Reigner schreef: ↑ma 07 jan, 2019 15:24
Hallos nieuw hier!
Ik wil halverwege mei/begin juni op de fiets de camino san tiago gaan rijden.
ik fiets al een paar jaar (mountainbiken).
maar heb nog nooit eerder iets dergelijks als bikepacking gedaan.
Mijn vraag is of jullie tips hebben.
mijn bedoeling is om 3/4 weken te fietsen.
dus ik denk dat ik in frankrijk ergens moet beginnen.
en het liefst wil ik zo veel mogelijk buiten slapen/camperen.
Met vriendelijke groet.
Nigel
Ik deed reeds 5 caminos. De francés, de Portuges, ruta de la plata, camino del norte en de primitivo. Drie per fiets en twee te voet. In Spanje en Portugal sliepen we bijna steeds in de albergue's. Zo heb je een bed en een warme douche dit voor 6 a 10€. Hoef je geen tent en zo mee te zeulen, Wel heb je een slaapzak nodig.
Iemand schreef hier je kunt eten in de albergue's. Dat is meestal niet het geval. Wel is er een keuken waar je iets kunt klaar maken. Sommigen geven een eenvoudig ontbijt dat vaak inbegrepen is in de prijs.
Maar in de buurt kan je op diverse plaatsen een pelgrims menu krijgen. Dat is steeds zeer uitgebreid. Eten onderweg is nooit een probleem. Ook in iedere bar kan je iets eten.
De fiets, tweemaal reed ik met mijn eigen fiets. Stuurde die terug met Soetens fietsvervoer. Prima service. Dit jaar huurde ik bij
http://www.bicigrino.com/camino-frances ... no-frances.
Die sturen op naar je startadres en je laat de fiets achter in een albergue in Santiago. Dit maakt heen en terugreis eenvoudig, Was een goede Specialized. De meegeleverde tassen waren voldoende voor mijn spullen.
Wat je afstanden betreft: fiets je de sendero? Het wandelpad? Of blijf je op de weg?
Op de norte of de primitivo zijn er zeer moeilijke stukken die nauwelijks te fietsen zijn. Fietsduwend, ben je trager dan de voetgangers. Ook de afdalingen gaan bij mij althans nauwelijks sneller op de smalle steile stukken. De richting is overal met gele pijlen aangeduid. Waar staat bici met een gele pijl, betekent dit dat het pad niet te doen is per fiets. Volg je dus best de bici richting.
Op de weg is 90 km/dag wel geen probleem.
Behalve op de Plata, gebruikte ik de app Buen Camino. Logies, winkels albergue's, de route, tel nrs, prijzen. Is zowel voor fietsers als voetgangers. Hoef je geen andere documentatie mee te nemen.
De Norte en de Primitivo vond ik de mooiste. De francés heeft enkele saaie stukken. Die zijn dan wel gemakkelijk te fietsen.
Veel succes en plezier onderweg.