Additionally, paste this code immediately after the opening tag: maximale bandenmaat Snel Safari - Forum Wereldfietser

maximale bandenmaat Snel Safari

Ik wil binnenkort een nieuw setje banden kopen voor mijn Snel Safari. Tot welke maat kan ik maximaal gaan bij deze fiets. Het gaat om Schwalbe marathon plus banden.

Mijn fiets is vergelijkbaar met onderstaande fiets.

Bedankt!
lyxd0.jpg
ik denk dat je (met wat ik 'weet' van twee keer zo'n fiets onderhouden/opknappen de voorgaande twee jaar) niet breder moet gaan dan 37mm brede banden, dus bandenmaat 37-622. 42-622 past denk ik niet of (beter gezegd) met te weinig speling met het frame (ik denk dan vooral aan de liggende achtervorken (achter de trapas)). misschien dat 40-622, bijvoorbeeld schwalbe spicer, wel nog gaat.
meet anders eens hoeveel speling je nu hebt tussen de huidige banden en het frame bij de staande en liggende achtervorken en bij de voorvork.
overigens maakt ook het profiel van de band ook nog uit: ik heb laatst een paar schwalbes mondial op een fiets gezet en met het wat grovere profiel is er minde ruimte tot de spatborden dan met een gewone schwalbe marathon in dezelfde maat 37-622.
en veel banden hebben niet precies de afmetingen van de maat die op die band staat (maar zijn (veelal) iets smaller).
de maat van de velg maakt ook uit, vooral de binnenbreedte van de velg.
ik heb de neiging om te zeggen: 'meten is weten' 8) :D .
groet! hoogframe
Bel gewoon even naar snel.

Het is een trekkings fiets, dus 37 mm is dan niet zo heel breed. Misschien dat de nieuwere fietsen van Snel max
47 mm aan kunnen.

Mario
Ik heb Almotion 55 x 559 op mijn Snel Savanne gemonteerd. Dat past prima op deze 26" fiets. Even je framenummer opzoeken en naar Snel bellen lijkt mij de beste optie om zekerheid te krijgen. Aan het framenummer kunnen ze de leeftijd van het frame zien en weten ze wat destijds de maximale bandenmaat was, die nu ook (zeker)past.
hoogframe schreef:
wo 20 feb, 2019 20:20
meet anders eens hoeveel speling je nu hebt tussen de huidige banden en het frame bij de staande en liggende achtervorken en bij de voorvork.
Dat is het meest zinnige.

Waarom zou je overigens zulke stugge banden willen monteren op zo'n fijne fiets? De Almotions zijn hier in zuid-Limburg bij mij ook mountainbikeproof gebleken op de onverharde paden en rijden toch echt heel veel beter. De standaard marthons zijn ook bomproof, goedkoper en rijden ook beter dan de plus, maar lang niet zo fijn als de Almotions.
Omdat ik een half jaar door West Afrika ga fietsen lijkt mij de marathon plus wel een goede keuze. Ik heb even gemeten en ik heb ongeveer 15 mm speling bij de spatborden en 10 mm bij de liggende achtervork. Op dit moment zitten er 37 mm banden onder.
Is het spatbord direct tegen het frame gemonteerd bij het slot en het manetje? Soms zitten er nog afstand houders tussen om het spatbord bij de gemonteerde bandenmaat te laten aansluiten. Als die verwijderd heb je meer ruimte en past een grotere maat.
Ok ga ik even naar kijken!
scorpio schreef:
vr 22 feb, 2019 17:59
Omdat ik een half jaar door West Afrika ga fietsen lijkt mij de marathon plus wel een goede keuze.
Dat kan ik volgen.
Je hebt ook nog de Mondialversie.
Met wat geluk past een 42 mm-versie dus. 47 zeker niet.
Heb je in waar je naar toe gaat in West Afrika spatborden nodig? Je kunt overwegen om ze thuis te laten.
* geen risico dat ze krom worden tijdens de vliegreis of in de bus.
* geen spatborden lopen niet aan tegen de band (met 42 mm-banden is dat een punt, ik heb het gehad)
* inpakken van de fiets voor in het vliegtuig gaat gemakkelijker.
* het scheelt weer wat gewicht.
* ze zijn nog heel en mooi als je thuiskomt. :wink:
scorpio schreef:
vr 22 feb, 2019 17:59
Omdat ik een half jaar door West Afrika ga fietsen lijkt mij de marathon plus wel een goede keuze. Ik heb even gemeten en ik heb ongeveer 15 mm speling bij de spatborden en 10 mm bij de liggende achtervork. Op dit moment zitten er 37 mm banden onder.
Ik zou altijd de Mondial vouwband nemen dan...