, zeker als de ketting er al duizenden kilometers op ligt.eindgebruiker schreef: ↑ma 25 feb, 2019 20:13Als de ketting smerig is (i.e. onderweg), blijf je bij stap 1 hangen.
Ik heb nog nooit met een sluitschakel gewerkt. Maar ik heb zelf een jaar of 9 geleden een periode gehad dat ik hele slechte kettingen van KMC op mijn fiets had. De eerste was bizar snel versleten (incl voorbladen en casette) ik dacht nog, per ongeluk gesmeerd met Cif? Maar de tweede van die levering bleek ook binnen korte tijd allemaal haarscheurtjes te hebben waardoor de ketting op de terugweg van de ardennen elke 10km op een andere plek brak. Ik weet niet meer precies of ik kapotte stukken ketting eruit moest ponsen, maar uiteindelijk niet meer thuis gekomen en op moeten laten halen.Leon schreef: ↑ma 25 feb, 2019 16:36Ja die situaties komen voor. Ik heb het zelf 1x meegemaakt, meer dan 20 jaar geleden.
Het komt eigenlijk alleen voor bij veel te veel kracht zetten tijdens het schakelen, dus in de praktijk als je pad schakelt als je al op het supersteile stukje zit en geen snelheid meer hebt.
Fout ponsen, fout monteren van de sluitschakel en verkeerde schoonmaakmiddelen zijn ook bekende oorzaken.