Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets te groot / meer comfortabele rijposite - Forum Wereldfietser

Fiets te groot / meer comfortabele rijposite

Ik heb mij bij een eindejaarsverkoop laten verleiden goedkoop een nogal 'kaal vakantiefietsproject' aan te schaffen:

https://www.giant-bicycles.com/nl/toughroad-slr-2-2017

Afbeelding

en dat uit te breiden met allerlei onderdelen zoals:

- ergonomische handvaten;
- Tubus drager(s);
- beter zadel (indien nodig);
- verlichting;
- snellere banden voor op asfalt etc. etc.

Het gaat om het XL model, volgens Giant geschikt voor rijders tussen 1.85-1.93m (Ik ben zelf 1.85 m lang). Heb de fiets via internet gekocht -ja ik weet het dat was uiteindelijk niet handig- en ben o.m. op dergelijke informatie afgegaan:

https://www.cyclingabout.com/2017-giant ... ing-bikes/
What does this all mean? Well, the 2017 Giant ToughRoad SLR is a very upright bike, especially-so in the larger sizes. Keep this in mind when selecting your size.
Nou dat valt dus tegen! :? Ik zit erg voorover naar mijn smaak en veel erger -al zou dat ook kunnen komen door de rechte vorm van de handvaten- ik krijg last van mijn polsen en handen na 2 dagen misschien 5 uurtjes fietsen! Misschien is de fiets toch wat te groot cq. sportief voor mij: ik ben nl. gewend aan een hele rechte rijpositie (een oude Gazelle stadsfiets, zie deze draad -> viewtopic.php?f=8&t=31236 ) . Ik heb even wat opgemeten: de afstand van het einde van het zadel van de Giant tot het einde van de stuurpen is 84 cm en op de Gazelle 69 cm (en dan heeft die laatste ook nog eens veel meer backsweep). De breedte van het stuur van de Giant is 69 cm en de Gazelle 59 cm. Niet dat die Gazelle nou een topfiets is voor lange fietstochten maar iig worden mijn handen dan niet zo belast. Ik heb wel het idee dat wanneer ik mijn handen strek en ter hoogte van mijn knokkels de handen op het stuur leg dat best een lekkere positie oplevert (maar dat is dus te kort om te kunnen remmen en schakelen). Dus een positie die sportiever is dan de Gazelle maar minder dan de Giant zou een mooi compromis kunnen opleveren.

Om een lang verhaal niet nog langer te maken: zou het zinvol zijn om een van de volgende maatregelen te treffen om tot een meer comfortabele positie te komen:
- ergonomische handvaten (Ergon GP3 denk ik aan);
- kortere stuurpen (is nu 100 mm, Giant heeft ze b.v. ook in 70/80mm https://www.giant-bicycles.com/nl/connect ), kortere stuurpen met hoek naar boven zoals deze https://www.rosebikes.nl/xtreme-pro-hig ... pen-297675 of een verstelbare stuurpen zoals deze https://www.rosebikes.nl/ergotec-swell- ... pen-798758
- een vorkbuisverlenger zoals https://www.rosebikes.nl/rose-vorkbuisverlenging-721073 (te slap/gevaarlijk ?);
- een andere stuur (meer backsweep en minder breed en meer rise), deze zit er nu op: https://www.giant-bicycles.com/us/conne ... dot8x690mm;
- een combinatie van hierboven.

Voordat ik allerlei investeringen ga doen hierin en verder in de fiets vraag ik mij of in hoeverre het zinvol is dergelijke maatregelen te nemen of dat het te weinig verschil maakt en het het beter is naar een fiets/frame met een andere geometrie uit te kijken zoals de meer geijkte vakantiefietsen van Koga, Gazelle etc.

Op zich is het een fiets die lekker licht rijdt dus ik zou er best verder mee willen :)

Misschien dat mensen hier goede en/of ervaringen hebben met dergelijke projekten? :wink:
Met een ander stuur kan je al best wel een stuk corrigeren. Kijk bijvoorbeeld eens hier:
https://www.ergotec.de/en/products/lenk ... enker.html

Ik heb laatst ook de rechte sturen door krommere (16 graden backsweep, geen rise) vervangen van zowel vakantiefiets als mtb en heb geen last van mijn polsen/handen. Maar ik heb nog niet lange dagen 'hangen' op het stuur getest.
In principe kunnen al die ideeën helpen en je kunt ze nog tegelijk doen ook. Het gevaar van alles tegelijk doen is dat je dan een rare fiets krijgt die raar stuurt. Wat wij op dit forum niet kunnen zien is hoe je er nu op zit als je fietst, want daar kan misschien meer aan te zien zijn dan alleen een te groot zijn van het frame.
Voor de hand liggend zijn een iets kortere stuurpen samen met een ander stuur zoals je noemt.
En een zadelpen zonder setback....
Oh, nee, maar dan ben je aangewezen op Giant, het is een niet ronde pen in D-vorm. D-fuse.
sjefke schreef:
ma 18 feb, 2019 20:48
En een zadelpen zonder setback....
Dat moet je alleen doen als je zithoek niet bevalt. Rommelen aan de zithoek om een te lang frame te compenseren is niet de juiste manier en heeft vaak zelfs een averechts effect omdat je lijf er door naar voren kantelt en er - nog - meer druk op de armen komt.
Leon schreef:
ma 18 feb, 2019 21:21
sjefke schreef:
ma 18 feb, 2019 20:48
En een zadelpen zonder setback....
Dat moet je alleen doen als je zithoek niet bevalt. Rommelen aan de zithoek om een te lang frame te compenseren is niet de juiste manier en heeft vaak zelfs een averechts effect omdat je lijf er door naar voren kantelt en er - nog - meer druk op de armen komt.
Bekend, in dit geval is de zithoek nogal slap: 71,5º in XL. 73º wordt gezien als optimaal.
Dat hangt toch wel van je fietstijl af, toch? Racen = steiler, langzaam fietsen = lage hoek. Zelf kom ik altijd op een lage hoek uit, maar dat komt door mij denk ik,
Het hangt soms ook van het zadel af waar de zitbotjes terechtkomen, maar dat iets iets voor in het latere stadium van de plannen van o.p.
Ben er zelf geen fan van, maar een vlinderstuur kan het voor langere frames ook wel een stuk korter maken in de zithouding.
Ik lees dat de TS erg voorover zit.
Met een verstelbare stuurpen kun je dit enigszins verhelpen door de pen op een grotere hoek te zetten. Het stuur komt dan ook wat dichterbij. Koop anders een verstelbare stuurpen.
Een gebogen stuur zou ik sowieso toejuichen. En niet te breed!!! Niet breder dan je schouders. Voor de meeste mensen betekent dit : zagen.
69cm is voor mij not done en ik ben 2.00m en vrij breed, ik vind 60 cm max bij een recht stuur, voor mezelf heb ik een Jones H-bar gekocht.
In mijn geval was de fabrieksmontage ook iets te sportief waardoor ik nek en schouderklachten kreeg. De oplossing voor mij was een stuurpen met een flinke rise i.p.v. een hoek van 90graden. Ben zelf ook erg tevreden met mijn ergotec handvaten/barends combinatie, deze handvaten zijn niet goedkoop maar zijn heerlijk op langere afstanden.
Bedankt voor de feedback allen 8)

Ik neig naar een combinatie van een (kortere) verstelbare stuurpen en een ander, smaller stuur (mijn huidige stuur heeft al een rise van 19mm en backsweep van 9° dus het moet wel de moeite waard zijn)

Afbeelding

Met deze stuurpen kun je korter (80mm), hoger en nog hoger of lager middels verstelling alleen weet ik niet of je dan spacers weg zal moeten halen....
willem.m schreef:
ma 18 feb, 2019 19:09
Met een ander stuur kan je al best wel een stuk corrigeren. Kijk bijvoorbeeld eens hier:
https://www.ergotec.de/en/products/lenk ... enker.html

Ik heb laatst ook de rechte sturen door krommere (16 graden backsweep, geen rise) vervangen van zowel vakantiefiets als mtb en heb geen last van mijn polsen/handen. Maar ik heb nog niet lange dagen 'hangen' op het stuur getest.
Aantal leuke sturen daar, vooral deze ziet er interessant uit:

Afbeelding

Comfortable 31.8mm Aluminum Handlebar with 35mm rise and 47° back sweep, (590 mm)


ik heb ook een foto gevonden van iemand met een Toughroad met een alternatief stuur met grote backsweep :)

Afbeelding


Met het fraaie weer in het vooruitzicht aankomend weekend maar eens langs een (merk)dealer fietsen voor advies denk ik, misschien zijn er mogelijke problemen met lengte van kabels etc. etc.
aapbroodje schreef:
wo 20 feb, 2019 00:32
Aantal leuke sturen daar, vooral deze ziet er interessant uit:

Afbeelding

Comfortable 31.8mm Aluminum Handlebar with 35mm rise and 47° back sweep, (590 mm)


ik heb ook een foto gevonden van iemand met een Toughroad met een alternatief stuur met grote backsweep :)

Afbeelding.
Deze sturen hebben wel heel veel backsweep, en lijken me onder andere geschikt voor mensen die eieren onder hun oksels willen vervoeren.

Hans
aapbroodje schreef:
wo 20 feb, 2019 00:32
Afbeelding
Met deze stuurpen kun je korter (80mm), hoger en nog hoger of lager middels verstelling alleen weet ik niet of je dan spacers weg zal moeten halen....
Een verstelbare ahead stuurpen heb ik nooit gehad. Zou dat wel een sterke constructie zijn? Het zou me niet verbazen als de schroeven die de stuurpen op de goede hoek moeten houden echt retestrak vastgezet moeten worden, als er een beetje stevig op gefietst wordt.

Hebben veel mensen zo'n verstelbare ahead stuurpen?

Hans
https://www.sjscycles.co.uk/handlebars/ ... tin-black/

Dit ervaar ik als een buitengewoon fijn stuur. 18 graden backsweep. Dat is best al veel, juist fijn, meer hoeft ook niet. Ik zit met dit stuur uren achter elkaar lekker stabiel op de fiets. Het was overigens pas echt dik in orde sinds ik er ERGON handvaten (met een groot contactoppervlak met mijn handen), en ook de juiste maat ahead stuurpen op heb gemonteerd.

Als er een vrij grote backsweep - hoek op zit hoeft het stuur wellicht niet meer smaller, omdat je je ellebogen dan minder naar buiten hoeft te draaien.

Let er ook nog eens op, dat de diameter van het midden van het stuur en de klemstropdiameter van de stuurpen bij elkaar passen. Bij jouw Giant fiets is dit maar liefst 31,8mm, maar bij heel veel andere sturen is dit 25,4mm. Als je dan voor zo'n nieuw stuur kiest, móet je dus ook een nieuwe stuurpen monteren. Maar je wilde geloof ik toch al een kortere stuurpen. Dat helpt misschien wel meer dan een waarvan je de hoek kan verstellen maar die eigenlijk toch langer is dan je zou willen.

Hans
javb2812 schreef:
wo 20 feb, 2019 01:06
Zou dat wel een sterke constructie zijn? Het zou me niet verbazen als de schroeven die de stuurpen op de goede hoek moeten houden echt retestrak vastgezet moeten worden, als er een beetje stevig op gefietst wordt.
Die indruk krijg ik ook. Hetgeen wat het nog wel tegenspreekt is dat Ergotec best een serieus merk is.
Leon schreef:
wo 20 feb, 2019 09:32
javb2812 schreef:
wo 20 feb, 2019 01:06
Zou dat wel een sterke constructie zijn? Het zou me niet verbazen als de schroeven die de stuurpen op de goede hoek moeten houden echt retestrak vastgezet moeten worden, als er een beetje stevig op gefietst wordt.
Die indruk krijg ik ook. Hetgeen wat het nog wel tegenspreekt is dat Ergotec best een serieus merk is.
Dat is niet mijn ervaring. Er zit een kartelrand die het moment behoorlijk vergroot zodat de kracht die je moet uitoefenen om naar het volgende "karteltje" te gaan groter is dan ik ooit heb kunnen uitoefenen zonder dat het stuur zelf sterk doorbuigt. Overigens zal "retestrak" nooit meer moeten zijn dan het aantal Nm (Newton.meter) wat is aangegeven bij het boutje. Een beetje montagepasta is wel aan te raden, hoe tegenstrijdig dat ook lijkt.
Op instagram staat ook een leuk account van een wereldfietser die met een dergelijk stuur rijd. En het gaat er ruig aan toe zo te zien.

https://www.instagram.com/cyclingabout/
Bel schreef:
wo 20 feb, 2019 10:12
Op instagram staat ook een leuk account van een wereldfietser die met een dergelijk stuur rijd. En het gaat er ruig aan toe zo te zien.
Ik hecht toch meer waarde aan het antwoord van Erik dan aan een instagrammer met gegevens naar een .com-magazine. Daar staat bovendien niet echt geschreven of de stuurpen beviel.
Ergotec zet nummers achter zijn producten om aan te geven welke gewicht / sterkteklasse hun producten vallen, ik heb recent een nogal hoge stuurpen van hun gekocht en die maximaal omhoog staan in combinatie met een Jones H-bar op de fiets van mijn vrouw - werkt prima en stevig genoeg op een Kona Ute (longtail cargobike)

edit; was deze;
https://www.ergotec.de/de/produkte/vorb ... -31-8.html