Nog een raad plaatje, maar ditmaal vraag ik jullie om hulp, waar is die genomen?
Ik ben momenteel bezig om de dia’s te scannen. Daarbij viel het dia-magazijn uit mijn handen op de vloer, waarbij de dia’s uiteen werden gespat. Gelukkig weet ik de volgorde nog.
Ik was in 1980 op fietstocht door West-Duitsland. Gestart vanaf de Martinitoren in Groningen. Mijn bedoeling was om door de DDR via Tsjechoslowakije naar Warschau in Polen te fietsen. De visa van de laatstgenoemde landen had ik al op mijn paspoort zitten, plus een vliegticket van Warschau naar Amsterdam.
Bij de DDR-grensovergang Duderstadt werd ik ondanks aandringen mijnerzijds de toegang geweigerd, ik werd door de Vopo’s even ‘festgenommen’ en mijn fiets in beslag genomen. Terug in West-Duitsland trachtte ik in Kassel met hulp van de West-Duitse autoriteiten mijn fiets terug te krijgen, die in Leipzig op een depot stond. Zonder deze fiets kon ik niet naar huis en ook niet dagelijks naar mijn werk fietsen. Uiteindelijk, acht dagen later kon ik mijn fiets op het station van Bebra uit een DR-trein in ontvangst nemen. Gedeeltelijk gesloopt en de gemiste onderdelen kocht ik bij een lokale fietsenzaak.
Fietstocht naar Warschau mislukt, in de rest van mijn vakantie resteerde mij niets anders dan doelloos door West-Duitsland terug naar huis te fietsen. Bij Winterswijk over de grens. Gelukkig met een adressenboekje van de DJH-Jugendherbergen op zak en ook nog zonder reserveringen goed overnacht. Eén daarvan is een heus Middeleeuws kasteel in Altena.
Het was een reis waarbij ik geen enkel verslag van heb gemaakt, omdat ik een pesthumeur had. Na bijna 39 jaar kan ik me nu weinig van herinneren. Ook geen landkaart bij me, alles gefietst op goed geluk.
Op een dag kocht ik in Sauerland een krant met daarin een artikel over de treinramp bij Winsum op 25 juli 1980, waarbij negen doden te betreuren viel. Gezien het tijdstip was dit mijn trein naar mijn werk, als ik niet op vakantie was! De schrik was groot, want ik had de gewoonte om voorin de trein te gaan zitten. Heel misschien had ik dan ook niet meer kunnen navertellen.
Maar de vraag is: ik weet niet meer waar is deze dia genomen, ik denk ergens in Sauerland?