Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wielen 'lopen' niet - Forum Wereldfietser

Wielen 'lopen' niet

Naast mijn Avaghon heb ik ook nog een Batavus.

En van die fiets lopen die wielen niet. Als ik de voor- of achterkant optil en ik geef een slinger aan de banden dan stoppen de wielen al vrij snel met draaien. Dat heb ik helemaal niet met mijn andere fietsen. Deze fiets trapt ook zwaarden dan zou moeten.

Ik heb het idee dat het aan mijn rollerbrakes ligt (de banden lopen niet aan), maar weet niet goed hoe verder.

Zijn er suggesties hoe ik dit probleem kan troubleshooten?
Conus iets losser afstellen: probleem vwb hoeveelheid speling? Conussleutel voor nodig.
Wat zegt jouw fietsenmaker?
fud0 schreef:
za 23 feb, 2019 11:46
Conus iets losser afstellen: probleem vwb hoeveelheid speling? Conussleutel voor nodig.
Als je zo weinig fietskennis hebt dat je niet zelf kunt vaststellen waardoor een wiel stroef loopt is het gaan prutsen aan een lagerconusafstelling niet bepaald het eerste wat in me opkomt om te proberen.
Tien tegen een dat het de rollerbrakes zijn.
Maak de kabel eens los, laat het wiel draaien en bedien de remhendel met de vingers.

Maar een keer de tien kilometer naar je uitstekende fietsenmaker aan de Satijnbloem fietsen in waarschijnlijk nog een beter idee.
:)
Rollerbrakes moet je smeren met bijvoorbeeld naaimachine olie.
Er zitten kleine dopjes aan de zijkant van de rollerbrakes waar je de rem kunt oliën

https://www.youtube.com/watch?v=fv9fIBF478w
Wouter Duijndam schreef:
za 23 feb, 2019 13:36
Rollerbrakes moet je smeren met bijvoorbeeld naaimachine olie.
Misschien bedoel je het speciale rollerbrakevet dat ook in het filmpje genoemd wordt?
Dank voor het meedenken.

Een ritje naar de satijnbloem is best een goed idee. Ik moet daar sws naar toe voor een onderdeeltje voor mijn Avaghon.
Roller brakes remmen altijd, ook als je niet remt.....
Rollerbrakevet hielp bij mij niets. Wielen stonden gewoon binnen drie rondjes stil als je er een zwieper aan gaf. Het vet kwam er aan alle kanten uit, zoals moest.
Herkenbaar probleem dus
De kans dat het aan het vet lig is klein. Of de boel moet vastgekoekt zijn, maar dan gaat extra vet niet helpen

Ik zou eerst de rollerbrakes opnieuw stellen (zijn genoeg filmpjes over te vinden op Youtube). Lost dat het probleem niet op, dan inderdaad de conussen stellen. Wil je meteen weten of het aan de conussen ligt: verwijder het wiel (ik zou het voorwiel nemen :D), verwijder de rollerbrake en laat het wiel draaien terwijl de as op je vingers rust. Draait het wiel van je vingers af, staan de conussen te strak.

O ja, kan nog zijn dat het voorwiel een naafdynamo heeft. Dan kun je die instructies over de conussen wel vergeten. Naafdynamo loopt inherent zwaar: het wiel schokt en de as draait mee met het wiel.

Zoals sjefke zegt: een rollerbrake loopt altijd iets aan. Dus perfect soepel zal het nooit worden, helaas. Maar dat is je probleem ook niet.